Vi har problem med 2 fönster som äts upp av getingar. Någon som har någon ide på lösning på problemet. Har sprutat radar några ggr och då brukar dem få vara i fred en tid. Men sen kommer problemet tillbaka igen.
 
  • Skärmklipp1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Myrr hjälper. Gentingen sätter sig på pulvret och sen dör den efter en stund.
 
De äter väl bara där de kan komma åt omålat trä, Var har de kommit åt trä?

Borde gå att lägga på färg och skydda träet.
 
De äter väl bara där de kan komma åt omålat trä, Var har de kommit åt trä?
Det ser ut när man tittar in i hålet som att det är målat bakom. Det är 2 fönster och bara på högersidan, inget på vänstersidan. Ska prova lite myrr sen.
 
Vi har precis samma problem, huset är byggt under 2011 och våra fönster tror jag heter Elit Extreme med aluminiumutsida från Elitfönster.
Vi har det på ett par tre ställen, upptäckte förra året "smuts" när man öppnade fönstret och trodde först att det var något gammalt från bygget, men i år upptäckte jag att det återkommit, båda gångerna jag petat bor skräp från håligheterna på bilden så har ett bi surrat intresserat kring från utsidan.
Har man glömt någon detalj vid fönstermonteringen, de kan ju inte komma in här när fönstret är stängt och det står sällan och då endast kortare stunder öppet, det känns som att de kommer in i fönsterkonstruktionen innanför panelen på nåt sätt, nån som har koll på vad det kan bero på?

IMG_0955.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi har också precis samma problem med våra Elitfönster, har skrapat och petat en bra stund idag, det var likadant förra året då var var det fullt med skräp ,jord och pollen på hela undre delen av karmen var mycket jobb att få bort, det är tydligen bin som lägger sina ägg där.
 
Det är lustigt, våra fönster är också Elit med aluminium-utsida.
 
Hur är det med de frästa hålen där beslagen som ni visar i bild sitter.
Är det målat inne i hålen?

(Mina polska fönster verkar inte ha några problem. men de har inga urfrästa hål för beslagen.)
 
MultiMan
Har också Elite Extreme trä/alu (9st), fast sidhängda. Masor av bin, humlor och getingar eftersom jag bor ute på landet. Det är målat i urfräsningen, aldrig haft några problem (8 år gamla fönster). Låsblecket sitter dock högre upp på de sidohängda om det nu har någon betydelse.
 
Getingar gnager på omålat trä. De använder det till att bygga sina bon med. Det blir normalt inga rester.

Kanske möjligtvis soltärbin? Alla, el nästan alla solitärbin är utrotningshotade har jag för mig. Sätt upp biholkar så kanske de lämnar fönstren ifred.
 
  • Gilla
shogo99
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Getingar gnager på omålat trä. De använder det till att bygga sina bon med. Det blir normalt inga rester.

Kanske möjligtvis soltärbin? Alla, el nästan alla solitärbin är utrotningshotade har jag för mig. Sätt upp biholkar så kanske de lämnar fönstren ifred.
Bra input!

Sådan här håller jag på att tillverka
bibatteri_ved.jpg
av lite björk och en bit mammut-träd!

Se http://www.naturochtradgard.se/naturtradgard_solitarbin.html
mycket bra och informativ sida!
 
Det lustiga är att det är 2 fönster som sitter mot öster och inifrån sett är det högra sidan som blir angripen på båda, vänstra sidan har de ej rört. På de icke angripna ställena är det målat vilket ger att småkrypen antagligen angriper målat trä, om de inte hittar omålade ytor som man inte ser.
 
Oldboy skrev:
Kanske möjligtvis soltärbin? Alla, el nästan alla solitärbin är utrotningshotade har jag för mig. Sätt upp biholkar så kanske de lämnar fönstren ifred.
Ja det är nog solitärbin, för jag tyckte att de såg ut som bin men jag fattade inte varför de skulle in och rota i våra fönster, men på beskrivningen av solitärbin vilket jag tidigare aldrig hade hörts talas om så stämmer det ju utmärkt.
 
En väldigt gammal tråd ser jag här, men testar ett inlägg 10år senare... :)

Vi har samma problem med bin som bygger bo i alla håligheter i karmen, (för spanjolett, etc) - vissa fönster har de även byggt i själva spanjoletten, bakom. De gör att fönstrerna tyvärr inte går att öppna och stänga som de ska. Fick någon ordning på det här problemet i tråden ovan sen? Tacksam för tips!

Fönsterhörn med smuts, spår av fåglar, fönsterlås, droppar på glaset, behöver städas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild av en dörr stängd med dörrstängare, smuts och fläckar syns på tröskeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En smutsig fönsterhörna med ansamling av smuts och rester kring ett öppningsbeslag på en vit dörr eller fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.