Japp, så är det nog! Ibland känner jag också att en moderator borde se till att städa upp lite när det påstås felaktigheter som kan skada, men var ska gränsen gå? Det ska till mycket grova fall för att det ska vara lämpligt att moderera.
 
Mikael_L
Marlen, ska de nya reglerna lösa ett verkligt problem, som jag bara inte upptäckt, eller är det någon annan tanke?

Önskar moderatorerna lite fler regler i sin verktygsarsenal?

edit:
Förvisso har jag väl nog märkt lite lite av det som de nya reglerna avser att stävja. Men jag har nog aldrig uppfattat den mängden som något stort problem. Ja särskilt med tanke på hur aktivt det är på forumet.
 
Redigerat:
Hela google regeln är märklig kan jag tycka. Om man klickar på fliken "obesvarade" så dyker det upp många trådar med samma problem (som nämnts tidigare) och många väldigt enkla frågor med enkla svar som inte alls är svårt att ta reda på. Det hela känns som att fler och fler använder byggahus.se som en kunskapsbank, och anser att dess medlemmar ska lösa ens problem, gärna utan att behöva tänka själv. Och i det fallet tycker jag ett svar som "just google it" känns helt okej!

Däremot så finns det otroligt mycket kunskap här, många som gjort samma saker som en själv ska göra och en fråga i forumet kan guida en framåt och ge tips! Helt klart tycker jag det är trevligare att föra en diskussion över forumet med riktiga människor än en kommersiell text som bara vill sälja en produkt eller tjänst.

Så i min värld krockar "google regeln" med lata medlemmar. Om man istället för att skriva "vilken färg ska jag ha på min stol?" formulerar frågan med att "Jag ska måla en stol som ska stå utomhus, jag har kollat hos xxxx och de rekommenderar färgen zzzzz. Medan ccccc rekommenderar vvvvv. vad är rätt, vad är fel?

I det första fallet så tar det inte många sekunder att söka fram ett färgfabrikat och läsa produktbeskrivningar på den sökta sidan. Alltså finns det inget problem utan att frågan är konstigt formulerad och medlemmen lat. Ett svar som "sök på det" kan få ts att söka än att bara förvänta sig ett svar.

I det senare fallet tycker jag ett svar som "googla det" inte är okej då det faktiskt är ett problem.

Så jag tycker regeln borde filas lite till på innan den tas i bruk.
 
Goteborg skrev:
Hela google regeln är märklig kan jag tycka. Om man klickar på fliken "obesvarade" så dyker det upp många trådar med samma problem (som nämnts tidigare) och många väldigt enkla frågor med enkla svar som inte alls är svårt att ta reda på. Det hela känns som att fler och fler använder byggahus.se som en kunskapsbank, och anser att dess medlemmar ska lösa ens problem, gärna utan att behöva tänka själv. Och i det fallet tycker jag ett svar som "just google it" känns helt okej!

Däremot så finns det otroligt mycket kunskap här, många som gjort samma saker som en själv ska göra och en fråga i forumet kan guida en framåt och ge tips! Helt klart tycker jag det är trevligare att föra en diskussion över forumet med riktiga människor än en kommersiell text som bara vill sälja en produkt eller tjänst.

Så i min värld krockar "google regeln" med lata medlemmar. Om man istället för att skriva "vilken färg ska jag ha på min stol?" formulerar frågan med att "Jag ska måla en stol som ska stå utomhus, jag har kollat hos xxxx och de rekommenderar färgen zzzzz. Medan ccccc rekommenderar vvvvv. vad är rätt, vad är fel?

I det första fallet så tar det inte många sekunder att söka fram ett färgfabrikat och läsa produktbeskrivningar på den sökta sidan. Alltså finns det inget problem utan att frågan är konstigt formulerad och medlemmen lat. Ett svar som "sök på det" kan få ts att söka än att bara förvänta sig ett svar.

I det senare fallet tycker jag ett svar som "googla det" inte är okej då det faktiskt är ett problem.

Så jag tycker regeln borde filas lite till på innan den tas i bruk.
Har man aldrig målat en stol (eller andra saker heller) tidigare så kan det vara svårt att googla på färg+utomhusmöbler och gräva sig igenom resultat med olika färgsorter och vad de lämpar sig till för olika områden. Man har helt enkelt inte grundkunskapen som krävs för att sålla och bedöma googleresultat. Just i det här färgexemplet så borde det väl gå rätt så snabbt för en hjälpsam forumist att svara "jag brukar använda tuschpennor* till utomhusmöbler" (fast med tuschpennor utbytt mot vad det nu är för färgtyp som är lämplig för ändamålet)

Men det beror ju på vad forumet vill ha för målgrupp, är det okej att det till en del tas upp av dumma nybörjarfrågor eller vill man helst se att det hålls på en nivå som kräver viss grundkunskap så att det blir en givande diskussion för både frågeställare och de som svarar? Eventuellt har jag gjort ett misstag som registrerade mig här, som okunnig vill jag vara tillåten att ställa dumma frågor utan att någon himlar med ögonen.
 
