Eriksgatan skrev:
Relativt troligt, ja. Det är ofta smart att följa manualen om man vill minimera problem. :|
Önskar du "spara undan" lite kabel för senare justeringar så har jag tidigare beskrivit hur man gör och ändå följer manualen. Dra ut en max 1cm bred "spik" fram och tillbaks in i klippytan med den längd du behöver spara. Varsågod (igen).
Nu har jag klippt bort de 2 meter som låg under dockningsstationen och vips så fungerar det kanon.
Den är nu inne på sin andra laddning och resultat ser så här långt riktigt bra ut.

Har ni testat kantklippningen? Jag har tråden 35cm från en mur skulle maskinen gå väldigt nära så skulle det skrapa till plasten, så min fråga hur mycket närmare går den med detta läget?
/N
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
mortimer skrev:
Perfekt, tackar. Plus i kanten där Waxinator :)
Ska kontrollmäta mina kabeldragnignar i helgen tänkte jag o då lättar om man vet höjden på nosen också med tanke på min utformning av trädgård.
Fick för mig att du skrev att du hade hämtat ut din egen nu till slut, kan du inte mäta på den ... :rolleyes:
 
N_Fredriksson skrev:
... Har ni testat kantklippningen? Jag har tråden 35cm från en mur skulle maskinen gå väldigt nära så skulle det skrapa till plasten, så min fråga hur mycket närmare går den med detta läget?
Jag har lagt tråden på 30 cm avstånd och jag har 5 cm marginal så din bör gå 10 cm från muren.
Betänk att klipparen är 50 cm bred, klipparen försöker hålla tråden i centrum (25 cm) men vinglar lite (+ - 3 cm).
 
Eriksgatan
Munkedal skrev:
Hej!
...
Försökte tidigare i veckan att få den ivägskickad på uppgradering eftersom jag trodde mig ha fått en äldre årsmodell.(det var innan jag upptäckte felet på displayen) eftersom det står 78 dB 2012 på min modell.
CHEAPYS inköpschef på maskiner nekade dock att skicka iväg den på service/uppgradering, alternativet var att lämna tillbaka den vilket jag avböjde inte minst med tanke på priset 8 573.
...
Ställde diverse relevanta frågor till supporten på BOSCH som sitter i Malmö. Svaret blev; det är inget larm varken på 2012 eller 2013, det är pinkoden som låter svagt. Det finns bara en version av INDEGO och det är 5.7 oavsett vad det kan stå på maskinen, ryktesspridningen på nätet om 5.8 är en serviceversion som användes på fabriken när en maskin inkommer för service eller annan åtgärd. Vartefter uppgraderas maskinerna med mindre justeringar utan att versionsnumret ändras.
Supporten förordar att man ringer till dem för att få korrekt information om vad som gäller. Forum på nätet i all ära men det sprider också felaktiga påstående enligt BOSCH.
...
Munkedal, du har väl läst någonting i den här tråden? För det har åtminstone verkat så tidigare... Om du nu inte "trollar" och hela ditt inlägg är en ren provokation från en sjuk individ mot oss som delger information, så borde du väl till både Cheapy och Bosch direkt vid kontakterna ha ifrågasatt allting som du nu refererade till? Rubbet i ditt ursprungsinlägg är ju felaktigheter, osanningar, lögner och desinformation. Så varför har du inte konfronterat dem och sagt att det de försöker lura i dig är osant?
Det hade ju gagnat din sak så att du hade fått en nyare maskin. Det står t ex fortfarande (liksom alltid tidigare) på Cheapys hemsida att den skall ha alarm, så detta räcker för att hävda fel på produkten du har fått. Ta en skärmdump här:
http://www.cheapy.se/Produkt___ROBOTGRAESKLIPPARE_115302_____
Be sedan CHEAPY rätta till felet, de är din avtalspart. De får 2 ggr på sig att försöka få alarmet att fungera och sedan kan du häva köpet (om du vill - annars kan du förstås välja att låta det bero).
Resultatet av din begäran kommer högst troligt bli att du direkt får en ny klippare med 75dB/3900rpm/ver.5.8 inklusive "alarm" från Ballerup (alternativt att Cheapys "inköpschef" råkar trolla fram en ur skjortärmen som han "glömt bort" att han hade för kunder som kan sin rätt).
Du har rätt att få ersättning för både dina reskostnader och även restid med minimum 40 kr/h för all din tidsspillan för att reklamera köpet och lämna tillbaka klipparen. (De kan förstås få välja att hämta maskinen själva hemma hos dig).
 
