peternicklas
eleson skrev:
Själv är jag allergisk mot tanken att belöna den som beter sig sämst.
om den tillåts bli populär så måste ju alla andra kräma på ännu mer för att kunna exisitera i närheten av en Bosch. och det hjälper ingen....
Det stämmer och jag håller med dig men just nu gäller det bara att vinna slaget.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Hej alla!

Jag är nybliven landroid-ägare och jag kommer att hoppas att jag blir nöjd. Har lagt ut begränssningskabeln och följt med Landroieden runt. Slog på klipparen efter att den laddat och den klippte hela tiden. En gång klippte den av kabeln, lagade. Sen gick den tillbaka och försökte ladda men den laddar inte. Det blir grön lampa på en gång.. vad kan vara problemet?
 
Redigerat:
eleson skrev:
Själv är jag allergisk mot tanken att belöna den som beter sig sämst.
om den tillåts bli populär så måste ju alla andra kräma på ännu mer för att kunna exisitera i närheten av en Bosch. och det hjälper ingen....
Jag håller med dig, men det verkar inte finnas någon robotklippare på marknaden förrutom Bosch som inte störs av andra.
 
sImher447 skrev:
Tjena! nu har jag läst igenom hela detta ämne. älskar att ni bidrar med tips och info på ett så bra sätt.
Jag beställde min LD M igår och förväntas få den senast på måndag-tisdag (GIZ:SE)
Mina frågor för tillfället är!
1. Hur ofta måste man byta knivarna om man ej har svår terräng inga kottar eller äpplen. bara gräs =) ??

2. Min ena granne har beställt en robomow. konfliktar dom???? vi har buske mellan våra tomtar men på hans sida har han garage uppfart och garage. och därimellan och busken kommer han ej låta sin robowmow gå. så de handlar igentligen om baksidan på våra trädgårdar, max 5 meter lång sträcka. sen har vi buske somsagt imellan som är ca 2M bred.

Tacksam för trevliga svar! MVH
Nu har jag den äldre större versionen från förra året men varje kniv har ju fyra eggar och efter över ett års klippande av mina 10-1100 kvm gräsmatta så är jag inne på den tredje eggen. Snart blir det nog byte till den fjärde men kontentan är att kör den inte på sten eller andra hårda saker håller knivarna väldigt länge. Då menar jag inte kottar och fallfrukt t.ex. jag har en del sådant som jag visserligen försöker hålla undan men visst kör den på en del sånt.

Ingen aning om Robomow stör, generellt sägs de flesta störa LD men du får gärna återkomma med om din verkligen blir störd av Robomowen.
 
ImageUploadedByByggahus.se1370020618.167292.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu kan vi ta med Landroiden till sommarstugan
 
Redigerat:
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
Fick tillbaka min LD från HP Schou idag, och den startade direkt. Slog på det automatiska läget till 100% och den har kört en sväng nu på kvällen. Dock så gick den ej automatiskt ut efter att den laddat 100%, så jag tröck på start. Jag undrar hur ni andra har ställt in klippschemat? Vad är bäst, köra den 7 dagar i veckan? Förstod inte riktigt hur man skulle ställa in det manuellt.
 
Det automatiska läget fungerade inte på min, den gick aldrig ut ur laddaren.. så jag ställde in den att köra alla dagar kl 7 och 24 timmar om dan, så att den går jämt. Vad som är bäst verkar det råda delade meningar om. För min del så fungerar detta bra för mig, gräsmattan ser fin ut.
 
earl gray skrev:
Det automatiska läget fungerade inte på min, den gick aldrig ut ur laddaren.. så jag ställde in den att köra alla dagar kl 7 och 24 timmar om dan, så att den går jämt. Vad som är bäst verkar det råda delade meningar om. För min del så fungerar detta bra för mig, gräsmattan ser fin ut.
Okej, det är samma på min. Den kommer ej ur. Hur funkar det med 24h om dagen? Kör den dygnet runt förutom vid laddning?
 
BigStream skrev:
Hej alla!

