Hej

Har läst och läst hör på forumet och tagit ner mina husplaner till dessa 2 hus.

Tänkte bara kolla om folk har några åsikter om vilken väg man ska gå.
Finns enormt mkt att läsa om SMV Kalmar men nästan ingenting om Spira, möjligen för det är en nyare modell

Mkt är extremt lika. Enligt säljare på Smålandsvillan på husknuten har Hjältevadshus citat: "snott deras fungerande koncept" slut citat.

Grund är av samma typ med sina för och nackdelar

Det jag har hittat är följande.
Smålandsvillan bättre:
-ca 80.000:- billigare

Hjältevad bättre:
-Golvvärme
-Öppet upp till Nock inga "tvärbalkar" på övre plan.
-Något bättre köksluckor, inbyggnadsugn och keramikhäll samt lite roligare köksfläkt
-Stabilare (300mm) reglar i Takkonstruktion underlättar vid isolering
-Alufönster istället för trä
-Fönsterbänk i kalksten


Ni får jättegärna fylla på min lista och komma med åsikter. Gärna lite extra om Spira då det finns så extremt lite att läsa om det.

mvh/Magnus
 
Redigerat:
Hjältevad har en bättre konstruktion men är 80.000 dyrare? Inte så farligt va?
 
Låter ju som en del fördelar med Spira..
Nåra tankar bara: Smålandsvillan har ju gått som tåget, har bra ekonomi. Hur är det med Hjältevadshus? Viktigt kolla.
Sedan: Tidigare hade Hjältevadshus/Modulenthus väldigt små högt sittande fönster, små gluggar. Hur är det idag? Jag tycker det är viktigt med ljus och inte alltför små fönster. Jag sjulle jämföra fönstersättningen mellan de två.
 
Gylleneknorren skrev:
Låter ju som en del fördelar med Spira..
Nåra tankar bara: Smålandsvillan har ju gått som tåget, har bra ekonomi. Hur är det med Hjältevadshus? Viktigt kolla.
Sedan: Tidigare hade Hjältevadshus/Modulenthus väldigt små högt sittande fönster, små gluggar. Hur är det idag? Jag tycker det är viktigt med ljus och inte alltför små fönster. Jag sjulle jämföra fönstersättningen mellan de två.
har också lurat lite på det ekonomiska. 25 pers fick väl gå på hjältevad i slutet på förra året och sen kom ett nyss varsel (som iofs återkallades nu i dagarna pga ökad orderingång) men ändå. Man vill ju inte gärna åka på en Björklidenhussmäll med allt vad det innebär.
Dock är det väl så att HV hus numera ägs av nåt IT bolag efter sin rekonstruktion och namnbyte. Sen hur stabil den konstallationen är lämnar jag osagt.

Fönster ska jag definitivt kolla på, tack för tipset.
 
Har hittat två saker till som är plus på smålandsvillans konto:
-45 grades takvinkel ingår, kostar 40000:- hos hjältevad
-Det andra sovrummet på bottenplan ingår, kostar 8000:- hos Hjältevad
 
Är det så att grunden hos Smålandsvillan och Hjältevadshus tilltalar er? Att ni inte vill ha platta på mark? Jag minns när vi skulle bygga o jämförde priser. En nyckelfärdig Smålandsvilla med takkupa, trappa o.s.v som vanligtvis ingick hos andra, grund, markarbeten os.v.,,ja då var man inte långt ifrån pris för nyckelfärdigt hus med platta på mark. Detsamma gällde Hjältevadshus. Finns ju flera leverantörer med platta på mark och basic-serier med hus liknande Spira och Kalmar, men ni kanske redan kollat in dem och priser. Men Vårgårdahus t.ex, Villa Nygård (de kan modifiera storlek o ritning efter önskemål)...om ni gör en totalpriskalkyl med allt från grund o allt, undrar som flundran om Hjältevadshus t.ex är så billiga...eller har jag fel?
 
