Hej,
hoppas detta hamnade rätt nu.

Vi ska (tunn)putsa på frigolit/cellplast, ca 10mm räcker. Stödmurar och hussockel, ca 200kvm.

Har fått en mängd olika förslag, allt från att använda billigt putsbruk från Finja till dyrare system med s.k. sockelputs och glasfiberputs.

Gemensamt för alla är att glasfibernät skall användas för armering.
Vi kommer låta det vara en betongyta tills vidare, men vill kunna ha möjligheten att måla i framtiden.

Kommer vi undan med ett enkelt putsbruk eller ska man gå på de dyrare lösningarna? Vi pratar ju inte en fasad här...

Förslag?
 
Jag putsade min frigolitisolerade källarmur ovan mark med finja putsbruk C 3mm. Som armering använde jag ett finmaskigt stålnät. Om jag gjorde rätt materialval återstår att se då det bara är sex veckorsen jag blev klar. Men än hänger den kvar:) Vi får se om den ligger som en hög på marken efter vintern. Isåfall lovar jag att dela med mig av bedrövelsen.
 
Per72 skrev:
Jag putsade min frigolitisolerade källarmur ovan mark med finja putsbruk C 3mm. Som armering använde jag ett finmaskigt stålnät. Om jag gjorde rätt materialval återstår att se då det bara är sex veckorsen jag blev klar. Men än hänger den kvar:) Vi får se om den ligger som en hög på marken efter vintern. Isåfall lovar jag att dela med mig av bedrövelsen.
Så gjorde jag på mitt första hus...2003 och det sitter iaf kvar :)
 
  • Gilla
Galenjapan
  • Laddar…
Tack! Där ser man!

Hur tjockt har ni putsat?
Hur efterbehandlades putsen? Någon färg?
Riven/borstad yta?
 
Enk Projektet skrev:
Så gjorde jag på mitt första hus...2003 och det sitter iaf kvar :)
Nu känner jag mig bättre till mods:)
 
ramini skrev:
Tack! Där ser man!

Hur tjockt har ni putsat?
Hur efterbehandlades putsen? Någon färg?
Riven/borstad yta?
Slammad yta med borste...sedan grå sockelfärg....
 
Cirka 10-20mm tjock är min puts. Att den blev 20mm på nått ställe berodde nog mer på att nätet inte var riktigt rätt applicerat. 10mm skulle jag tro räcker. Nåt som överaskade mig var att putsen brände väldigt snabbt, så det gäller att vara snabb med brädskurningen och inte täcka för stort område på en gång. Måla min mur har jag tänkt göra
 
Vintern är nästan över nu! Sitter er puts kvar?

Det börjar bli dags att sätta fart på detta nu.
 
Jo då..... den sitter kvar. För att få den och hänga kvar är det tydligen väldigt viktigt att man putsar så det blir helt tätt överallt så inte vattnet har en chans att tränga in.. det har jag INTE gjort än. Men det har tydligen gått bra ändå. :)
 
Det var 6 år sedan jag putsade min husgrund och jag kommer inte riktigt ihåg vilken grundputs som användes för att få bra vidhäftning.
Men det var en puts som användes för att fästa upp glasfibern. men nedersta tre decimeterna närmast marken använde vi en puts som var vattentät annars suger fasaden upp mark fukt som gör att putsen släpper.
Den sista putsen som färgades valde jag en latex puts eftersom den håller bättre samt att den inte missfärgas och är lätt att hålla ren
 
jag rekommenderar att inte tunnputsa på frigolit försök istället lägga 13-15 mm istället 10 mm är alldeles för lite, kan funka om man inte bor nära sjöar och hav.. men har du lätt att få fukt på väggar så hade jag dragit på lite mer och jag hade absolut inte kört med glasfiber nät då det inte är fäst i nåt...

kör med stål nät och fäst det i pluggar och med hullingar så sitter också nätet fast i väggen med :) och sen hade jag putsat med ett fiber bruk :)
 
Hur fäster ni frigoliten?
 
beroende om du sätter de på tegel/leca/betong så har du slagborr och pluggar som du slår in en stav i
sätter du på trä har du en kort plugg som inte går igenom frigoliten men du kör en skruv in i stommen
 
Jag använde lecaskruv och parocs röda plastbricka . Det funkade bra. Nån bom blev det på skruven så att man fick sätta en bredvid. Överlag funkade det skitbra
 
Lånar tråden lite. Hur gör man om man har en del av väggen som är av trä och en del som är av hålsten? Kör man samma system (cellplast+nät) på båda eller måste man göra på något annat sätt på trädelen (tänker på risken för rörelse). Det blir givetvis luftspalt bakom cellplasten på trädelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.