D09 skrev:
Ha ha då skulle ni se den sista jag tog ner för idag. ;)

Föll ner för ett mindre stup, givetvis där traktorn inte kommer fram så det blir o dela upp den i delar o ta upp med handkraft...

Varför faller dom inte dit jag vill ha ha
Veden värmer.... Många gånger..
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Här är min och farsans hantering av våran ved. Vi gör av med ca: 80-90 kubik tillsammans.

I år sparade vi ca 100 fastmeter björk efter en förstagallring, normalt så hugger vi det vi behöver med motorsåg. Använder Rottne Rapiden för att skota ut veden. Skotaren används även till att lägga ner stockarna så nära kapen som möjligt. Kapar stockarna i hanterbar strlek med motorsågen på marken innan kapen får ta över. Kap och klyv där man får göra kaprörelsen själv, därefter en gammal hötransportör. Vid änden av transportören står baklastaren (BM 642) med 1,5 kubiks storsäck hängandes i pallgafflarna. Säckarna ställs sen på pall för att komma upp från marken.

Jag kör hem veden till mig i aug-sept med en släpkärra med gallergrindar och trevägstipp. Tar runt 4-5kubik per vända.

Bättrade på bondbrännan idag när 11 säck kapades och klövs. Ensam gör 2 säck/h, på två man drygt 3 säck/h.


Japp, farsan är bonde :)
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Om vi någon gång flyttar så står det en stor fastighet med skog på min önskelista ;) gärna plan mark

nu bor man på en bergstopp ha ha

Positivt med att "tappa" ner trädet för stupet var att trädet blev en fin stege ;)
Hittade två nedblåsta träd till därnere som jag ska plocka upp :)

Några tips för att få upp träd i hopplös terräng?

Finns några träd som mothåll så är inne på om man ska bygga någon anordning, finns en hel del träd som ska ner nedanför stupet :)

surt att man inte får ner traktor på baksidan :/
 
Vi hyrde hästgård innan vi köpte huset. Värme och vatten gick genom Nibe pannan. Hade fri tillgång till skräpträd på ägarnas marker. Fällde träd och klyvde själva första åren sen fick det vara nog. Sista året installerade vi varmvattenberedare och hyrde in en gubbe som kom med "vedautomat" kostade väl 5000 men fixade 30 kubik på en dag. Sket i vilket, tröttnat. Nu stödeldar vi på vintern i tre kakelugnar och en kamin,men knappt vi orkar det :) veden till detta köper jag färdigt i kubiksäckar som levereras utanför vedboden...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
corre skrev:
Wirekran!
[länk]
[länk]
Har spanat på såna ett tag, hade varit grymt o ha :)
Funderar på om man kan bygga en rejäl pjäs i trä som man placerar vid kanten tills man tömt av alla träd :)

Jag har en talja över sen byggtiden, borde gå att nyttja :)
 
Slutsats; man ska inte jobba sig till döds med ved, en rejäl luftvärmepump fixar det. När vi bara hade ved så eldade vi vid 6 snåret på morgonen, kom hem vid 18 och huset var svinkallt... Iofs ingen vidare isolering. Men tycker verkligen att livskvalitet kommer över den tusenlappen vi sparade i slutänden...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
ImageUploadedByByggahus.se1370116030.416441.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träden mellan huset och sjön ska ner och tas upp :)

Blir lite slit he he

Stupet är där gräset slutar typ :)

Hade hoppats på att fälla 20 träd idag men blev bara 9 om man räknar med de 2 som låg nedanför stupet.

( 1 landade på grannens skogsområde, den tog tid att dra fram och städa upp, ett landade nedför stupet och ett annat i en slänt men det sista drar jag upp lätt)

Tycker det är skitsvårt att lägga ner träden snyggt när dom är långa, lutar lite/ står i slänt och grenarna växer lite halvskumt.

Videofilmade när t24 drog ner 1 men fattar inte hur man lägger upp videoklipp från mobilen :/
 
D09
kysan skrev:
Slutsats; man ska inte jobba sig till döds med ved, en rejäl luftvärmepump fixar det. När vi bara hade ved så eldade vi vid 6 snåret på morgonen, kom hem vid 18 och huset var svinkallt... Iofs ingen vidare isolering. Men tycker verkligen att livskvalitet kommer över den tusenlappen vi sparade i slutänden...
Nä, man måste nog tycka det är roligt, annars börjar man nog intala sig själv att det är rätt skönt med minusgrader inne ;)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Köp Lars Myttings bok "VED" (y)
 
  • Gilla
cagu och 1 till
  • Laddar…
D09 skrev:
[bild]

Träden mellan huset och sjön ska ner och tas upp :)

Blir lite slit he he

Stupet är där gräset slutar typ :)

Hade hoppats på att fälla 20 träd idag men blev bara 9 om man räknar med de 2 som låg nedanför stupet.

( 1 landade på grannens skogsområde, den tog tid att dra fram och städa upp, ett landade nedför stupet och ett annat i en slänt men det sista drar jag upp lätt)

Tycker det är skitsvårt att lägga ner träden snyggt när dom är långa, lutar lite/ står i slänt och grenarna växer lite halvskumt.

Videofilmade när t24 drog ner 1 men fattar inte hur man lägger upp videoklipp från mobilen :/
Kilar är bra för att få trädet åt rätt håll.

Sparar du brytmån? Det är a och o när du fäller.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Jag tar ut en tårtbit mot hållet trädet ska, sen ett snitt lite ovan från andra sidan mot tårtbiten. Brukar använda en kofot o bryta de sista med, kilar har jag inte provat :)

Brytmån? :)
 
Vi måste väl nästan utgå ifrån att karln vet hur man fäller träd innan han börjar såga inne bland husen..
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Jag tar ut en tårtbit mot hållet trädet ska, sen ett snitt lite ovan från andra sidan mot tårtbiten. Brukar använda en kofot o bryta de sista med, kilar har jag inte provat :)

Brytmån? :)
Man sågar inte helt genom stammen med fällskäret utan spar runt 10% av stammens diameter. Brytmånen fungerar som ett gångjärn som styr trädet ner mot marken.

Sålänge trädet inte har en stor övervikt åt något håll så räcke det oftast med sågen för att få det dit man vill.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.