Mikael_L
Jag ångrar mig lite att jag ens drog upp det där, i den här tråden.
Det är lite på gränsen, och väldigt lätt att bli missförstådd. :surprised:

Men att vistas i sociala situationer, oavsett var, innebär alltså alltid en liten risk för att få lite törnar. Enligt min mening då.

Jag vill att vi har ett så trevligt forum som möjligt, men det kan nog inte bli till priset av att allt måste lindas in i bomull för att precis alla människor ska landa mjukt, typ.


Men vi kan i alla fall köra på med de nya reglerna.(vilket jag nu alltså inte alls bestämmer om ;)) Om dom inte tillämpas osunt så borde det åtminstone inte innebära några nackdelar.
 
Mikael_L skrev:
OK.

Jag tycker att de nya reglerna i stort är bra och välmenande. Men som flera har varit inne på så blir det dåligt och fel om tillämpningen sker fyrkantigt.
Så det måste skötas rätt av moderatorerna. Men jag är inte direkt orolig. Och visst kan det vara bra att det finns en tydlig regel att stöda sig mot när man behöver moderera. Inte så roligt att behöva agera synbarligen godtyckligt.
Tillämpningen kommer absolut inte att ske fyrkantigt, snarare runt som en boll :)

Det är ju alltid så att man får göra en helhetsbedömning av vem som säger något, när man säger det, var man säger något och hur man säger det.

Införandet av reglerna hade inte bara med asbestråden att göra, även om den tråden var ett bra exempel på beteenden jag vill komma åt med reglerna. Jag har som sagt under en längre tid samlat exempel på när det går fel som jag sedan har klumpat ihop till att bli de här reglerna.
 
Jag tänkte hålla lite extra koll nu under tid efter såna där google-frågor och får se hur jag kan omformulera den. Johan Gunverth hade ju ett bra förslag som det lutar åt.
 
Johan Gunverth skrev:
Gör istället så här: Den som hänvisar till Google skall också inkludera sin söklänk i inlägget. Det hjälper garanterat frågeställaren eftersom information dit sökvägen pekar är samma som man hade utnyttjat nerkortat i ett egenförfattat svar. Detta gäller naturligtvis om ämnet kräver mer än ett kort svar. Det samma borde gälla byggahus-länkar där betydligt fler svarare inkluderar en länk.
Som andersmc redan nämnt så hjälper det inte att inkludera en google-länk. Google anpassar sina sökresultat efter vem som söker (alltså din personliga sökhistorik). Så trotts att du fick bra svar när du gjorde din sökning är det inte säkert att den du hjälper får alls lika bra träffar i Google.
 
tlundberg skrev:
Som andersmc redan nämnt så hjälper det inte att inkludera en google-länk. Google anpassar sina sökresultat efter vem som söker (alltså din personliga sökhistorik). Så trotts att du fick bra svar när du gjorde din sökning är det inte säkert att den du hjälper får alls lika bra träffar i Google.
Det stämmer, men i allmänhet får du i princip samma urval oavsett vem som söker. Jag menar alltså en sådan här länk:

http://www.google.se/search?q=bra+forum+bygga+hemma
 
Ja, jag tror som Marlene skriver att de flesta väl förstår vad som menas med reglerna och min erfarenhet av forumet säger mig att tillämpningen av dem kommer att vara högst rimlig och proportionerlig.

Finns ingen som helst anledning att hänga upp sig på dem i detta läget, IMHO. :)
 
  • Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth skrev:
Det stämmer, men i allmänhet får du i princip samma urval oavsett vem som söker. Jag menar alltså en sådan här länk:

[länk]

http://lmgtfy.com/?q=google+individual+results&l=1

(får man vara så dryg? ;))

Du och jag får nästan bara byggahus.se-träffar eftersom vi är här ofta (alltså själva valt byggahus-träffar i google när vi sökt tidigare). En ny medlem kanske inte har varit här så många gånger och får kanske därför fler träff-förslag på andra sidor.

Jämför t ex med träffarna du får på DuckDuckGo, som är en sökmotor som inte trackar dina tidigare sökningar och klickningar.

https://duckduckgo.com/?q=bra+forum+bygga+hemma

Om vår presumtiva nya användare t ex är en flitig gymbesökare så tror kanske Google att det är muskler han vill bygga hemma, och då kommer han bara få massa träffar på kolozzeum.com. Eller så gillar han cykling och vill bygga en egen cykel och då kommer Google kanske föreslå cykelforum.se. Google måste alltså gissa *vad* det är du vill bygga hemma för något. I mitt (och jag antar ditt) fall gissade Google på att vi ville bygga hus hemma :)
 
Redigerat:
tlundberg skrev:
[länk]

(får man vara så dryg? ;))

Du och jag får nästan bara byggahus.se-träffar eftersom vi är här ofta (alltså själva valt byggahus-träffar i google när vi sökt tidigare). En ny medlem kanske inte har varit här så många gånger och får kanske därför fler träff-förslag på andra sidor.

