D09
jensaro skrev:
Vi måste väl nästan utgå ifrån att karln vet hur man fäller träd innan han börjar såga inne bland husen..
Ha ha vem vet ;)

Jo, fällt en del träd och har inte träffat något dumt än och oftast kommer dom där jag vill ha dom :) men alla träd är olika och man kan alltid bli bättre eller öka marginalen "röta". ;)
 
D09 skrev:
Tycker det är skitsvårt att lägga ner träden snyggt när dom är långa, lutar lite/ står i slänt och grenarna växer lite halvskumt.
Kan i så fall rekomendera dig att gå en studiecirkel och skaffa dig ett motorsågskörkort.
Själv fick jag många bra tips när jag gick kursen för ett antal årsen...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
D09 skrev:
Några tips för att få upp träd i hopplös terräng?
Kapa med motorsåg och bär kubbarna i varsin vedsax i vardera näven. Utmärkt lagom motion!
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
kulle
D09 skrev:
[bild]

Träden mellan huset och sjön ska ner och tas upp :)

:/
Kommer bli jättefint när du gallrat bort ner till sjön.
Sommarkväll utsikt över sjön :beer:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Kapa med motorsåg och bär kubbarna i varsin vedsax i vardera näven. Utmärkt lagom motion!
Haha, först när jag läste tyckte jag det stod Bo Slitberg... 
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
[bild]

Träden mellan huset och sjön ska ner och tas upp :)
Vackert ! Ska du sätta något nytt eller blir det hagmark ner till sjön?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Förbaskat kul att jobba i skogen!
Det är en "pojk"dröm och investera i några hektar för att hugga ved och röja inför eventuella avverkningar!
Och få en bra ursäkt till att ha massa maskiner;)
Det är nog så viktigt!
 
  • Gilla
Herr_JT och 1 till
  • Laddar…
D09
alex86 skrev:
Vackert ! Ska du sätta något nytt eller blir det hagmark ner till sjön?
Finns det snabbväxande på typ 5 år hade jag velat sätta nytt allteftersom jag tar ner, annars blir det barbacke o kanske en rutschkana ner till sjön ;)
 
D09
kulle skrev:
Kommer bli jättefint när du gallrat bort ner till sjön.
Sommarkväll utsikt över sjön :beer:
He he kommer nog gå ner några kalla när man beundrar slitet ;)
 
D09
MTech skrev:
Förbaskat kul att jobba i skogen!
Det är en "pojk"dröm och investera i några hektar för att hugga ved och röja inför eventuella avverkningar!
Och få en bra ursäkt till att ha massa maskiner;)
Det är nog så viktigt!
He he där är vi på samma spår ;)

Hittade en skogtomt på hemnet i någorlunda närhet ( ca 1mil ) på ca 10 000m2, det blir en hektar om jag inte minns fel. Är den kvar om ett år eller så ska jag nog fan lägga ett bud :)

Får nog läsa in mig lite på vilka krav som finns på ägaren först he he men då kommer man ju behöva en atv ;)
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
D09
ImageUploadedByByggahus.se1370193338.365693.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sakta men säkert, golv monterat med 28mm glipa, panel med 70 mm luftspalt..

Det där plasttaket ger bra ljusinsläpp men det åker nog bort när jag ska byta tak på garaget :)
 
jensaro skrev:
Haha, först när jag läste tyckte jag det stod Bo Slitberg... 
Visserligen är det en vanlig namnförvrängning, men dess anspelning är absolut ingenting jag förknippas med :)
 
D09 skrev:
Finns det snabbväxande på typ 5 år hade jag velat sätta nytt allteftersom jag tar ner, annars blir det barbacke o kanske en rutschkana ner till sjön ;)
Poppel eller hybridasp går föryngra efter 15 år i bra förutsättningar. Bättre än så blir det nog inte..

En liten pump så blir det en vatterutschkana! :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
kulle skrev:
Helst 60 c/c men inte mer än 70 för snö kan bli väldigt tungt
Hur långt är det mellan takreglarna ?
Inte så roligt med hål i taket när det är vinter o snö
Man får va försiktig oxå om man behöver skrapa ner snö
Sen hade nog jag lagt bärläkten ovanpå
Missade nog din fråga, utgående takreglarna ligger cc60 :)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
D09
alex86 skrev:
Kilar är bra för att få trädet åt rätt håll.

Sparar du brytmån? Det är a och o när du fäller.
Jag misstänker efter att kollat upp era länkar att jag gör för stor "tårtbit"

Jag har gått in mer än 50 % av stammen och sedan snett ovanför från andra sidan gått mot öppningen tills jag ser att glipan öppnar sig någon mm sen bryter jag sista med kofot.
Har funkat jättebra på träd upp till ( gissar ) ca 10 meter något under bra förutsättningar men nu blir det lite svårare omgivning så en omvärdering av kunskaperna är nödvändig :)

Kommer jag åt så kopplar jag traktorn och långt rep, det kompenserar min lärlingsnivå ;) och då blir det alltid kanon.

Ska testa nästa gång att göra mindre tårtbit och gå in vågrätt från andra sidan. " gångjärnet" ser ut att funka bättre då :)

Sen är jag nog lite enveten med att experimententera att få trädet åt ett visst håll även om naturlagen vill annat. ( när omgivning tillåter )

Farsans Husqvarna var grymt slipad när jag höll på :) grym känsla när den skär som smör :)

Den där motorsågskursen lär bli aktuell för mig :)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.