Ja, den regeln finns också. Om att inte diskutera modering i forumet. Och den måste jag följa. Mitt inlägg var bara menat för att försöka ge förståelse för hur jag tänker när det gäller min del i det hela. Vill inte att det ska bli en debatt om modereringen i sig självt.

Vi har ingen jourtjänst eller liknande. Vi är alla alltid behjäpliga. Ibland är någon på semster, eller borta av andra orsaker, och då säger vi till så att de övriga kan stötta upp. Jag är förövrigt borta just nu, på landet och fixar inför sommarsäsongen. Hyr ut stugan under sommaren. Så jag ska egentligen inte vara här har jag sagt till de övriga moderatorerna. Men nu sitter jag här ändå!
Varje moderator har ett par underforum som de har lite extrakoll på. I tidigare forumversion såg man nog detta, det gör man inte längre. Spelar ingen roll i slutändan, för vi försöker hjälpa varandra så gott det går. Vissa rapporter är vissa moderatorer mer lämpliga att ta (Tex att en moderator är mer insatt i ämnet, eller det är följdinlägg eller sådant).

Jag kan inte gå in på hur jag tänker kring det du beskriver. Det fungerar inte. Då tar jag av mig mitt enda skydd jag har känns det som. Dels bryter jag mot regelverket, sedan öppnar jag upp för hur jag tänker som moderator i ett enskilt fall. Det gör mig väldigt sårbar. (därav regeln finns att vi inte diskuterar moderering tror jag. Inte tänkt på det så mycket... Regeln skapades långt innan jag blev moderator).
 
Redigerat:
Mikael_L
Stew skrev:
Men oftast är jag bara en vanlig användare. Men det är inte lätt alla gånger att ha titeln moderator när jag bara vill svara på ett inlägg eller skapa ett eget ämne. Något att tänka på kanske :)
Jag har avböjt att moderera mycket delvis pga den "konflikten".
 
Redigerat:
Nimajneb skrev:
Du har ju gjort ett grovt övertramp mot regel
Jag tror du gör ett klassiskt fel: Du bokstavstolkar en enskild del av en regel, du verkar inte läsa den sista meningen i regeln?

Som jag tolkar den där regeln handlar den om att man inte får ifrågasätta att någon frågar. Att ifrågasätta en tolkning eller liknelse ser jag inte som brott mot regeln.
 
Stew skrev:
4.4.4 "Använd-google"-syndromet. Vad blir det för forum om det inte finns en databas av kunskaper här, utan bara en massa hänvisningar till Google (eller andra sidor). Det är användarns syn som är den viktiga. Vad de tycker om saker om ting.
Men ofta frågar inte folk om användarnas syn, de frågar om konkreta fakta. I såna fall borde reglerna få ett tillägg:

Skriv inte och fråga om fakta som går lätt att hitta via andra källor, frågor i forumet skall bara avse övriga användares åsikter.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Hrm, 75% av elforumet försvann just där... För att inte tala om juridik, ska det behandla vad folk tycker istället?

Vad är "lätt att hitta"?
 
injonil skrev:
Hrm, 75% av elforumet försvann just där... För att inte tala om juridik, ska det behandla vad folk tycker istället?

Vad är "lätt att hitta"?
När man dessutom hittat så ska man tolka fakta. Sedan är det ibland skönt att få lufta ens funderingar och bekräfta en fundering.

Juridik är dessutom väldigt individuellt så en tolkning på ens egna problem är svårt att söka fram.

Jag tycker att vi inte ska ta allt så hårt och bokstavligt med de nya reglerna. Prova så tror jag moderatorer och administrator kan få till en rimlig nivå.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Svar på inlägg #79:
Men Nerre, var hittar du definitionen på ordet "syn" som exkluderar fakta i den synen? Sådana tolkningar som du nyss gjorde skapar en hel massa onödiga inlägg där någon ska försöka förklara vad som menas för någon som envisas med att vrida och vända på ord för att skapa iofs inte helt omöjliga tolkningar men ofta osannolika. Jag kan ju inte påstå att Stew absolut inte kan ha menat det du tror men jag är rätt säker på att det inte är så. Tror du själv att han menade att användarna inte ska få fråga om konkreta fakta?