Jämför t ex med träffarna du får på DuckDuckGo, som är en sökmotor som inte trackar dina tidigare sökningar och klickningar.

[länk]

Om vår presumtiva nya användare t ex är en flitig gymbesökare så tror kanske Google att det är muskler han vill bygga hemma, och då kommer han bara få massa träffar på kolozzeum.com. Eller så gillar han cykling och vill bygga en egen cykel och då kommer Google kanske föreslå cykelforum.se. Google måste alltså gissa *vad* det är du vill bygga hemma för något. I mitt (och jag antar ditt) fall gissade Google på att vi ville bygga hus hemma :)
Jo, jag är med på detta och det kan skilja en hel del på generella sökningar. Sökningen ovan gav samma resultat på mitt inloggade konto som på 9-årige sonens oinloggade.
Jag tror dock att det ändå att det kan vara en stor hjälp att tillföra en söklänk (eller liknande). Vill du ha ett exakt faktasvar lär du få samma träffar (gränsvärde för formaldehyd i spånplattor). Vill du ha hjälp att söka vidare på något luddigt sökbegrepp (hur reveterar man en plankvägg) spelar det nog ingen roll ändå eftersom den som vill ha ett hyfsat svar ändå har en annan syn på saken än du själv har.
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Bra diskussion, och mycket nyttigt att sådant här ventileras!
Allt mår bättre av att komma upp i dagsljuset i stället för att raderas och tystas ner!

Vi vill väl alla dra åt samma håll som själva forumet.
Vi ställer väl alla upp för ett säkert, ekonomiskt och sunt byggande?
Och jag är säker på att forumägarna (här representerade av Marlen) vill föra forumet framåt i samma riktning som alla duktiga skribenter här strävar åt.
Annonsörerna får inte påverka sajtens inriktningen, det står redan i mottot "På konsumentens sida".

Eftersom det har tagits upp några gånger redan här vill jag tillfoga:
Själv känner jag mig ganska skyldig till att den här diskussionen, och regeltilläggen, har uppkommit.
Det var ju jag som skrev det famösa #2 i tråden om den frimärksstora eternitbiten.
Jag började med att skriva "Jag utgår från att din fråga är seriöst menad" (ungefär, originalet är raderat).
Sedan gav jag två konkreta råd som var helt ok.
Och avslutade med en fråga om TS utbildning. (Natur, humaniora, samhäll, jag var helt enkelt nyfiken).
Och så tog det hus i helvete, och forumreglerna började ändras.
Jag förstår uppriktigt sagt inte.

Och hela affären, och denna diskussion, får mig att undra om inte det här har växt ägarna/administratörerna till Bygga Hus över huvudet.
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Som många påpekat så är ju andemeningen runt dom nya reglerna i stort sätt OK.
Det som gör mig leden, sur, förbannad osv osv är forumägarens uppmaning att i värsta Stasimanér smyga på sina forumkollegor och genast rapportera in anonymt om dom tex ser att någon tipsar om Google eller liknande grov regelvidrighet.

Jag uppfattar detta som ett problem och jag känner absolut ingen glädje längre i att vistas på forumet om man nu vill försöka återskapa en gamma DDR kopia.


Marlen Eskilsson skrev:
Vill tillägga också att brott mot den här regeln leder till varning om 10 poäng. Vi moderatorer tar tacksamt emot hjälp i form av rapporter så att vi snabbare kan ta hand om ärendet.
 
SK
Nimajneb skrev:
Som många påpekat så är ju andemeningen runt dom nya reglerna i stort sätt OK.
Det som gör mig leden, sur, förbannad osv osv är forumägarens uppmaning att i värsta Stasimanér smyga på sina forumkollegor och genast rapportera in anonymt om dom tex ser att någon tipsar om Google eller liknande grov regelvidrighet.

Jag uppfattar detta som ett problem och jag känner absolut ingen glädje längre i att vistas på forumet om man nu vill försöka återskapa en gamma DDR kopia.
Personligen tycker jag att dina jämförelser är totalt oproportionerliga och direkt osmakliga. Det finns inga som helst paralleller mellan de regler som föreslagits som i praktiken inte är något annat än vanligt sunt förnuft och Stasi/DDR.

