mortimer skrev:
Jag har själv lagt min kabel ca 25cm från motsvarande stenkant, bör inte vara något problem.
Tackar Mortimer
Då kör jag på 25cm :)

mortimer skrev:
Ska bli intressant o se om du får din grämatta lika fin med roboten som med din cylinderklippare.
Du jobbar som trädgårdsmästare ? :D
Ja man förväntar sig ju en fin gräsmatta med Indegon men har dock inte sett mycket bilder på gräsmattor klippta med indegon så vi får väl se hur det blir med det, jag har ju kvar cylinderklipparen så vill jag kan ju alltid bättringsklippa någon gång då och då för att bibehålla utseendet :)
 
Waxinator skrev:
Om någon med V5.7 lådan kvar så jämför gärna och skriv om det är skillnad.
På min låda med SW V5.8 Build: 04679 står det:

INDEGO - W/EEU BLACK
0.600.8A2.000
32.4V LI-ION
30424 L9 480
Jag har min låda kvar! Kollar i kväll!
 
Det här med vänstersväng vid kartering på slumpmässiga ställen kan jag inte riktigt släppa vad det beror på. Vad jag kan minnas så har det bara hänt mig vid ytterhörn på 90grader. Sitter sensorerna illa/fel på något sätt eller äar det all utrustning på roboten som behöver kalibreras ? Olika utgåvor av sensorer/motorer ?

Har detta hänt för någon på raksträckor vid karteringen ?
 
Redigerat:
mortimer skrev:
Det här med vänstersväng vid kartering på slumpmässiga ställen kan jag inte riktigt släppa vad det beror på. Vad jag kan minnas så har det bara hänt mig vid ytterhörn på 90grader. Sitter sensorerna illa/fel på något sätt eller äar det all utrustning på roboten som behöver kalibreras ? Olika utgåvor av sensorer/motorer ?

Har detta hänt för någon på raksträckor vid karteringen ?
För mig är det innerhörn 2m från "the base". Den backar ut, vänder 180gr, kör frammåt, träffar 90gr vinkeln som går åt vänster, vrider sig åt vänster & fortsätter sedan vidare ut i gräsmattan. Men jag har förvisso ett ytterhörn på ca 45gr åt höger bara några dm från första 90gradaren. Kan det vara att den kanske släpper från begränsningskabeln där? Hmmm....
 
Funderingar runt knappljud, överlappning och klippareor. :confused:

1. Har någon hört det minsta ljud vid knapptryckningar oavsett inställning för detta ?
Mina ändringar sparas men inte ett ljud någonsin.

2. Överlappningen kan ställas mellan 16 cm och 60 cm (och Auto). Jag har provkört 16 cm.
I ena färdriktningen ligger föregående hjulspår i centrum av klipparen och klippningen är perfekt, men när den vänder förskjuts allt så den kör i föregående hjulspår och lämnar en 5 cm oklippt sträng. När jag testade 60 cm så fick jag en fullbredds oklippt sträng... inget vidare. Jag kommer att testa 25 cm nästa gång.

3. Gräsmattan blir klippt i slumpmässigt valda riktningar och rektanglar på 3x6 m till 5x15 m. Det är stört omöjligt att se om den har slutfört en klipprunda. Har någon en klippare som enligt reklamen kör som vid "manuell klippning" ? Alltså långa raka klipplinjer.

P.S. 25 cm överlappning fungerar bra för mig.
 
Redigerat:
1: knappljudet ändras när jag ändrar den (väldigt små variationer) men värdet sparas inte!

2: Fick du alltid eller ibland oklippt sträng i autoläget?

3: samma beteende här..
 
Har varit i kontakt med Bosch kundtjänst & fick då instruktion på att göra såhär för att få en kall återstart.

Koppla ur 230v elektriciteten från laddaren.
Tag bort roboten från laddplattan.
Tag bort den röda huvudströmbrytarnyckeln.
Sätt i den röda huvudströmbrytarnyckeln & vrid om.
Placera roboten på laddplattan så den är ansluten till laddstiften.
Vänta 5min.
Koppla in 230v elektriciteten till laddaren.

