ullberg
Anders_Nilsson skrev:
Finns gott om (f. d.) gasdrivna villor på Hisingen i Göteborg (och årsmodell och storlek passar in) från den här epoken ("egnahem") som har enfas in. Behövdes inte mer när pannan och spisen gick på gas.
Ah, stadsgas i villa, den tänkte jag inte på, ja då blir det ju annorlunda. Gör som Anders säger, och en möjlighet om du inte kan avgöra själv genom att titta på central och mätare är att fota dessa så kanske vi kan hjälpa dig.

/U
 
God å
Odjuret skrev:
Som Bo.Siltberg nämner med JFB nackdelen är risken för läckströmmar och andra konstia saker som gör en installation av JFB väldigt bökig....
Det är en anledning till att jag inte installerar JFB på landet, jag är helt övertygad om att det skulle ge mig för mycket jobb..... som jag inte skulle hinna med under några semesterveckor då man ändå vill vara ledig:D
Att centralen är s pass gammal att jag inte har separerade noll och jord skena gör att jag ännu mindre orkar ta tag idet....
Såå bökigt ska det inte behöva vara så att man ska dra sig för det! En enkel isolationsmätning ger ett snabbt svar på om det finns problem, och med lite tur hittar man några enkla. Gör man bara denna kontroll först, innan man står med händerna i syltburken i form av en halvt inkopplad JFB så är det inga praktiska problem. Sannolikheten för att det finns fel i just detta fall inbillar jag mig är ganska hög. Lämplig tågordning bedöms nog bäst på plats.
 
Frågan man bör ställa sig innan man börjar handla upp en stor elombyuggnad på huset är ju också om installationen verkligen är så gammal som från 1941. Trådar från den tiden är som sagt troligen isolerade med textil och någon sorts gummi. Denna isolering vittrar med åren, ganska ofarlig så länge man inte rör trådarna. Minsta försök att böja undan en sådan tråd brukar resultera i att isoleringen faller av som ett pulver.

Men jag har uppfattat att det är väldigt ovanligt att sådana gamla installationer finns kvar idag, frågan är om de inte har bytt el nånon gång.

På 50 - talet började man med PVC isolerade trådar, denna isolering är i huvudsak helt OK fortfarande idag. Och det finns oftast ingen akut anledning att byta ut PVC isolerade trådar, även om de skulle ha bortåt 60 år på nacken.
 
Tack allesammans för bra och tänkvärda tips! Jag ska förbi huset imorgon en sväng, så skall försöka fota lite och lägga upp, så är det kanske lite lättare att hjälpa:)

Jag har lite svårt att bedöma när elen drogs, och kanske är det så att viss el har dragits om. Det är i stort sett samma person som bott i huset alla år, en mycket gammal dam. På grund av det så är interiören så gott som orörd. Lite mattor och någon tapet som andas något/några decennier senare. Badrummet är omgjort 96, dock inget vidare fint jobb, men då borde ju elen vara ny där i alla fall.

Tycker det är så vanskligt med allt som har med el att göra. Man går och är lite smått oroad för att en olycka skall hända, samtidigt som man ju liksom inte kan ta tag i alla delar som måste fixas på huset, på en och samma gång, åtminstone inte vi.

Det får väl bli till att ta dit en elektriker som får titta på det och sen ta beslutet om vad som måste göras och vad som eventuellt kan vänta.

Vi är ju medvetna om att det är en kåk med många år på nacken med en hel del trådar som måste fixas, men det känns på någotvis ändå betryggande att om det har stått i 70 år så kommer det ju inte ramla ihop imorgon. Skynda långsamt och plåstra om det pö om pö, är vårt mål. Kan vi vänta med elen så skulle det vara skönt för plånboken i dagsläget, men samtidigt är det ju såklart svårt i dagens samhälle att klara sig utan fungerande el, så det är ju en viktig del att lösa så snart som möjligt.

