850:-/tim är inte lön. Det är hennes bolags kostnader inkl. lönekostnader (lön x 1.32 + pension osv), lokalhyra, licensavgifter för CAD telefon osv. Jag tar samma för byggjobb och 20 tim kan man inte ha åsikter om innan man vet vad som utförts. Mitt senaste projekt har jag lagt ca 100 tim på. Då ingår bygglovsunderlag, detaljerade konstruktionsritningar för plattan, mur och allt t.o.m. tak. El beräknar jag till ca 4-8 tim. I arbetet har ingått assistans vid inköp, planering osv. En villa jag projekterade och ledde arbetet på för några år sedan blev ca 350 timmar. Var det konstruktionsritningar med för el, VA osv? 20 tim är 2,5 dagar. Låter rimligt iaf.
 
@banjoragge
konstigt svar ?
Självklart är det inte hennes lön
det är inte heller tim priset jag frågar om eller hennes bolags utgifter
Nej det var inte med konstruktionsritningar


Fråga var om priset/tiden var rimligt till storleken på jobbet
Personligen tycker jag inte att rita av en enkel ritning på 70kvm och lägga till 2 sovrum på totalt 30kvm
är ett 20 timmars jobb

Jag lyckade göra samma sak själv med ett online verktyg på bara några få timmar
och det var första gången jag gjorde det
visst var den ritning kanske inte 100%

Men att en erfaren Arkitekt som säker har ett dyrt CAD program till hjälp som du säger
behöver 20 timmar för att göra ritningarna känns inte skälligt
 
jag tolkar det som så att du nu har fått en faktura direkt från arkitekten. då är du beställare direkt mot arkitekten och inte byggaren. Du har också haft dialog med arkitekten direkt så detta med att det inte får kosta mer än 10000 är ju en deal som du inte kan luta dig mot längre? Sedan får jag inte intrycket av att du frågat arkitekten varför det tagit 20 timmar att rita tilläggen. Jag tror att det gott och väl kan ha tagit 20 timmar att rita planlösningen/fasadskisser eftersom arkitekten inte haft chans att åka dit och titta på huset. Du verkar ju inte ha krävt det så gör man ju inte det heller. Det kan vara svårare att rita ett tillägg eftersom man måste anpassa till det ursprungliga (höjder/takstolar/grunden/bärande delar etc) . Det är du som beställare som måste vara mer proffsig och ställa krav eller fråga mer om kostnader innan man drar igång det och för mig verkar det mer oförskämt att försöka slingra sig ur det i efterhand.
 
Mr.Blom skrev:
Hej
ser ut som vi struntar att använda ångerrätten om den nu gäller (oklart)

Den överenskommelse jag har med byggaren är att den inte får kosta mer än 10 000
det har jag på pekat flera gånger till honom

Har till och med mailat byggaren sajter som gör jobbet för 4000 innan arkitekten börja
men han propsa på att använda sin Arkitekt

Ser ut just nu som att han kommer omförhandla priset med Arkitekten
och att jag kommer bestrida den faktura vi nu fått pga
Att jag aldrig har beställt eller avtalat om ett 20 timmars jobb för 1000 sek timman med arkitekten

fakturan vi har fått är åkså en företags faktura med momsen ditt lagd sist
om jag för står det rätt är det inte ok att göra så mot privat person
Det finns inga krav på när momsen skall läggas till på fakturan. De flesta bokföringsprogram gör så.

Du blandar ihop det med att angivet pris till konsument skall anges inkl moms
 
  • Gilla
Mr.Blom
  • Laddar…
Hmm verkar vara ganska klart vilka som är kunder och leverantörer i denna tråd

@Fabrikör Stava
att jag ska ha förlorat all rättigheter pga att jag har mailat henne ändringar direkt
känns ju helt absurt . Fakturan skulle gå till byggaren men ändrades till mig i sista stund
Hur skulle det set ut om Arkitekten hade fakturerat 40,80 eller 200 timmar

Men du har helt rätt att jag skulle vara proffsigare
Antar att det är som folk säger gör inte affärer med kompisar