Gylleneknorren skrev:
Är det så att grunden hos Smålandsvillan och Hjältevadshus tilltalar er? Att ni inte vill ha platta på mark? Jag minns när vi skulle bygga o jämförde priser. En nyckelfärdig Smålandsvilla med takkupa, trappa o.s.v som vanligtvis ingick hos andra, grund, markarbeten os.v.,,ja då var man inte långt ifrån pris för nyckelfärdigt hus med platta på mark. Detsamma gällde Hjältevadshus. Finns ju flera leverantörer med platta på mark och basic-serier med hus liknande Spira och Kalmar, men ni kanske redan kollat in dem och priser. Men Vårgårdahus t.ex, Villa Nygård (de kan modifiera storlek o ritning efter önskemål)...om ni gör en totalpriskalkyl med allt från grund o allt, undrar som flundran om Hjältevadshus t.ex är så billiga...eller har jag fel?
Hej

När vi valde hus så detalj jämförde jag flera tillverkare. Alla andra utom Älvsbyhus var minst 200 till 600 kkr dyrare för samma hus typ, tomt och tillval. Konstruktionen för utom grunden är i dom flest fall samma. Små variationer som varken gör till eller ifrån.

Materialet i SMV är samma som övriga. Garo och Schnider el grejer. IFÖ på toan, Oras på kranar. VA och värme system från Upnor, Vedum på kök och garderober. Boor dörrar. MDF lister. Elitfönster. Benders tak system m.m.

//Calle
 
Redigerat:
Ja, inredningen är nog ingen skillnad. Men jag tänkte på detta med grundtyp; krypgrund/varmgrund vs. platta på mark då TS uttryckte vilja att ha golvvärme. Minns att SMV och Hjältevadshus för 4 - 5 år sedan hade priser ovan grund, schakt och vissa markarbeten tillkom, medan vissa erbjöd totalentreprenad med mycket som ingick. Så jag talar om totalkostnaden för ett hus. Och där fann i alla fall vi att ett Hjältevadshus inte alls var billigare än t.ex Myresjöhus, LB-hus, Vårgårdahus, trots krypgrund och skottgluggar. På den tiden alltså, vet ej hur det är nu, bara vill uppmana att titta på totalkalkylen. Tycker både Spira och Villa Kalmar är jättefina.
 
  • Gilla
Rolf Tore
  • Laddar…
Hej

Även jag gjorde en snabbare jämförelse mellan olika leverantörer och då diffade det max 100 000 till smvs förmån. då jämförde jag iofs bara med Eksjöhus och Finndomo (nuvarande Hjältevad). men var jag kunde se så låg ju alla större i ungefär samma härad.

/
Johan
 
Gylleneknorren skrev:
Är det så att grunden hos Smålandsvillan och Hjältevadshus tilltalar er? Att ni inte vill ha platta på mark? Jag minns när vi skulle bygga o jämförde priser. En nyckelfärdig Smålandsvilla med takkupa, trappa o.s.v som vanligtvis ingick hos andra, grund, markarbeten os.v.,,ja då var man inte långt ifrån pris för nyckelfärdigt hus med platta på mark. Detsamma gällde Hjältevadshus. Finns ju flera leverantörer med platta på mark och basic-serier med hus liknande Spira och Kalmar, men ni kanske redan kollat in dem och priser. Men Vårgårdahus t.ex, Villa Nygård (de kan modifiera storlek o ritning efter önskemål)...om ni gör en totalpriskalkyl med allt från grund o allt, undrar som flundran om Hjältevadshus t.ex är så billiga...eller har jag fel?
Skulle hemskt gärna vilja ha platta på mark om det gick att lösa för en lika billig peng som isolergrund, det betyder inte att jag är emot detta sätt att bygga absolut inte. Men viktigt, jag vill inte att detta ska bli en tråd om Isogrund vs Platta då det redan finns spaltmeter om detta.

När det gäller basicserier så har jag absolut kollat upp detta. Gjort det ganska enkelt för mig och tagit deras billigaste hus (oftast ett enplans ca 100m2 med 3 sovrum) nyckelfärdigt med platta och inkl lättare schakt. Det är förvånande hur lika levarantörerna ligger varandra i pris. Priserna varierade från 1.85 miljoner till ca 2miljoner. Samma kostnad för Hjältevad och Kalmar landar på 1.27M + 255k (grund+lättare schakt) = 1.525M
och i Hjältevads fall 1.35M + 260k (Grund å schakt) = 1.615M
(Då får man även ett oinrett halvplan extra i dessa priser.)