Om jag skall kolla in trådarna, var gör jag det lättast utan att så att säga röra något för mycket? Känns på någotvis dumt att börja skruva lös saker om det skulle vara så att isoleringen runt är i dåligt skick.
 
Kom på en annan sak... "proppskåpet" sitter uppe på vinden. Vinden är delvis inredd, men vet inte om vinden vart inredd sen start... vinden är mer eller mindre oisolerad, men tänker att det är en lite märklig placering av proppskåpet... men det kanske var vanligt på den tiden? Men det kan ju betyda att elen dragits om vid ett senare tillfälle i samband med att vinden inreddes, eller?
 
Strömmen har nog kommit in i huset via luftledning förut, och tråden har då gått in högt upp på vägen, vid vinden. Därför sitter proppskåpet där. På senare år har det nog gjorts om till markkabel.
 
  • Gilla
josehananon
  • Laddar…
En kontroll av en elektriker är en god start. Man får väl anta att huset säljs med fungerande och säker anläggning. Men en sak som kanske är vanlig är ändrad användning av elinstallationen, t.ex ni kommer kanske att plugga in vattenkokaren i ett uttag som inte belastats med mer än en radio de senaste 60 åren :)

Att centralen sitter på vinden beror antagligen på att huset tidigare matats med en luftledning. Det kanske är värt att kolla om den går att flytta till ett mer praktisk ställe.
 
  • Gilla
josehananon
  • Laddar…
Om ni får en kontroll utförd, och det visar sig att ni har gamla textilisolerade trådar. Kolla vad elektrikern/bes. mannen tycker, men det är en fördel att byta alla sådana trådar samtidigt, innan man gör några andra större ingrepp i huset (utöver målning och tapeter).

De där ledningarna kan tappa sin isolering av att någon slår hårt i en dörr, eller att någon spikar i en vägg. Och börjar man byta i ett rum så rubbar man nästan säkert andra trådar samtidigt. De är ofta OK så länge man inte rör dem eller stör dem.
 
  • Gilla
josehananon
  • Laddar…
hempularen skrev:
De där ledningarna kan tappa sin isolering av att någon slår hårt i en dörr, eller att någon spikar i en vägg. Och börjar man byta i ett rum så rubbar man nästan säkert andra trådar samtidigt. De är ofta OK så länge man inte rör dem eller stör dem.
Kan inte nog understrykas. När vi flyttade in så skulle jag kolla ett lamputtag där förre ägaren aldrig haft någon lampa. Men det var ju fk, det sågs ju lång väg. Jag ställde mig på stolen och böjde i uttaget och vipps så stog jag och tittade på tre 10cm långa blanktrådar. All isolering försvann i ett dammoln bara av att jag rörde uttaget (i stort sett). Det hade ju förstås aldrig blivit bytt, utan var övermålad Ovir.

Men som sagt, där den legat i rör så var den lika fräsch som när den var ny, men där syret kommit åt, som i kopplingsdosor o dylikt blev det mest damm så fort man rörde det. Så bara att titta efter hur det ser ut kan räcka för att göra anläggningen farlig... Var beredd på att stänga av och byta. Om det är en gammal tant och inget annat är fixat så skulle jag bli mycket positivt överraskad om elen är fixad. Så räkna med en ordentlig översyn.
 
  • Gilla
josehananon
  • Laddar…
Här kommer lite bilder från mitt besök i huset idag. Vet inte varför bilderna hamnar på sned, men hoppas ni kan se lite i alla fall. Det är en go blandning av nyare och gammalt.

bild-7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal strömbrytare

bild-8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Centralen

bild-9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på mätaren om den nu kan säga något intressant?

bild-10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite färgglada trådar.

bild-11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyare uttag...

bild-12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyare uttag...
 
Japp, det ser ut som enfas-matning. Jag ser antydan till en mätarsäkring i den inkommande svarta lådan under din mätare. Om du kan tala om färgen på "pluppen" på säkringen så kan vi tala om hur högt matningen är säkrad.