Jo, men vissa frågeställningar är för stora för att fråga om utan den som undrar behöver ta reda på det mest basala först och fråga om detaljer som han/hon inte förstår. Ett exempel: "Hur gör man en husgrund?". Det är ingen som orkar beskriva detta i detalj och dessutom är det mycket enkelt att hitta informationen genom att söka och läsa en stund på BH.
 
injonil skrev:
Jo, men vissa frågeställningar är för stora för att fråga om utan den som undrar behöver ta reda på det mest basala först och fråga om detaljer som han/hon inte förstår. Ett exempel: "Hur gör man en husgrund?". Det är ingen som orkar beskriva detta i detalj och dessutom är det mycket enkelt att hitta informationen genom att söka och läsa en stund på BH.
Ja, för en sån omfattande fråga så är det enklare att länka till förklarade diskussioner eller artiklar än att skriva ihop svaret själv.
 
Man får välja mellan pest eller kolera.

Om folk inte får be folk att googla eller länka till google-resultat så kommer det att bli betydligt färre svar på frågor. Då kommer det istället att bli en massa "Vilket värdelöst forum, 200 personer har läst min fråga men ingen har svarat!"

Det är tyvärr så att det finns en kategori användare som aldrig är nöjda. Talar man om att det går att googla fram svar på frågan blir de sura. Svarar man på frågan och indikerar att de frågar efter nåt som inte går att göra blir de sura och tycker att det är "fel svar". Och om ingen svarar (eftersom svaret skulle bryta mot forumets regler eller eftersom man helt enkelt inte förstår frågan) så blir de sura över att ingen svarar.

Den kategorin användare tycker i alla fall jag personligen att man ska strunta i. De tillför inte ett forum något annat än irritation (och möjligen annonsintäkter). Jag har varit med om forum som i sin iver att blidka denna kategori användare har infört regler som till slut gjort att forumet har dött ut, eftersom de användare som hade kunskaperna tröttnade på att alltid behöva sitta och skriva långa svar på frågor till folk som var för lata för att leta rätt på informationen själva.
 
Mikael_L skrev:
Marlen, ska de nya reglerna lösa ett verkligt problem, som jag bara inte upptäckt, eller är det någon annan tanke?

Önskar moderatorerna lite fler regler i sin verktygsarsenal?

edit:
Förvisso har jag väl nog märkt lite lite av det som de nya reglerna avser att stävja. Men jag har nog aldrig uppfattat den mängden som något stort problem. Ja särskilt med tanke på hur aktivt det är på forumet.
Ja!
Reglerna är till för att förbättra stämningsläget i vissa trådar och vi moderatorer vill ha en tydlig regel att luta oss mot när vi modererar. Jag hade kunnat visa konkreta exempel på händelser vi vill undvika med varje regel, men jag tycker det är fel att peka ut enskilda medlemmar. Det är inte en enskild händelse som ligger bakom de här reglerna, utan upprepade händelser, mönster.
 
Mikael_L skrev:
Nej, nej nej,
...sorry att jag är så negativ. :surprised:

Moderatorerna kan absolut inte ta på sig en sådan roll. Inte i rollen av moderator i alla fall.
I rollen som vanlig medlem kan man givetvis argumentera i ett vanligt inlägg.

Tänker du efter lite så inser du det ganska lätt.
Skulle du t.ex. ställa upp på att vara moderator om du dessutom skulle vara tvungen att avgöra vad som är fel resp korrekt i det alla medlemmar skriver?
:D Det är lugnt, jag var nog lite otydlig. Jag är inte heller positiv till det alternativet. Vad jag menade med "i en ideal värld" var ungefär att OM alla moderatorer var experter på ALLA ämnen och OM de hade tid att moderera ALLA trådar hela tiden så vore det det enda alternativet till att medlemmarna själva sköter sånt. Den ideala världen existerar ju dock inte (som tur är kanske... :p) så "mitt" alternativ är ju inte heller något alternativ. Egentligen tycker jag ju att medlemmarna sköter det där alldeles utmärkt själva men att det ibland sker med onödigt hård ton.
 
Mikael_L
OK.
Ja det skulle vara mig främmande att klaga och försöka bestämma över forumets regler, och ägarnas avsikter.

Men jag kan ju iaf delge min syn på det.
Först och främst har det skrivits väldigt mycket klokt i denna tråd, jag tycker att alla har rätt. :)
Jag tycker att de nya reglerna i stort är bra och välmenande. Men som flera har varit inne på så blir det dåligt och fel om tillämpningen sker fyrkantigt.
Så det måste skötas rätt av moderatorerna. Men jag är inte direkt orolig. Och visst kan det vara bra att det finns en tydlig regel att stöda sig mot när man behöver moderera. Inte så roligt att behöva agera synbarligen godtyckligt.