Men det hjälpte inte. Den gick dock ca 15m (en gång), isf 2m, utmed slingan & gav sig av åt vänster på en raksträcka. Jag har sedan gjort om detta en handfull ggr utan något possitivt resultat. Den skenar vänster direkt efter att den vänt från docking station. Så den följer inte ens de första metrarna

Det som också sker är att efter varannan factory reset så vänder den mer än 180grader när den backat ut från docking station, där den då fastnar mot väggen bakom & frågar om det är obstacle eller docking station. Väljer jag då Remove Obstacle så gör den en reeboot. Stoppar jag den när den smiter iväg ut på gräsmattan så säger den no map stored. Put back in docking station. Väljer jag Done så gör den en reboot. Så denna maskin jag fått tag i är inte frisk.
 
  • Gilla
puttman
  • Laddar…
Hi :)

I'm Johnny from Denmark and I also purchased a Indego 10 about 10 days ago and I thought I would share my experience with you guys since this is the only forum about the Bosch Indego I could find.

I got the 75dB version with 5.7 SW.
I have about 205-220m perimeter cable and my garden is mapped somthing like this: (7-800m2)

have.jpg


When I first installed the perimeter cable and dock and pressed map now, the Indego followed the cable for about 2m, then turned left and had lots of fun driving me crazy going in triangles and saying 'invalid map data' to me.
After about 10h of fustration I tried a last attempt of simply attaching the remaining 80m of wire (which was still on the spindle it was delivered on) and attatched it as a extention of my wire cable at the base station, and to my surprised it worked!

The 'map now' would now follow the wire and after a completed mapping it started cutting grass.
One thing I noticed was that the spindle was humming quite loudly proberbly due to the inductor effect of sending a signal through the cable while it was on the spindle but more importantly when I press 'Mow Now' I could here the humming increasing in steps of 5 levels. (higher and higher) when it activate the perimeter signal.

My theory is that the indego dock has some sort of signal detection on the perimeter wire were it starts on level 1 and if the return signal is insufficiant it increases to level 2.
So by adding more perimeter cable to your setup you might beable to force the dock to increase the signal strengh.

I ended up adding 70m extra cable behind my hedge and the perimeter works fine now.
So if you have the 'turns left on map now' problem, try adding more cable.

The Indego have been mowing for about 5 days now but in my oppinion it's not doing a very good job in my garden.

sunday: mixed results, my 'big' lawn was cut nicely but it wastes alot of time in the 1,2m area.
monday: great result (just did a 'map now' before going to work.it cut for 5h with no problems.
tuesday: Indego had gone over perimeter in lower right of the garden (1,2m area), had cut for about 1h before it happend.
wensday: Indego was in dock when I got home, and had spend 300W (110W = 1 run) but it did not seem like it had been cutting anything.
thursday, Indego had gone over perimeter at the dock and made a nasty hole in my lawn trying to get away (if it goes more than 35cm from wire there is a 3cm drop and it gets stuck) it seems like 'low batt' stopped it.
friday ...thats tomorrow and my lawn is stating to get long :)

To be honest I have regretted spending that much money and time (25h+) on the indego.
I think it is a faulty product and while I love the idear of a robotic lawn mower the Indego seems to give me more troubel that free time.

Thanks for all your feedback on this forum, it was a good read! :)

/Johnny
 
  • Gilla
Tajkon och 3 till
  • Laddar…
Waxinator skrev:
1. Har någon hört det minsta ljud vid knapptryckningar oavsett inställning för detta ?
Ja.

Waxinator skrev:
2. Överlappningen kan ställas mellan 16 cm och 60 cm (och Auto). Jag har provkört 16 cm.
I ena färdriktningen ligger föregående hjulspår i centrum av klipparen och klippningen är perfekt,
men när den vänder förskjuts allt så den kör i föregående hjulspår och lämnar en 5 cm oklippt sträng.
När jag testade 60 cm så fick jag en fullbredds oklippt sträng... inget vidare. Jag kommer att testa 25 cm nästa gång.
Har aldrig behövt ändra från auto-läget, lämnar inga strängar. Vad jag förstår är det ett problem som kom med senare (senaste?) version av programvaran.

Waxinator skrev:
3. Gräsmattan blir klippt i slumpmässigt valda riktningar och rektanglar på 3x6 m till 5x15 m. Det är stört omöjligt att se om den har slutfört en klipprunda. Har någon en klippare som enligt reklamen kör som vid "manuell klippning" ?
Förstår inte riktigt frågan, men när den slutfört en manuell tomtklippning så åker den och parkerar sig. Som i reklamen.