Som jag tidigare har nämnt så är jag missnöjd med den breda och illa anpassade huven.
Jag har ett 25-tal småtallar som är omarkerade så klipparen smyger upp tätt intill dem
och glider ibland upp och hänger sig på nedre delen av stammen.

Nu har jag dock testat att köra den som Cabriolet (det är ju varmt ute).
Till att börja med startar inte roboten eftersom den inte känner att den står inkörd på basplattan.
Den använder lyftsensorn (gummiupphängda magnetsensorn fram på huven) för att känna om roboten är ordentligt framkörd.

På med huven och den startar, går ut ur basstationen och där lyfter jag av kåpan igen.
En stund senare kör den huvudet i en buske och tjurar...
Det går alltså inte att köra nedkabbat i sommar :( men visst ser den läcker ut ?!?! :wow:

[video=youtube_share;3nPx7AUZIxk]http://youtu.be/3nPx7AUZIxk[/video]
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Eriksgatan
osboda skrev:
Tröttnade på att vänta och lyckades utverka ett ok att få en ny maskin av Hornbach Göteborg ( som verkligen är tillmötesgående och störtför-b på Bosch).
När jag skulle hämta det nya exemplaret visade det sig att HB bara fått 78 db/5.7 i senaste leveransen! Tydligen försöker Bosch prångla ut förra årets modell på marknaden.
Jag avstod givetvis ersättningsmaskinen och fick åka hem tomhänt och starta upp den bullriga bensinaren
Nästa utlovade leverans är på fredag och då har man blivit lovad senaste modellen.
Man har reserverat ett ex till mej! Får bara hoppas att nästa maskin går att installera!
Många mil onödiga resor blir det...
Väldigt tråkigt att höra att Bosch senaste leverans till HB i Gbg var gamla klippare. (För du fick väl inte en som var full med gräs till specialpris? I så fall var det min förra....:))
Jag gick själv igenom hela leveransen som kom in den 20/5 med Christian och Sam (?), öppnade kartonger och konstaterade att alla var av den nya typen 75dB/3900 rpm nyaste laddstation. Jag gick snabbt igenom med dem hur de skall kunna skilja dem från de gamla, men de kunde väl inte med att bryta förseglingarna på de som sedan kom i nästa leverans. De är toppenpersonal annars så var vänlig mot dem, de har det nog inte så lätt med Bosch märkliga information och oss misstänksamma kunder. :)

Som jag skrev till Munkedal, så har du rätt att begära kontant ersättning för dina reskostnader och restid. Brukar kunna bli en rulle begränsningstråd eller annan pryl för att de skall slippa problemet med att betala ut kostnader för något som har noll i budget.
 
Eriksgatan
Dilato skrev:
Eriksgatan: "security by obscurity" fungerar inte, bara det faktum att det finns en huvudströmbrytare säger mig som normalbegåvad elektronikkonstruktör/programmerare att någon tanke på egentligt stöldskydd egentligen aldrig funnits hos tillverkaren.
Jovisst, där kommer en till sanning, jag ifrågasätter inte det du skriver. Men det är förhoppningsvis få normalbegåvade elektronikkonstruktör/programmerare som försörjer sig som gräsklipparrobottjuvar, så låt oss hjälpas åt att fortsatt hålla dem okunniga så att de tror att det är en sådan där Bosch och den har alarm, så istället knycker vi grannens robot.