OBSERVERA att jag inte jämför samma standarder mellan dessa 2 hustillverkare och alla andra mer "kvalitetstillverkare" utan detta är en jämförelse hur "billigt" man kan ställa ett hus på mark. Sedan ska jag självklart ha trappa och lite annat vid senare tillfälle men inte i detta första byggtillfället utan vi ska bo i vårt hus som ett enplans första året(n)

Är helt och fullt med det faktum som många påtalar. Det är helt hjärndött att köpa ett "budgethus" som dessa för att sedan lägga på tillval för en halv miljon för då tappar man hela konceptet och kan lika gärna ta ett "bättre" hus direkt för samma pengar utan dessa hus fyller sin funktion för sådana som mig. Förstgångsvillaköpare som vill komma in i hussvängen och kan tänka sig en lite lägre standard till en början..

Jag förstår att folk kanske tänker, men det skiljer ju bara ca 3-400k mot ett bättre hus och det är jag fullt medveten om. Men min jämförelse börjar snarare i andra änden. Jag jämfor ett nytt hus mot en halvruttet renoverad sommarstuga från -65 med oisolerad fuktig krypgrund och 100mm isolering i väggarna och då är detta som natt och dag. Har vart på visningar i sådana i kanske 4-5 års tid och blir lika besviken varje gång.

Kanske ska förtydliga: För samma pengar som jag får dessa hus uppställda på tomt. ca 3M-3.1M så får du inget bättre än en renoverad sommarstuga i det område jag ska bygga. Och då känns valet väldigt lätt även om man får "nöja" sig med våtrumsmatta i badrummen, hemska radiatorer som syns, och kanske t.om vita vitvaror i köket...
 
Redigerat:
  • Gilla
Korro och 4 till
  • Laddar…
Jag anser att SMV varken är speciellt bättre eller sämre än de andra hustillverkarna typ Eksjö och LB-hus. Visst, vill man ha golvvärme så får man det som standard, men det äts upp av den där marginalen på 100000 som SMV är billigare.

Så det handlar nog inte så mycket om vilket hus som är "bättre" än det andra, byggtekniskt är de väldigt lika, skillnaden som du betalar för är istället möjlighet till förändring, spännande design och arkitektur och anpassningar till din personliga smak och tycke.

Att jämföra luckor och annat är ingen idé, tänk istället igenom vilket hus som passar Er bäst. 80000 kr är småpotatis i sammanhanget om ni får ett hus som ni inte kommer att trivas i.

/S
 
Beklagar att jag tog turen runt olika grundtyper. Du skriver ju från början vilka du väljer mellan, och då kan man svara på din fråga bara.
Som jag sa, både SMV Kalmar och Spira är fina. Om du ändå frågar efter ens åsikt skulle jag välja SMV.
Du verkar nära ett beslut, så lycka till!
 
Gylleneknorren skrev:
Beklagar att jag tog turen runt olika grundtyper. Du skriver ju från början vilka du väljer mellan, och då kan man svara på din fråga bara.
Som jag sa, både SMV Kalmar och Spira är fina. Om du ändå frågar efter ens åsikt skulle jag välja SMV.
Du verkar nära ett beslut, så lycka till!
Absolut inget att beklaga och jag uppskattar varenda åsikt oerhört mkt. Det är det som gör forumet, så ingen ursäkt behövs.

Jättenyfiken på varför du skulle välja SMV?

Steve5432 (fattar inte hur man citerar 2 i samma inlägg, hehe)
Saken är den att SMV kalmar och HVhus sprira är i princip exakt likvärdiga att bo i. Ingen sticker ut. Så frågan är vad man ska gå på? Magkänsla? Kontakt med säljare? (som för övrigt vart mkt bra med båda 2) , ekonomi, eller ngt annat?
 
Den som kan erbjuda bäst hantverkare skulle jag säga rent spontant. Be att få referenser från båda två och hör runt... Lycka till!
 
Varför SMV: ...Tycker deras hus är fina. Bra ekonomi.Finns nybyggnadsområden där båda husen är representerade, kolla så mycket ni kan. Håller med Troja, slutresultat beror mkt på byggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.