mortimer skrev:
Skummar igenom min mail med drygt 10st svar från Bosch och de enda som gett svar är xxxx och en xxx. Bara 2st som bemannar supporten för Indegon tro ?
Det är nog dina personliga servicemän, min heter xxxx ;)
 
Redigerat av moderator:
Min Indego 75db/ver. 5.8 har nu varit hemifrån i 10 dagar trots att jonathan seth lovade att " alla klippare repareras samma dag de kommer in!!!"
Tröttnade på att vänta och lyckades utverka ett ok att få en ny maskin av Hornbach Göteborg ( som verkligen är tillmötesgående och störtför-b på Bosch).
När jag skulle hämta det nya exemplaret visade det sig att HB bara fått 78 db/5.7 i senaste leveransen! Tydligen försöker Bosch prångla ut förra årets modell på marknaden.
Jag avstod givetvis ersättningsmaskinen och fick åka hem tomhänt och starta upp den bullriga bensinaren😁😁
Nästa utlovade leverans är på fredag och då har man blivit lovad senaste modellen.
Man har reserverat ett ex till mej! Får bara hoppas att nästa maskin går att installera!
Många mil onödiga resor blir det...
 
KaLnAk skrev:
Fick lite inside info igår från en som jobbar som säljare på Bosch "blå". De hade haft telefonmöte om robotklipparen och alla "problem". De kom fram till att 90% av alla problem var handhavande och att monteringsanvisningen var för dålig [..]
Tipsa dem om att ge ett konsultuppdrag till Eriksgatan, det lär lösa biffen ..
 
Munkedal skrev:
Hej alla!
Talade idag med denne Jonathan von Seth på BOSCH support vilken styrkte att det inte finns larm på 5.7 som är den enda version för slutbrukare. 5.8 finns bara på serviceverkstaden i Danmark just enbart för service.[bild]
Är det inte så att versionsnumret står någonstans, tex i menyn?
Har för mej att det var så på min maskin...
Isf förstår jag inte varför Bosch säger som dom gör!
 
osboda skrev:
Är det inte så att versionsnumret står någonstans, tex i menyn?
Har för mej att det var så på min maskin...
Isf förstår jag inte varför Bosch säger som dom gör!
Och larm finns visst! Har själv hört det! Be att få tala med ngn annan än von seth!
 
Munkedal skrev:
Ställde diverse relevanta frågor till supporten på BOSCH som sitter i Malmö. Svaret blev; det är inget larm varken på 2012 eller 2013, det är pinkoden som låter svagt. Det finns bara en version av INDEGO och det är 5.7 oavsett vad det kan stå på maskinen, ryktesspridningen på nätet om 5.8 är en serviceversion som användes på fabriken när en maskin inkommer för service eller annan åtgärd. Vartefter uppgraderas maskinerna med mindre justeringar utan att versionsnumret ändras.
Jag måste säga att jag häpnas över hur Bosch håller på att klanta till lanseringen av en ny intressant produkt genom att först ignorera att det är avancerad mjukvara det handlar om och dessutom inte alls ha en ödmjuk inställning till de personer som faktisk i all välvilja försöker ge dem information om att något är trasigt! Min slutsats att det som är mest defekt är hur man som företag hanterar information och mjukvara! Hårdvarumässigt är produkten intressant och den version av 5.8 som min klippare LEVERERADES MED är helt ok förutom några mindre buggar.

När jag läser ovanstående lögner från deras support och även påhopp på mig som engagerar mig att göra deras jobb genom att via Internet hjälpa andra som fått problem genom att de säger att det förekommer felaktigheter blir jag så upprörd att jag funderar på att lämna tillbaka klipparen pga detta eftersom jag inte vill vara lojal ett företag med den kundattityden!

Jag avslutar med lite fakta:
Min klippare levererades NY med mjukvara 5.8, byggnr 4679. Eftersom den var transportskadad så fick jag skicka tillbaka den och bad också om en mjukvaruuppdatering i samband med det. När klipparen tillbaka så fick jag version 5.8 men byggnr 5167, dvs en programvara som uppdaterats 488 ggr sedan den förra om de har kontinuerliga byggnummer. Det kan låta mycket för den som inte jobbar med mjukvaruutveckling, men det är inte något konstigt att man dagligen bygger flera gånger vartefter produkten förbättras. Det konstiga är att Bosch förnekar detta!

Min slutsats är att lite inte på propagandan från Bosch support utan försök bilda dig en egen uppfattning, och Internet är ett utmärkt exempel om man är källkritisk. De flesta faktafelen jag funnit på nätet kommer från Bosch själva!
 
  • Gilla
Eriksgatan och 3 till
  • Laddar…
Summa summarum av inlägget här ovan är väldigt intressant. Med tanke på build versionen så sker ju uppdateringar oavsett vad alla källor säger. Tror också att man dragit förhastade slutsatser om hur "populär" denna klippare och teknik skulle bli när man släppte den och bemannade upp supporten.

Är det någon härinne som kan mäta höjden i fronten på sin klippare och skriva här ?
 
Eriksgatan
Dilato skrev:
Larmet/summern hörs väl nästan inte, men även om det skulle varit en grym siren av överfallslarmstyp så kan man ju enkelt bara smyga upp bakifrån och slå av huvudbrytaren så går ju inget larm överhuvudtaget.
Kära du. Du jobbar knappast inom säkerhetspolisen, eller? Det här vet alla som har klipparen och vi som då är lite smartare än någon som vill verka klyftig skriver inte sådana säkerhetsrelaterade uppgifter i ett öppet forum för vi vill inte förenkla för dem som vill ta ifrån oss vad vi surt har jobbat ihop. :mad:
Jag tror inte jag är ensam om att önska att du nu tar bort ditt ogenomtänkta inlägg direkt. Därefter tar jag bort detta och så är vi kvitt.
 
