Är det 450m som är maxlängd på begränsninskabel för Indegon? Kan man ha längre med någon form av signalförstärkare som det finns till andra modeller?

När det står att en robot klarar 1000m2, menar man då den faktiska klippytan eller själva tomten? Jag har 1700m2 men ganska exakt 1000m2 av detta är gräsyta som behöver klippas.
 
Jag har 5.8 och kan garantera att det larmar med ett pip, pipet låter ungefär lika högt som när vår tvättmaskin är klar.
 
Waxinator skrev:
Om någon med V5.7 lådan kvar så jämför gärna och skriv om det är skillnad.
På min låda med SW V5.8 Build: 04679 står det:

INDEGO - W/EEU BLACK
0.600.8A2.000
32.4V LI-ION
30424 L9 480
Så här står det på min låda:

INDEGO - W/EEU
0.600.8A2.000
32.4V LI-LION
21114 L22 480

Min klippare är en 78dB 2012. Jag vet dock inte SW eftersom jag inte startat den än.
 
Redigerat:
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
ensamgud skrev:
Är det 450m som är maxlängd på begränsninskabel för Indegon? Kan man ha längre med någon form av signalförstärkare som det finns till andra modeller?

När det står att en robot klarar 1000m2, menar man då den faktiska klippytan eller själva tomten? Jag har 1700m2 men ganska exakt 1000m2 av detta är gräsyta som behöver klippas.
Hej
Har haft en boshförsäljare här hemma på tomten och då nämde han att de gjort tester med 2km tråd och de hade enligt honom fungerat fint, så gränsen på 450m är nog bara en nivå som de valt för att verkligen ha marginaler över. Min slinga hamnar på runt 430m när jag lagt ner den, kommer börja i helgen med detta arbete.
/Martin
 
Detta ljud har blivit värre, nu är det inte acceptabelt tycker jag. Är det fel på den, några andra som har samma. Senaste modellen 3900rpm 5.8fw.
Har även provat utan knivar, samma? Finns en viss skillnad beroende på vilken klipplängd man sätter.

lyssna på filmklippet
http://youtu.be/iHuZWKgdRKI
 
Jag undrar vad som kommer att hända med alla dessa maskiner framigenom.. jag menar även om flera har fått den att funka hyffsat så finns det ju buggar i systemet. Knapplås, tangentvolym, stillastående knivar vid gång, avsaknad av alarmsystem mm..

Detta med olika styrkor på signalen ut i tråden skulle ju kunna vara en möjlig orsak till att vissa maskiner helt plötsligt hävdar att de är utanför slingan, det skulle ju kunna orsakas av laddstationen som helt plötsligt droppar signalen till minimum? En tanke bara..
 
Begränsnignen på klippområdet som är specat till 1000m2 är i min värld just gräsmattan, den om tomten är 1.000.000m2 är ju en annan sak. Maximal klippyta borde hänga ihop med hur stort minne som finns i roboten; hela tomtkartan ska ju sparas. Går säkerligen räkna ut om man vet upplösningen som används och minneskapaciteten i roboten m.m..

Jag ställde en liten fråga/påstående innan om vad det fanns för intelligens i basstationen. Måste ju finnas mer än just laddningen då begränsingskabeln är ansluten till denna. Vi några tillfällen när roboten står i basstationen så står det något om syncronisering. Känns som det kommuniceras mellan basstation och robot när de är dockade.
 
Idag fick jag min nya Indego på HB/Gbg.
Första karteringen gick åt pipsvängen, samma fel som förra exet - 50 cm ur laddstationen och sedan vänstersväng ut på gräset. Fabriksåterställde och försökte igen, denna gång följde han tråden runt hela klippytan, återvände till basen och sparade kartan. Så långt allt ok.
Bad honom börja klippa och han lydde snällt och klippte fina raka banor på ett område på c:a 12x15 meter!
Sedan började konstigheterna! Planlöst irrande, ibland rakt ibland krokigt. Misstänker att knivarna inte snurrar, svårt att avgöra. Han är nu inne på sin 3:e timma och trots att batteriikonen visar tomt batteri gör han inga ansatser att kila hemåt för mat. Har testat att trycka på tillbaka till bas -knappen men detta sk-ter han blankt i! Får väl vänta ut honom i nattmörkret och se om han kör hem😋
Nu kl 23 hittade jag kompisen stendöd utefter slingan fast 30 meter från basstationen. Stackarn hade fått soppatorsk och fick bli nesligen buren till laddning. Nytt klippförsök imorgon!
Alla tips/kommentarer är välkomna!
 
Redigerat:
  • Gilla
Martinbj och 1 till
  • Laddar…
Martinbj skrev:
Hej
Har haft en boshförsäljare här hemma på tomten och då nämde han att de gjort tester med 2km tråd och de hade enligt honom fungerat fint, så gränsen på 450m är nog bara en nivå som de valt för att verkligen ha marginaler över. Min slinga hamnar på runt 430m när jag lagt ner den, kommer börja i helgen med detta arbete.
/Martin
Låter bra, jag kommer hamna över 450 men antagligen inte så jättemycket. Är Indegon känslig för sluttningar? Någon som har en video på den i lite lutning?

Låter den verkligen så mycket att man hör den in i huset på kvällen t.ex. om man ska sova? Ni som har den, tror ni den klarar mer än 1000m2? hur ofta måste den köra för att underhålla 1000m2? Manualen lämnar mycket att önska i informationsväg.
 
plaggis skrev:
Så här står det på min låda:

INDEGO - W/EEU
0.600.8A2.000
32.4V LI-LION
21114 L22 480

Min klippare är en 78dB 2012. Jag vet dock inte SW eftersom jag inte startat den än.
Kan det vara tillverkningsdatum ?!

(201) 2 11 14 för din 2012'a och
(201) 3 04 24 för min 2013'de
 
Redigerat:
Maver1ck skrev:
Detta ljud har blivit värre, nu är det inte acceptabelt tycker jag. Är det fel på den, några andra som har samma. Senaste modellen 3900rpm 5.8fw.
Har även provat utan knivar, samma? Finns en viss skillnad beroende på vilken klipplängd man sätter.

lyssna på filmklippet
[länk]
Riktigt jobbigt ljud, jag hade nog försökt snurra på allt under o ser vad den tar i/vad som är löst. Hur länge har du haft den?
 
ensamgud skrev:
Riktigt jobbigt ljud, jag hade nog försökt snurra på allt under o ser vad den tar i/vad som är löst. Hur länge har du haft den?
Låter som en Spitfire från andra världskriget!!
 
Maver1ck skrev:
Detta ljud har blivit värre, nu är det inte acceptabelt tycker jag. Är det fel på den, några andra som har samma. Senaste modellen 3900rpm 5.8fw.
Har även provat utan knivar, samma? Finns en viss skillnad beroende på vilken klipplängd man sätter.

lyssna på filmklippet
[länk]
Detta är samma ljud som jag hade i mitt tidigare videoinslag. #1742

Ljudet uppkommer av att när roboten klipper i högt gräs eller tät mossa så ökas varvtalet men det minskar sedan inte förrän man har haft den i basstationen. Vid nästa klippning så prova med att höja upp knivinställningen så du inte klipper allt på en gång.
 
Waxinator skrev:
Kan det vara tillverkningsdatum ?!

(201) 2 11 14 för din 2012'a och
(201) 3 04 24 för min 2013'de
Låter som en bra teori! Undrar vad L9 och L22 kan vara då?
 
Jo, den gjorde som du säger i början och varvade upp vid högh gräs. Men nu låtet deg värre och gräset är inte högt längre, den har varit i basstaion många gånger...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.