PS. Har 5.7 "86 db"
 
Redigerat:
JohnnyGoofy skrev:
When I first installed the perimeter cable and dock and pressed map now, the Indego followed the cable for about 2m, then turned left and had lots of fun driving me crazy going in triangles and saying 'invalid map data' to me.
After about 10h of fustration I tried a last attempt of simply attaching the remaining 80m of wire (which was still on the spindle it was delivered on) and attatched it as a extention of my wire cable at the base station, and to my surprised it worked!

The 'map now' would now follow the wire and after a completed mapping it started cutting grass.
One thing I noticed was that the spindle was humming quite loudly proberbly due to the inductor effect of sending a signal through the cable while it was on the spindle but more importantly when I press 'Mow Now' I could here the humming increasing in steps of 5 levels. (higher and higher) when it activate the perimeter signal.

My theory is that the indego dock has some sort of signal detection on the perimeter wire were it starts on level 1 and if the return signal is insufficiant it increases to level 2.
So by adding more perimeter cable to your setup you might beable to force the dock to increase the signal strengh.

I ended up adding 70m extra cable behind my hedge and the perimeter works fine now.
So if you have the 'turns left on map now' problem, try adding more cable.
/Johnny
Hi Johnny,

You gave me some inspiration so I took my spare wire spindle with approx 120-130m cable on. But it diden't work at all for me. The green light started to flash green & the mover said that it coulden't find the perimeter signal. Maybe it is to much to have that length on a spindle? It will probably behave lika a inductance. So maybe a resistor with one or two ohm would be something to increase the power with?
 
All den läsningen från JohnnyGofy var intresseant men kabellängden är för min del är ca 230m.

Bågot jag gått o funderat över sista dagarna är vad som finns i basstationen; är det enbart laddnignsfunktion eller sitter det någon elektronik/dator/styrutrustning i den ?
Eller är det så ENKELT att basstationen har ostabil elektronik.

Många härinne verkar ha gett runt 9000kr för sin klippare. Vad finns det för alternativ i denna prisklassen som klarar ca 700m2 med fungerande teknik, hållbara motorer, hållbara batterier m.m.. Ifall man kommer till beslut att reklamera sin produkt........
 
Redigerat:
frav skrev:
... The green light started to flash green & the mover said that it coulden't find the perimeter signal. Maybe it is to much to have that length on a spindle?
Jag förutsätter att du inte glömde att stänga av/på basstationen efter urkoppling av kabeln !? Det är inte lämpligt att ha en kabelvinda inkopplad i slingan. Gör som Johnny och drag ut den extra tråden och låt den möjligtvis ligga som en ö med till/från trådarna 1 cm ifrån varandra.
 
Munkedal skrev:
Har varit i kontakt med BOSCH support,Jonatan von Seth, det är inget larm överhuvudtaget på version 5.7 eller 5.8, många tror sig höra ett larm men det är ljud när man knappar in sin pinkod.
Kanske slår jag in öppna dörrar och alla redan är övertygade om det finns larm trots vad Bosch säger om att det inte finns larm på klipparen, men här finns en film på hur det ser ut i displayen och hur det tjuter ynkligt:

http://wp.me/p3s1Kk-6R
 
  • Gilla
dennisson
  • Laddar…
Waxinator skrev:
Jag förutsätter att du inte glömde att stänga av/på basstationen efter urkoppling av kabeln !? Det är inte lämpligt att ha en kabelvinda inkopplad i slingan. Gör som Johnny och drag ut den extra tråden och låt den möjligtvis ligga som en ö med till/från trådarna 1 cm ifrån varandra.
Givetvis stängde jag av elektriciteten. Jag vill ju inte dra ut 100m dyr kabel för skojs skull, sen om jag skulle göra så har jag svårt att placera den bra.
 
robotkillen skrev:
Kanske slår jag in öppna dörrar och alla redan är övertygade om det finns larm trots vad Bosch säger om att det inte finns larm på klipparen, men här finns en film på hur det ser ut i displayen och hur det tjuter ynkligt:

[länk]

Mycket bra! Tusen tack för det!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.