Vilket robotklipparmärke använder ni säsongen 2013?

  • Antal röster
    153
  • Omröstningen stängd .
AM 320, hittills helnöjd.
 
Hade omröstningen gällt kundnöjdhet hade den kanske sett annorlunda ut ;)
 
M J skrev:
Är det inte ens någon med Gardena här?
Japp. Nu såg jag omröstningen och lade in mig.

Skulle gissa att det inte blir så många Gardena i år. Den relativa fördelen har minskat. Förra året var det i princip bara Gardena R40Li och Work Landroid som man kunde finna under 10 000:-. Sedan dess finns flera maskiner under och runt 10 000:-. T.o.m. HQ Automower 305 kostar runt 10 000:-, för att inte tala om Bosch Indego som tydligen har kunnat fiskas upp för runt 8000:-.

Husqvarna har släppt 2 nya Gardena-maskiner, men de är bantade HQ-modeller och priserna är inte tillräckligt låga för att motivera allt för många att välja Gardena. I Gardenas top-of-the-line R160 har de t.o.m. valt att sätta in NiMh-batteri; vilket gör att den jämförs med HQ 220, men kostar t.o.m. med mer! Hur go´e' den då?

Samma sak gäller den nya Gardena R70Li som är en strypt Gardena Automower 308, vilka både kan hittas för runt 12.900:-!

Det kommer aldrig att hålla i längden - om det skall vara någon mening att sälja strypta HQ-maskiner under annat namn så måste de vara billigare. Minst 15-20% lägre pris. Min gissning är att väldigt få Gardena-robotar kommer att säljas i år och mot slutet av sommaren kommer Husqvarna att sitta på ett fett lager osålda Gardenor och priserna kommer sänkas. Kan jag ropa hem en Gardena R160 för runt 11 000:- i slutet av sommaren så slår jag till. :)
 
De två "övriga" verkar bägge vara "Tian Chen", borde haft det alternativet med istället för exv "Viking" men det är lätt att vara efterklok...
 
När omröstningen nu är uppe över 50 röster så borde man väl kunna börja diskutera utfallet?
 
peternicklas
Skulle tro att Boschs siffror är lite låga med tanke på de låga priser som har funnits de senaste veckorna.
 
Misstänker att de flesta som skaffar en robot av de mer etablerade märkena inte dyker upp på detta forum

I vart fall de 3 personer jag känner som har robotklippare vet inte ens om att det finns

Alla har husqvarna
 
Omröstningen är bara avsedd för de som hänger på detta forum, vad skulle den annars visa?
 
Jag har köpt en Robomow 630 upp till 3000 kvm. Bra pris på 19 990, som tydligen är ett introduktionspris för i år. Passar perfekt till min stora tomt, som dessutom är kuperad. När vi körde igång den hade gräset hunnit växa sig ganska långt, med den matade bara på. Vi har dessutom en del branta backar och enligt tillverkaren skulle den bara klara 33 %. Vad vi har märkt är det nog tilltaget i underkant då den fixar vår tomt. Går tyst, klipper snyggt och har 2 st ordentliga knivar. Känns säkert för barnen att det inte finns några rakbladsrester i gräsmattan. Den kantklipper samt att vi köpt en fjärrkontroll, så att vi kan klippa där det inte finns tråd. Känns jättefånigt att gå bakom för att klippa, men en bra funktion.
Har även fått ringa deras support då vi var inne och knappade i menyn och inte fick till det. De visste direkt vad vi hade gjort för fel. Vi är jättenöjda.
 
HQ 308:a!
Imponerad av den "lille"
 
Blev en ett år gammal robomow rl2000 som gått som demo hos säljarens pappa, och är supernöjd. Sålde Husqvarna LT151 och gick jämnt... Såååå nöjd...
 
Ska troligen skaffa Tian Chen s510,avvaktar lite bara för att se vad grabbarna i tråden säger som precis skaffat den! Dom är hel nöjda än så länge i allafall!
[h=3][/h]
 
Tianchen borde varit med som ett eget alternativ istället för Ambrogio eller Viking. Vad jag förstår är alla övriga just Tianchen?
 
Jag har röstat "övriga" och har en Tianchen S510.
 
Hq 230
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.