Att alla medlemmar på ett forum bistår i modereringen är fullt normalt och både det och att använda tillfällig och för den delen permanent avstängning för att stävja missbruk är inte heller direkt unikt i forumbranschen.

Det är inget fel i att med regler förklara sunt förnuft för de som inte förstår på egen hand... IMO

Sedan handlar det om hur reglerna tillämpas, och alla som spenderat en del tid här på byggahus är väl medvetna om att det inte finns några som helst problem med "överpolisiära" åtgärder på den fronten.
Skulle det sedan var någon medlem som upplevt sådana "övergrepp" är det min personliga övertygelse att dessa var befogade ;)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
thomasx skrev:
SK

Personligen tycker jag att dina jämförelser är totalt oproportionerliga och direkt osmakliga. Det finns inga som helst paralleller mellan de regler som föreslagits som i praktiken inte är något annat än vanligt sunt förnuft och Stasi/DDR.

Att alla medlemmar på ett forum bistår i modereringen är fullt normalt och både det och att använda tillfällig och för den delen permanent avstängning för att stävja missbruk är inte heller direkt unikt i forumbranschen.

Det är inget fel i att med regler förklara sunt förnuft för de som inte förstår på egen hand... IMO

Sedan handlar det om hur reglerna tillämpas, och alla som spenderat en del tid här på byggahus är väl medvetna om att det inte finns några som helst problem med "överpolisiära" åtgärder på den fronten.
Skulle det sedan var någon medlem som upplevt sådana "övergrepp" är det min personliga övertygelse att dessa var befogade ;)
Hur ska vi nu hantera denna situation.
Du har ju gjort ett grovt övertramp mot regel

4.4.3 Alla har rätt att få hjälp med sitt problem. Säger man att man har ett problem, så har man ett problem även om du inte skulle tycka det. Undvik att svara istället för att antyda att personen inte borde ha frågat.
Då skall jag och alla andra medlemmar nu anmäla dig för detta regelbrott.
Är det ett sådant forum du vill agera i?
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Mikael_L
touché :)


Men antagligen gör du en större sak av det än det blir i realiteten.
Fast jag läser och tänker ändå på det du skriver.
 
Jag vill helt öppet, som en vanlig moderator på Byggahus berätta hur jag tänker kring dessa regler, och lite allmänt om moderering på byggahus.

Som moderator är jag en förlängning av Marlen (och Per), och de sätter reglerna. Så är det på vilket forum som helst. Någon äger ju trots allt forumet. Jag som moderator får inte ett öre för detta, utan jag gör det helt för att jag gillar forumet (och med forumet menar jag användarna) och vill ställa upp.

Byggahus är först och främst inget kommersiellt forum. Det går runt på reklamintäkter, men ägs inte av någon. En stor del av mitt modererande går åt till att se till att det förblir så. Att företag inte får lov att nästla sig in på Byggahus, och jag lovar, de hittar på de mest inovativa sätt att komma in.

En annan del av mitt modererande går ut på att läsa rapporterade inlägg, normalt ser jag att något blivit rapporterat för jag får ett mail i mobilen, då loggar jag på och kollar vad som skrivits. Byggahus är såpass stort att vi moderatorer inte har en chans att läsa alla inlägg, utan vi litar på våra användare, att de hjälper till att rapportera inlägg som de finner olämpliga (oftast genom att de inte följer våra regler) eller att de hittar inlägg som är dubbletter, fel avdelning osv. Därav Marlens önskan om hjälp om rapportering.

Min syn på moderandet är att försöka vara så klarsynt som möjligt, och inte ta parti i debatter. Jag lutar mig helt mot det regelverk som finns, och i varje fall jag delar ut en varning så skickar jag med vilken del av regelverket som användaren brutit mot.
Men det har funnits en lucka. Som jag tycker Marlen täckt till med 4.4.1-4.4.4 (finns säkert fler luckor, och jag hoppas vi kan hitta dessa med tiden).