En analogi: Jag kör själv en rätt ny fransk bil av märke C. Inga tjuvar har idag dem på sin önskelista eftersom det förr (50-talet fram till -95) fanns modeller som tog ca en halv minut på sig att lyfta från marken under vilken tid tjuven inte snabbt kunde köra iväg om denne blev upptäckt. Detta leder fortfarande till låga försäkringspremier på detta märke pga. att de fortfarande inte är tjuvarnas förstahandsval för det har gått i arv från tjuv till tjuv att det märket kan innebära problem.
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
Hej
har precis köpt mig en indego och är på gång att lägga ut begränsningsslingan. Är det inte någon här som fräst ner sin slinga? jag kommer lägga ner min på ca 5cm djup under gräset. har mycket stenläggning som ligger i höjd med gräsmattan funkar det att lägga kabeln på ca 20-25cm från dessa så att roboten går ut på gången?på detta vis borde man slippa kant klippningen vid gången?
 
Eriksgatan
Martinbj skrev:
Hej
har precis köpt mig en indego och är på gång att lägga ut begränsningsslingan. Är det inte någon här som fräst ner sin slinga? jag kommer lägga ner min på ca 5cm djup under gräset. har mycket stenläggning som ligger i höjd med gräsmattan funkar det att lägga kabeln på ca 20-25cm från dessa så att roboten går ut på gången?på detta vis borde man slippa kant klippningen vid gången?
Jodå, inga problem, bara man håller övergången i jämnhöjd.
 
Waxinator skrev:
Som jag tidigare har nämnt så är jag missnöjd med den breda och illa anpassade huven.
Jag har ett 25-tal småtallar som är omarkerade så klipparen smyger upp tätt intill dem
och glider ibland upp och hänger sig på nedre delen av stammen.

Nu har jag dock testat att köra den som Cabriolet (det är ju varmt ute).
Till att börja med startar inte roboten eftersom den inte känner att den står inkörd på basplattan.
Den använder lyftsensorn (gummiupphängda magnetsensorn fram på huven) för att känna om roboten är ordentligt framkörd.

På med huven och den startar, går ut ur basstationen och där lyfter jag av kåpan igen.
En stund senare kör den huvudet i en buske och tjurar...
Det går alltså inte att köra nedkabbat i sommar :( men visst ser den läcker ut ?!?! :wow:
Tror det finns en anledning till det, säkerhet kallas det :x
 
Lämnade in min Indego för 12 dagar sen...inte hört något om den ännu.
"gräset växer"
 
Det är ju iofs spektakulärt korkat om det förhåller sig så ett igångsatt alarm, bryts av en utvändig strömbrytare. Bara det inger mig förståelse för att supporten inte vill kännas vis funktionen ..
 
Eriksgatan
Hagi i GAIS skrev:
Lämnade in min Indego för 12 dagar sen...inte hört något om den ännu.
"gräset växer"
Jag kan gärna klippa ditt gräs under tiden för 1200 kr/h. Kvittot skickar vi till din ÅF som måste ersätta dig för alla kostnader du har fått pga. att de sålt en undermålig maskin och väljer att skicka den på service istället för att ge dig en ny.
 
  • Gilla
plaggis
  • Laddar…
Eriksgatan skrev:
Jodå, inga problem, bara man håller övergången i jämnhöjd.
Låter kanon, har jobbat med att fixa till runt träd och buskar i trädgården enligt bilden nedan, är det okey att lägga kabeln på runt 25cm utanför stenringarna? så att den kan köra fram och klippa på dem? eller bör man hålla 35cm utanför? stenarna är 14cm breda
. huset.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även en stenkant vid häcken som jag vill försöka köra så nära det går för att unvika extra kantklippning med trimmer.
 
Redigerat:
Martinbj skrev:
Låter kanon, har jobbat med att fixa till runt träd och buskar i trädgården enligt bilden nedan, är det okey att lägga kabeln på runt 25cm utanför stenringarna? så att den kan köra fram och klippa på dem? eller bör man hålla 35cm utanför? stenarna är 14cm breda
.[bild]

Har även en stenkant vid häcken som jag vill försöka köra så nära det går för att unvika extra kantklippning med trimmer.
Jag har själv lagt min kabel ca 25cm från motsvarande stenkant, bör inte vara något problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.