Sen kan jag ju undra över behovet. Det skrev jag i min förra post, och har fått svar på.
Men för mycket, och för detaljerade regler är ju generellt sämre.
Många regler, detaljerade regler osv leder ofta till att reglerna upplevs som mindre viktiga. Har man typ en enda regel är den lätt att komma ihåg och upplevs som regel som väldigt viktig, typ.

Jag trodde dessa regler hade sin upprinnelse iom tråden om asbestbiten, det kom ju så lägligt efteråt.
Och just den tråden var ju lite intressant.
Det fokuserades rätt mycket på vad "vi gamla forumister" skrev och hanterade det hela dåligt.
Men inget fokus las på trådskaparen, vad man kan tänkas ställa för krav där.

Jag tycker faktiskt att det var lite lätt barnsligt att "Ni svarar dumt och ifrågasätter min fråga, så därför hoppar jag av forumet."
Det är väl ändå något som hör till vanligt seriöst prat vuxna människor emellan att man ibland blir missförstådd eller att man säger något som först verkar dumt. Och efter reaktionerna man får så inser man att man måste förtydliga, omformulera sig eller förklara mer.
Om jag varje gång i mitt liv efter ha blivit missförstådd skulle ha hoppat av forumet, lämnat sällskapet eller sagt upp mig från jobbet så skulle det ha blivit rätt komplicerat för mig.

Jag menar inte på något vis att "vi" betedde oss bra, eller ens OK. Och inte heller att det inte krävdes lite kritik och självrannsakan. Men självrannsakan blev det ju alldeles av sig självt sen i tråden.
Så vuxna och ansvarstagande verkar ju trots allt byggahusmedlemmar vara.
Men jag tycker att vi visst kan kräva lite av frågeställarna också, inte att dom ska formulera sig rätt/bra/pk eller så, inte heller att dom ska veta eller kunna något speciellt.
Men att dom ska kunna ta det som händer i "sin" tråd på ett vuxet vis. Inte reagera dåligt eller barnsligt.


Vi kan kanske införa en regel om att man inte får hota med att lämna forumet, för att tvinga sig till rätt svar?
 
Redigerat:
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Vi kan kanske införa en regel om att man inte får hota med att lämna forumet, för att tvinga sig till rätt svar?
:D Och om man bryter mot regeln blir man tvångsinloggad varje dag och måste skriva minst 5 inlägg i 5 olika trådar varje vecka, annars.... ja vad? ;)
 
ToRy skrev:
:D Och om man bryter mot regeln blir man tvångsinloggad varje dag och måste skriva minst 5 inlägg i 5 olika trådar varje vecka, annars.... ja vad? ;)
"Vi vet var din IP-adress bor." :D
 
Mikael_L skrev:
...
Vi kan kanske införa en regel om att man inte får hota med att lämna forumet, för att tvinga sig till rätt svar?
Dagens tiopoängare (y)
 
D
Mikael_L skrev:
Jag trodde dessa regler hade sin upprinnelse iom tråden om asbestbiten, det kom ju så lägligt efteråt.
Och just den tråden var ju lite intressant.
Det fokuserades rätt mycket på vad "vi gamla forumister" skrev och hanterade det hela dåligt.
Men inget fokus las på trådskaparen, vad man kan tänkas ställa för krav där.

Jag tycker faktiskt att det var lite lätt barnsligt att "Ni svarar dumt och ifrågasätter min fråga, så därför hoppar jag av forumet."
Varför skulle det behöva läggas något fokus överhuvudtaget på TS i den tråden? Vissa i forumet skrev rent ut sagt oförskämda och otrevliga svar, medan en del andra höll en något mer raljerande ton. Det var i alla fall så jag uppfattade det och ni eggade i stort sett på varandra.

Tyckte inte det var ett dugg konstigt att TS tröttnade på ert sätt att hantera frågan och det är ingen idé att du försöker göra det fallet till något "Vilket kom först, hönan eller ägget"... Det var ingen som helst tvekan om vilka det var som satte nivån och det var inte TS... Redan i inlägg #2 (så som jag minns det) så sattes ett lågvattenmärke tycker jag.
 
Mikael_L
Jodå, jag håller med dig till fullo.
"Vi* " uppförde oss som idioter, och det sticker jag inte under stol med. Men samtidigt kom det också ursäkter senare.
Jag använder verkligen inte tråden som något exempel på ett godtagbart beteende.

Men som frågeställare har man givetvis rätt att bli irriterad, rent av förbannad.
Men borde kanske också kunna inse, i efterhand, att frågan faktiskt var såpass speciell att det faktiskt fanns en uppenbar risk att flera kunde missförstå det hela som något slags skämt.

Ja den trådens utveckling var ju olycklig och dålig på alla vis.
Men jag tänkte ändå att den kunde tjäna som exempel på hur det kan bli när TS reagerar på ett visst sätt.
Jag kanske tänker totalfel här.


* Med "vi" menar jag inte alla som skrev i tråden, utan bara de som vill sälla sig till det gänget tillsammans med mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.