Nu fick du Nerre klä skott för ett fenomen som jag ser påfallande ofta på forumet tyvärr. Du är vad jag sett inte på något sätt värst eller mest förekommande vad gäller sånt så jag hoppas du inte tar det för personligt. Jag hade lika gärna kunnat gå på benjamiNs ilägg # 70 av samma typ (vilket jag kanske gjorde nu...:D) Du råkade bara finnas där längst ner i tråden precis nu när jag loggade in. ;)

Har jag nu brutit mot någon regel? Kanske har Nerre ett problem som jag inte respekterar? Jag tror inte det men vad vet jag. Jag tycker bara att det är onödigt och provocerande att man medvetet försöker vrida och vända på någons ord för att få fram den mest negativa (o)möjliga tolkningen. Man ska väl fan inte behöva skriva en hel uppsats där man bekräftar eller dementerar alla möjliga tolkningar av det man skriver...
 
Redigerat:
Snailman
Tänkte jag skulle nämna ett annat problem angående nya medlemmar, vi har ett problem att en del frågor hamnar mellan stolarna alltså - tappas bort = ingen besvarar dem typ denna...

http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/212448-vattenlackage-vid-garageport-mot-platta.html

Det är ju möjligt att denne person fortfarande läser på forumet men några mer inlägg har det ju inte blivit...

Liknade trådar hittar jag då och då på forumet när jag söker efter svar på mina egna frågor, och jag råkar själv ut för att inte få några svar då och då...
 
Mikael_L
Snailman skrev:
Tänkte jag skulle nämna ett annat problem angående nya medlemmar, vi har ett problem att en del frågor hamnar mellan stolarna alltså - tappas bort = ingen besvarar dem typ denna...

[länk]

Det är ju möjligt att denne person fortfarande läser på forumet men några mer inlägg har det ju inte blivit...

Liknade trådar hittar jag då och då på forumet när jag söker efter svar på mina egna frågor, och jag råkar själv ut för att inte få några svar då och då...
Hur ska vi lösa det?

En regel om att man får en varning om man inte besvarar inlägget om man väl läst det?
(Sorry, jag kunde inte låta bli, OBS detta var IRONI...)
 
Nerre skrev:
Men ofta frågar inte folk om användarnas syn, de frågar om konkreta fakta. I såna fall borde reglerna få ett tillägg:

Skriv inte och fråga om fakta som går lätt att hitta via andra källor, frågor i forumet skall bara avse övriga användares åsikter.
Tjenare.

Marlen har redan tidigare i tråden varit inne på att utveckla den regeln.
Regeln är till för de fall där "använd Google" blir en genväg gör att slippa skriva något själv eller tänka till. Det svaret har nästan förstört vissa forum helt. Det är ju fortfarande ett alternativ att länka till tidigare byggahus trådar där ämnet diskuterats för att slippa svara på samma fråga gång på gång igen.
Sedan kan vi bli bättre på att göra guider och klistra bra trådar där vanliga problem tas upp.

Håller med dig om konkreta fall. Här brukar ofta göra jobbet själv och söka på Google och sedan klistra in faktat (typ hur lång är en yard). Men i dessa fall kan ju TS lika gärna göra sökningen själv.

Som sagt. Marlen tror jag ska titta över den punkten. Och som vi också varit inne på. Vi har både hjärta och hjärna (tur det :)). Vi kommer inte slaviskt följa någon regel utan gör en bedömning i varje enskilt fall.

Mvh Stefan, moderator
 
Redigerat:
Snailman
Mikael_L skrev:
Hur ska vi lösa det?

En regel om att man får en varning om man inte besvarar inlägget om man väl läst det?
(Sorry, jag kunde inte låta bli, OBS detta var IRONI...)
I det här fallet tror jag det beror på att det är en komplicerad fråga, men många obesvarade frågor beror nog på forumets uppdelning i en massa ämnen, är det däremot en elfråga så hamnar den ju i elforumet och besvaras nog alltid? Men jag har inget förslag till lösning.
 
Snailman skrev:
Tänkte jag skulle nämna ett annat problem angående nya medlemmar, vi har ett problem att en del frågor hamnar mellan stolarna alltså - tappas bort = ingen besvarar dem [...]
Liknade trådar hittar jag då och då på forumet när jag söker efter svar på mina egna frågor, och jag råkar själv ut för att inte få några svar då och då...
Visst är det bra om vi alla anstränger oss lite extra för att hjälpa andra och svara på deras inlägg. Men till största del måste det väl ligga på frågeställaren?