En del av det utgående från dina fyra gruppsäkringar ser nyare ut, dvs plastisolering. Det är ganska säkert OK. Dock ser din spismatning lite lurig ut. Så det kan vara en gammal ledning som behöver bytas ganska omgående.

Beroende på hur många som skall bo där och vad ni skall göra så får du nog räkna med att bygga ut centralen/matningen, åtminstone centralen, så kolla vad det skulle kosta att få trefas draget (kan vara dyrt/billigt beroende på). Din nätägare (nästan säkert Göteborg Energi) kan svara på det, så ring dem och ha fastighetsbeteckningen tillhands). Din matning och central passar för en halvmodern etta med kokvrå utan tvättmaskin/diskmaskin/torktumlare och spishäll... ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
josehananon
  • Laddar…
josehananon skrev:
[bild]
Lite färgglada trådar.
Jag är sjäv en diazedkramare men visst kan vi väl enas om att det kan vara dags att modernisera denna "central" lite.;)
 
  • Gilla
josehananon
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Jag är sjäv en diazedkramare men visst kan vi väl enas om att det kan vara dags att modernisera denna "central" lite.;)
Precis. Jag är själv diazedkramare, glömde att säga det, men här kan man ju ifrågasätta om det ens är en "central". Snarare en "distribuerad". :)
 
  • Gilla
josehananon
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Japp, det ser ut som enfas-matning. Jag ser antydan till en mätarsäkring i den inkommande svarta lådan under din mätare. Om du kan tala om färgen på "pluppen" på säkringen så kan vi tala om hur högt matningen är säkrad.

En del av det utgående från dina fyra gruppsäkringar ser nyare ut, dvs plastisolering. Det är ganska säkert OK. Dock ser din spismatning lite lurig ut. Så det kan vara en gammal ledning som behöver bytas ganska omgående.

Beroende på hur många som skall bo där och vad ni skall göra så får du nog räkna med att bygga ut centralen/matningen, åtminstone centralen, så kolla vad det skulle kosta att få trefas draget (kan vara dyrt/billigt beroende på). Din nätägare (nästan säkert Göteborg Energi) kan svara på det, så ring dem och ha fastighetsbeteckningen tillhands). Din matning och central passar för en halvmodern etta med kokvrå utan tvättmaskin/diskmaskin/torktumlare och spishäll... ;)
Hehehehe, ja det låter ju modernt ;) På väg att flytta in i en sommarstuga alltså. Tur att det finns pizza och kemtvätt. Skämt åsido, så är vi ju medvetna om att det är ett lite rackligt system, men funderar på att vänta en stund med elen för att stoppa förfall av fasad, tak osv. först.

Vi är ju två som ska bo i huset så det är ju såklart trevligt om man kan tvätta, laga mat osv... men vi kan tänka oss att leva lite spartanskt i början, får väl se hur länge vi står ut :p

Är det Göteborgs Energi som utför arbetet med att dra in trefas?
Hur påverkar det elen att dra in trefas, innebär det per automatik att allt måste bytas samtidigt i hela huset eller?

Är det säkringen inne i den här svarta lådan du menar? Kan inte se färgen på bild, tyvärr, men får kolla nästa gång jag är uppe vid huset...
bild-13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alfredo skrev:
Jag är sjäv en diazedkramare men visst kan vi väl enas om att det kan vara dags att modernisera denna "central" lite.;)
Ja det är nog hög tid :) Precis som med resten av huset, behöver en spark år 2000-talet. Men måste nog säga att jag tycker de här gamla varianterna är ganska vackra och på något vis lätta, även för en teknisk idiot som mig, att förstå... logiska på något vis.

Besiktningsmannen som kollade igenom huset vart alldeles tokig över hur allt är original och inte sönder renoverat, var alldeles salig över hur fint skick det var på taket uppe på vinden, trots att teglet som ligger har legat i 70 år, är allt snustorrt. Skynda långsamt är vårt motto just nu, annars drunknar vi i renovering :screwy:
 
  • Gilla
LGG-01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.