4.4.4 "Använd-google"-syndromet. Vad blir det för forum om det inte finns en databas av kunskaper här, utan bara en massa hänvisningar till Google (eller andra sidor). Det är användarns syn som är den viktiga. Vad de tycker om saker om ting.
4.4.3 Även denna har varit svår, här blir det fel ibland (ganska många gånger om man tänker på ett antal månader tillbaka). Användare förstår inte att trådskaparen har ett problem, bara för att användaren tänker annorlunda. Här har vi inte haft något i regelverket innan. Nu har vi det. Om trådskaparen tycker han har ett problem, så får man ta det på allvar. Sedan kan det vara så att Byggahus användare kan komma fram till, på ett bra sätt, att det faktiskt inte är något problem (genom bevisning, regler eller annat). Och då ska ju givetsvis detta upp på bordet. Men trådskaparen och dess problem måste tas på allvar.
4.4.1-2 Självklara regler tycker jag. Men båda är jättebra att ha i regelverket, så jag har något att luta mig mot när det behövs.

Jag tycker att dessa nya regler egentligen borde vara överflödiga i regelboken, men tyvärr så behöver jag använda dem ibland (eller jag har känt saknad av dem innan och behövt skriva långa utlägg för att få till en "varning" till användaren). Det är inte ofta, det kan jag säga. Att bryta mot dessa regler är inget jätteövertramp (vilket även märks på att det bara är 10p varning). Jag känner för egen del att jag troligare kommer använda de nya reglerna som ett sätt visa användarna vart de gjort fel, än att dömma ut en varning. Det finns ju även en skala här, på hur stort övertrampet är. Nu är regelena nya, och det är jättebra att de ventileras (som jag gör med mitt inlägg här). Men när de väl satt sig så tror jag att de kommer kännas naturliga.

Rapporteringsfunktionen är guld värd för oss moderatorer. Men bara för att man trycker på rapportera betyder det inte att någon blir varnad eller ens att vi agerar. Det enda som händer när ett inlägg rapporteras är att jag (eller någon annan moderator) läser igenom inläggen. Kontrollerar det mot reglerna och sedan kör jag en vad sa vi kalla det en "mänsklighetscheck". DVS var regelbrottet grovt, kanske bara ett misstag, missförstånd eller en massa annat. Jag följer inte reglerna slaviskt, utan väger även in att alla är olika i sitt sätt att skriva och formulera sig. Jag försöker i alla fall, men ibland är det svårt... Främst kanske i inlägg som pågått länge, där en tråkig stämning byggts upp till den punkten då någon rapporterar in det (eller vi ser det). Det är inte alltid lätt att veta vilket ben jag ska stå på, men jag försöker så gått det går.

Reglerna är inte till för att jag som moderator ska kuva användarna. Tvärtom, de är till för att jag ska kunna ha verktyg att skapa en bra stämning på forumet (och hindra företag från att påverka och göra reklam). Dessa nya regler tycker jag egentligen borde vara självklara, men nu finns de där i pränt och då har jag ytterliggare något att luta mig mot när jag försöker skapa ett så bra forum som möjligt för användarna.

Det finns inga hemlisar bakom modereringen på Byggahus. Ni får när ni vill fråga vad ni vill och jag lovar att försöka svara så gott det går.

Har försökt hålla mitt inlägg till "jag-form" för att jag inte pratat ihop mig med de övriga moderatorerna. Men jag tror de håller med mig i det jag skriver, och tänker likadant. Vi gör så gott vi kan för att få forumet att snurra, och regelverket är vår ryggrad. Men vi har ett hjärta också :)

Mvh

Stefan, Moderator (och användare, glöm inte det :))

Edit:
Missade att förklara vad jag menade med "och användare, glöm inte det". Jag är bara en helt vanlig användare på byggahus, fast ibland tar jag på mig min cape, pyjamas och har kalsongerna utanför och blir en "moderator" :) Men oftast är jag bara en vanlig användare. Men det är inte lätt alla gånger att ha titeln moderator när jag bara vill svara på ett inlägg eller skapa ett eget ämne. Något att tänka på kanske :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Tack Stefan för ett bra och personligt inlägg.
Jag stöttar ditt tänk till 100% och jag hoppas att det finns andra moderatorer som står bakom detta också.

Det finns ju en regel som säger att man inte får diskutera moderering men låt oss bryta den regeln.

Att man ska vara ödmjuk mot dom som tar sig an att skriva sina första inlägg håller jag med om men hur tolkar du tex dom inlägg som Thomasx och jag hade ovan? Thomas och jag har under lång tid debatterat inom otaliga områden och ibland med ganska vassa tungor men ändå uppfattar jag det som med glimten i ögat. Är det något du tar hänsyn till?

Sedan i ren nyfikenhet om hur det funkar bakom kulisserna, har ni jourtjänst eller är det först till kvarn som tar hand om rapporterna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.