Har man bara ett inlägg och det är en fråga så kanske man skulle kunna hjälpa några andra under tiden man väntar på svar på sitt egna inlägg. Om det syns att man hjälper andra så tror jag det är större chans att andra vill hjälpa dig :)

Om jag själv har skrivit en fråga som inte får några svar så brukar jag efter ett tag försöka komma med en liten uppdatering. Till exempel länkar till ytterligare information jag har hittat i ämnet eller en bild som förtydligar vad jag frågar om. Det tjänar tre syften.

1. Frågan pushas upp och kommer på första sidan igen så den syns.
2. Det visar att jag fortfarande bryr mig och frågan och vill ha svar på den.
3. Även om jag inte får några svar så kan det hjälpa andra som hittar min fråga då jag kanske har hittat information som inte de har hittat än.

Om det är tydligt att man själv anstränger sig för att hitta svar så brukar andra vara mer behjälpliga.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Snailman skrev:
Tänkte jag skulle nämna ett annat problem angående nya medlemmar, vi har ett problem att en del frågor hamnar mellan stolarna alltså - tappas bort = ingen besvarar dem [...]
Liknade trådar hittar jag då och då på forumet när jag söker efter svar på mina egna frågor, och jag råkar själv ut för att inte få några svar då och då...
Jag brukar göra så att jag någon gång går igenom obesvarade inlägg genom att klicka på "obesvarade". Gör detta någon per vecka. Försöker bumpa de som jag inte kan hjälpa till med själv och svarar på de jag kan.
Skulle vara kalas om flera (tror det är säkert är flera som gör det!) kan trycka på den knappen "obesvarade" och ta en titt då och då, så att så få inlägg som möjligt försvinner mellan stolarna.
Ofta har jag märkt att ämnena går osbesvarade för att de är svåra att första, man behöver mer information, en bild saknas eller att de är för komplicerarade så man knappt vågar ta vid dem med tång ens (då brukar jag skriva det, att jag inte vågar svara eftersom det är ett såpass komplext ämne med många regler och krav).

Mvh

Stefan, Moderator
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Hur ska vi nu hantera denna situation.
Du har ju gjort ett grovt övertramp mot regel



Då skall jag och alla andra medlemmar nu anmäla dig för detta regelbrott.
Är det ett sådant forum du vill agera i?
Jag har på inget vis brutit mot den regeln. Den extremistiska tolkning du gör av reglerna ligger inte på långa vägar i närheten av de duktiga och kompetenta moderatorer vi har på forumet som ofta gör väl avvägda bedömningar och applicerar reglerna sunt och förnuftigt.

Jag agerar inte på något sådant forum som du målar upp, gör du?
 
Stew skrev:
Snailman skrev:
Tänkte jag skulle nämna ett annat problem angående nya medlemmar, vi har ett problem att en del frågor hamnar mellan stolarna alltså - tappas bort = ingen besvarar dem [...]
Liknade trådar hittar jag då och då på forumet när jag söker efter svar på mina egna frågor, och jag råkar själv ut för att inte få några svar då och då...
Jag brukar göra så att jag någon gång går igenom obesvarade inlägg genom att klicka på "obesvarade". Gör detta någon per vecka. Försöker bumpa de som jag inte kan hjälpa till med själv och svarar på de jag kan.
Skulle vara kalas om flera (tror det är säkert är flera som gör det!) kan trycka på den knappen "obesvarade" och ta en titt då och då, så att så få inlägg som möjligt försvinner mellan stolarna.
Ofta har jag märkt att ämnena går osbesvarade för att de är svåra att första, man behöver mer information, en bild saknas eller att de är för komplicerarade så man knappt vågar ta vid dem med tång ens (då brukar jag skriva det, att jag inte vågar svara eftersom det är ett såpass komplext ämne med många regler och krav).

Mvh

Stefan, Moderator
Ja, obesvarade knappen är nog den jag trycker mest på, det är ju där man både gör störst nytta och hittar nya intressanta trådar :)

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.