Jag är nybliven landroid-ägare och jag kommer att hoppas att jag blir nöjd. Har lagt ut begränssningskabeln och följt med Landroieden runt. Slog på klipparen efter att den laddat och den klippte hela tiden. En gång klippte den av kabeln, lagade. Sen gick den tillbaka och försökte ladda men den laddar inte. Det blir grön lampa på en gång.. vad kan vara problemet?
Hej! Det konstiga är att om den väntar på klippschema eller om regn sensorn har aktiverat så laddar den inte, dvs den står på laddstationen men lampan är grön, utan endast när det är dags att börja klippa, då börjar den med att ladda, lampan blir röd, sen åker den ut och klipper...
Så troligtvis väntar din på klipptid.. prova att ställa in manuell klipptid.
 
slaskankan skrev:
Okej, det är samma på min. Den kommer ej ur. Hur funkar det med 24h om dagen? Kör den dygnet runt förutom vid laddning?
Ja. Först ställde jag bara in detta för att testa om den gick ut som den skulle efter att den laddat klart, men jag tycker det fungerar bra så jag har fortsatt med 24h. Den kanske inte behöver vara ute så mycket egentligen...
 
earl gray skrev:
Ja. Först ställde jag bara in detta för att testa om den gick ut som den skulle efter att den laddat klart, men jag tycker det fungerar bra så jag har fortsatt med 24h. Den kanske inte behöver vara ute så mycket egentligen...
Ok!
Jag ställde in min att köra 7 dagar i veckan start klockan 07.00 med 9t tid. Tiden man ställer in då är väl laddtiden medräknad va? Jag kommer nog dra ner till 6 dagar i veckan, med vila lördagar. Vet inte riktigt hur mycket som jag behöver för ca 800m2 gräsmatta. Men gräset hos mig växer som fan..... :)
 
slaskankan skrev:
Ok!
Jag ställde in min att köra 7 dagar i veckan start klockan 07.00 med 9t tid. Tiden man ställer in då är väl laddtiden medräknad va? Jag kommer nog dra ner till 6 dagar i veckan, med vila lördagar. Vet inte riktigt hur mycket som jag behöver för ca 800m2 gräsmatta. Men gräset hos mig växer som fan..... :)
Om man har den inställd på 9t, blir det att den kommer att klippa med 1,5h mellanrum då? Alltså att den kör sin klipptid för att sedan laddas 1,5h, och hålla på så i 9h totalt?
 
Redigerat:
Hejsan!

Har köpt en Landroid M, som jag snart skall installera.

Har en liten fundering.
Kör alla här med de 35 cm mellan slingan och häckar/hus/rabatter och liknande, som rekommenderas?
Eller kan man snåla in lite på avståndet, för att få mindre kanter att klippa?

Har gjort en pytteliten testslinga av en massa bitar FK för att testa den innan installation.
Fåret Lanne M sitter just på sin första laddning.

Jag la medvetet testslingan för nära ett par hinder för att se vad som händer.

När den åkte till sin första laddning nu, klarade den en snäv kurva som är ca 27cm från en vägg, utan att vara ens i närheten av att köra in i väggen och åkte sedan väldigt exakt i mitten på slingan. Detta gjorde att det var nästan 15 cm marginal till väggen på hela raksträckan in till laddaren, där tråden ligger exakt 35 cm ut..
Men den kanske åker längre över slingan vid klippning än den gör på vägen till laddaren?

Spontant känns det som att man borde kunna ha ett avstånd på 30 cm i kurvor och 25 cm på raksträckor, om den inte kör längre över tråden vid klippning sedan.

Har tänkt att lägga den riktiga slingan på gräset först, och sedan gräva ner den ett par cm när den är injusterad.
Ändras Lannes beteende något när man sedan gräver ner slingan?
 
Problemet med att ha den för nära är inte när den åker på slingan utan när den ska in på slingan. Om den kommer rakt körandes mot slingan behöver den mer svängrum för att vända runt. Speciellt om det är blött.min åker ibland utanför slingan o stannar trots att jag har 10cm MER än man ska ha. Du får prova dig fram lite
 
Jag har idag kört ut 2 kubik matjord för att plana ut en slänt som hade för brant lutning. Landroiden ville inte ta sig upp,utan stannade halvvägs för att backa ner igen. Stod i duschen efter många skottkärror samt krattande.
Tittar ut, och vad får jag se. Jag har visst glömt stänga av den schemalagda klipptiden.
Nu kan man åtminstone tydligt se att Landroiden tagit sig upp för slänten. Dock med väldigt mycke lera i däcksmönstret.
Den lille gynnaren fick lydigt följa med husse o tvätta tassarna.
Får väl kratta i ordning imorron när ytan är lite torrare ImageUploadedByByggahus.se1370109558.972209.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1370109579.496202.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.