Jag gjorde dessvärre misstaget att trots besiktningsmannen köpa ett hus där han skrev "huset har avvikande lukt". Det var kanske den mest förb&#¤%! mening jag någonsin fattat ett beslut kring i mitt liv. Jag sitter nu med ett sjukt hus och kämpar som en idiot sedan 2,5 år.

Just nu ger jag mig i kast med ytterpanelen. Det framkom i intervju med förra ägaren att han satt tryckimpregnerad panel runtom på kåken. Vad jag inte visste som MrTummenMittiHanden när jag köpte huset, är att det kan ge en elak lukt deluxe. Grattis.

Det jag ser nu när jag påbörjat panelbytet är dock rejält med mögelpåväxt på panelens baksida. Den ser obehandlad ut, dvs inte oljad eller grundad eller något, utan verkar bara monterad på kåken och sedan färdigmålad ovanpå lockläkt och baspanel.

Jag tror inte att detta kan anses som ett dolt fel, i och med att i det i besiktningsprotokollet framgick att det var tryckimpregnerat virke satt som panel. Men det vi inte visste då var att det var mögelangripet och till denna grad (se bild). Jag vill bara dubbelkolla att detta inte är något man kan åberopa som dolt fel? För trots allt så framgick det inte under besiktningen att panelen var så här pass mögelangripen. Fd ägaren är för övrigt avliden, men av nyfikenhet, vad händer om man åberopar ett dolt fel då?
P1020338.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur vet du att möglet inte tillkommit de 2,5 åren du bott där?
 
Det intressanta här är varför har en tryckinpregnerad panel börjar mögla ??? och varför i hela friden har en sådan använts ???
Kommer fukten innefrån ,eller regnar det på tvären:x fel färg kanske
Mysko
 
buspojken skrev:
Hur vet du att möglet inte tillkommit de 2,5 åren du bott där?
korrekt, juridisk svårt att bevisa var och när det uppstått... jag tänkte mer på att byggnationen i sig medfört mögelpåväxt
 
Västerhaninge 17 skrev:
Det intressanta här är varför har en tryckinpregnerad panel börjar mögla ??? och varför i hela friden har en sådan använts ???
Kommer fukten innefrån ,eller regnar det på tvären:x fel färg kanske
Mysko
Det regnar alltid på tvären på västkusten. ;)
Luftspalten är minimal, men finns. Panelen luktar satan, det är helt galet vad tryckt virke kan fälla lukt. Det luktar inte mögel, vitmöglet till trots, utan det luktar kemiskt rövh... hmm.. illa.
 
Om det saknas säljare så saknas det också motpart för reklamation. Eller talar du om ett köp av dödsbo?

Att ha satt tryckimpregnerad panel är en så stark varningsklocka att få fel kan anses dolda i den fastigheten om jag tillåts raljera något. Så tyvärr i ditt fall är det bara att glömma juridiska åtgärder av flera anledningar och koncentrera dig på att försöka åtgärda felet.

Men är det verkligen så att panelen är tryckimpregnerad, eller menar du syllen?
 
shadowfire skrev:
Den ser obehandlad ut, dvs inte oljad eller grundad eller något, utan verkar bara monterad på kåken och sedan färdigmålad ovanpå lockläkt och baspanel.
Inte fasen grundar eller oljar man väl baksidan på panel? Där ska ju vara torrt. Och impregnerat virke målar man väl inte alls, där är väl själva tanken att man ska slippa behandla? Fast inte att använda som panel då. Frågan kvarstår ju varför den möglar på baksidan. Är det ens mögel?
 
Det ser onekligen ut som tryckt virke tycker jag. Men är du verkligen säker på att det är mögel? Jag tycker man brukar se utfällningar liknande de där på tryck virke, innan det utsatts för vädrets makter ett tag.

Jag har antagit att dessa utfällningar kommer från imregneringsmedlet när det torkar.

Som sagt, dolt fel kan du troligen glömma, av flera skäl.
 
Används koppar och salt bla. Kan vara det som ger utfällningar. Tryckt virke brukar vara väldigt blött när det säljs så lär inte bli bra om man sätter fasad med det.
 
Det är inte saltutfällning som syns, då den vanligaste metoden för att impregnera är med olika former av saltlösningar, dvs kopparsalt, kromsalt, etc Nu är jag ingen expert huruvida det kan ge denna typen av utfällning men det kan ju vara en teori eller förklaring.
 
Om man köper ett hus med tryckt virke som fasad så vet man väl att det måste bort?
Riv bort och gör rätt......
 
Tryckt virke luktar väl bara om det är instängt. En fasadpanel kan väl inte vara instängd? Lukten måste bero på något annat.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Skulle gissa på att det blir tillräckligt tillstängt om det är en minimal luftspalt som ts skriver för att de ska uppstå lukt.
Målarfärgen stänger till utsidan.
 
Lolle skrev:
Om det saknas säljare så saknas det också motpart för reklamation. Eller talar du om ett köp av dödsbo?

Att ha satt tryckimpregnerad panel är en så stark varningsklocka att få fel kan anses dolda i den fastigheten om jag tillåts raljera något. Så tyvärr i ditt fall är det bara att glömma juridiska åtgärder av flera anledningar och koncentrera dig på att försöka åtgärda felet.

Men är det verkligen så att panelen är tryckimpregnerad, eller menar du syllen?
Ja, det är egentligen två funderingar jag har. Den ene är generell, "bra att veta för framtiden" och just om man nu hittar något som ÄR ett dolt fel när säljaren har avlidit. Det finns ju alltid en potentiell risk när man köper hus av äldre människor som flyttar till ålderdomshem t.ex. Nu kan ju de leva 15 år till, men det kan också gå väldigt fort.

Panelen är tryckimpregnerad ja, tyvärr.
 
BiFuel skrev:
Inte fasen grundar eller oljar man väl baksidan på panel? Där ska ju vara torrt. Och impregnerat virke målar man väl inte alls, där är väl själva tanken att man ska slippa behandla? Fast inte att använda som panel då. Frågan kvarstår ju varför den möglar på baksidan. Är det ens mögel?
Ja, på baksidan, men jag tänkte att om man nu får för sig att måla tryckt panel så borde man väl grunda den före färdigstrykning på framsidan? Normala fall så målar man ju all panel innan man sätter upp den, men här är inget målat utan allt monterat och sedan målat. Vilket syns på baspanelen som alltså saknar färg helt bakom locket.

Jag uppfattar det som mögel av lukten att döma, men det är möjligt att det är någon utfällning av något annat som är luktsmittad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.