Hej Pappersmannen!

Hade samma problem, Bosch slut på sitt lager, kommer i bästa fall in v. 23. Gick av en ingivelse in på ett företag som säljer och servar Stiga/Gardena, där framför mina ögon hängde tv rullar rätt tråd till i första hand GARDENA. Såg med en gång att det var samma förtenta tråd som till BOSCH. Priset var dessutom samma så det var bara att betala. Hängde också kabel till STIGA men den var kraftigare, säljaren sade att den kabeln gick utmärkt också till GARDENA. Däremot inte den tunnare till STIGA-maskinerna. hälsar Munkedal
 
Eriksgatan skrev:
Berätta gärna när du hittat ett ersättningsbatteripack. Det är ju en kostnad som kommer så småningom och det är bra att vara förberedd och veta hur man byter det själv.

Har du t ex ett klippbehov på 8 timmar klippning så tar det i nuläget 2,75+2,75+2,75+2 = 10,25 h mot 5,5+4 = 9,5 h med dubbel batterikapacitet. 10 timmars klippbehov tar med samma beräkning 13 h resp. 13 h, dvs tidsvinsten blir noll.
Jag tänkte mig något sånt här.
http://www.aliexpress.com/item/Elec...efires-36v-4ah-lithium-battery/848818518.html

En kostnad på ca 130 dollar är ju ganska ok.

Eller också köper man bara lösa celler och bygger ihop själv, det blir ju billigare så.
http://www.aliexpress.com/item/Free...able-batteries-Pointed-battery/890205536.html
 
Reflekterade över en detalj ang versionnr och olika build på de. Har inte Bosch någon egen testpark där de kan testa roboten med de olika programversionerna, eller någon form av testgrupp som t.ex mobiltelefonmarknaden har ?
Om Kalle har en robot med version 1.0 build 1000 och får problem med den varvid Bosch tar in den och uppdaterar den till 1.0 build 1001.... Kalle får tillbaka den och efter en tid igen så märker han problem med den... skickar återigen in den till Bosch som då vet med sig att version 1.0 build 1001 inte fungerar. Kalle har då på sätt o vis agerat "gratis" testperson.
 
Eriksgatan: "security by obscurity" fungerar inte, bara det faktum att det finns en huvudströmbrytare säger mig som normalbegåvad elektronikkonstruktör/programmerare att någon tanke på egentligt stöldskydd egentligen aldrig funnits hos tillverkaren.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
mortimer skrev:
Är det någon härinne som kan mäta höjden i fronten på sin klippare och skriva här ?
Det är 5 cm mellan marken och frontens underkant. Upp till det lutande planet är det 14 cm.

P.S. Nytt mätinstrument...

Basstation med robot i vila: 9W
Basstation med robot klippande: 28W
Basstation med robot laddande: 109W

Första körning med kantklippning: 90 min.
Laddtid efter första körning 60 min.
 
Redigerat:
  • Gilla
M J
  • Laddar…
Eriksgatan
KaLnAk skrev:
Fick lite inside info igår från en som jobbar som säljare på Bosch "blå". De hade haft telefonmöte om robotklipparen och alla "problem". De kom fram till att 90% av alla problem var handhavande och att monteringsanvisningen var för dålig :)

Blev sen uppringd av en kille som var duktig på robotklipparen där jag frågade om både olika mjukvaruversioner och larm.

Till mig sa han att det inte var någon större skillnad alls mellan 5.7 och 5.8. Men han kunde inte svara på vad skillnaden var.......
Han sa även att det inte finns larm på dom. Jag orkade inte argumentera emot....
Säljare på Bosch är tyvärr inte riktiga ingenjörer eller har något incitament för att vilja/behöva förstå komplicerade produkter. De skall kränga efter sin budget, allt som tar tid att förstå tar tid från möjligheten att klara säljbudgeten. Så är det organiserat.
Tänk efter. En Boschsäljare på bygg och järn, oavsett om han säljer blå eller grön, har aldrig tidigare ställts inför en så komplicerad produkt. Bosch har heller aldrig tidigare behövt utbilda dessa säljare på något (för dem) så komplext.

Jag tror inte heller att du tror att det skulle vara en tillförlitlig kanal för att få fram fakta, för det är som att be en betonggjutare utföra hjärnkirurgi. Alla säljare tar den enklaste vägen och hänvisar frågor till någon produktansvarig, i det här fallet Malmö eller Ballerup. En del säljare drar tyvärr även egna slutsatser efter sin förmåga, tyvärr är inte förmågan tillräckligt stor för att de skall kunna inse när gränsen överträddes.
"Bosch" ovan kan f ö bytas ut mot valfri "verktygsleverantör". Nog om det.
 
Redigerat:
Waxinator skrev:
Det är 5 cm mellan marken och frontens underkant. Upp till det lutande planet är det 14 cm.
Perfekt, tackar. Plus i kanten där Waxinator :)
Ska kontrollmäta mina kabeldragnignar i helgen tänkte jag o då lättar om man vet höjden på nosen också med tanke på min utformning av trädgård.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.