Måste fråga du säger att jag är beställare pga att jag har haft kontakt med Arkitekten
vad exakt har jag beställd då? om allt annat jag har sagt till byggaren inte är giltigt
då kan väll knappast det han ha beställt vara giltigt?
Jag kan ju bara vara beställare till det JAG har bet Arkitekten att göra


Vilket fall tack alla för er feedback
återkommer med hur det har gått senare
 
Först och främst är jag kund, skall själv förhoppningsvis bygga hus inom 6 månader. Sedan arbetar jag inom fastighetsbranschen som beställare av en massa tjänster så jag vet att man måste vara tydlig med vad man beställer eller kommer överens om. Det blir bara problem annars, det gamla hederliga handslaget gäller inte längre. Jag slås dock ofta av hur blåögda de flesta som känner sig lurade är. man har helt enkelt inte gjort sin läxa innan är min uppfattning. Det är inte lätt att vara husköpar/bygg kund men det går att googla så ser man att man måste just vara övertydlig i det man avtalar.

Appropå din fråga så måste jag få kläm på följande; jag uppfattar det som att du vill luta dig mot överenskommelse om max 10000 sek via byggaren. För att det skall vara gällande så måste det också vara beställt igenom honom. Har du det?
Mr.Blom skrev:
Hmm verkar vara ganska klart vilka som är kunder och leverantörer i denna tråd

@Fabrikör Stava
att jag ska ha förlorat all rättigheter pga att jag har mailat henne ändringar direkt
känns ju helt absurt . Fakturan skulle gå till byggaren men ändrades till mig i sista stund
Hur skulle det set ut om Arkitekten hade fakturerat 40,80 eller 200 timmar

Men du har helt rätt att jag skulle vara proffsigare
Antar att det är som folk säger gör inte affärer med kompisar

Måste fråga du säger att jag är beställare pga att jag har haft kontakt med Arkitekten
vad exakt har jag beställd då? om allt annat jag har sagt till byggaren inte är giltigt
då kan väll knappast det han ha beställt vara giltigt?
Jag kan ju bara vara beställare till det JAG har bet Arkitekten att göra


Vilket fall tack alla för er feedback
återkommer med hur det har gått senare
 
  • Gilla
Mr.Blom
  • Laddar…
Kan tycka att 20 h är lite väl länge för att göra om de ritningar enligt vad du beskriver i början ..
Dock så kanske det är som så att det vid varje mailsvar eller annat är minsta debitering EN timme ett par mail så vips så tickar timmarna fort ...

Ja det är inte svårt att fakturerar fler än 8h per dag som konsult även om man inte svinar med timmarna vill jag lova ..

Men skulle gissa att jag hade löst dom ritningarna på mellan 4-8 h utan att egentligen veta allt då såklart men när det inte handlar om några konstruktionsritningar och bara vad jag förstod som underlag för att söka bygglov för ändring av befintlig byggnad skall det inte vara så tidskrävande.

Men som ngn skrev ovan så kan man ju alltid bara ställa frågan till den som har gjort ritningen om vad som har tagit sådant tid. Är ju inte alls säkert att det kanske är rätt fakturerat häller då det kan ske att an det blandas ihop olika jobba man håller på med även om det inte "skall" ske.
 
  • Gilla
Mr.Blom
  • Laddar…
Det är lika bra att du lägger upp ritningar här i tråden så vi får titta på dem? Stryk över fastighetsbeteckning och annat om du vill bara?
 
  • Gilla
Mr.Blom
  • Laddar…
D
Mr.Blom skrev:
fakturan vi har fått är åkså en företags faktura med momsen ditt lagd sist
om jag för står det rätt är det inte ok att göra så mot privat person
Där tror jag du har fel. Vad man inte "får" göra är att ange priset exkl. moms (i offerter eller annan kommunikation) och sedan inte ange att moms tillkommer.
 
  • Gilla
Mr.Blom
  • Laddar…
S Lönn skrev:
Det är lika bra att du lägger upp ritningar här i tråden så vi får titta på dem? Stryk över fastighetsbeteckning och annat om du vill bara?
Ok
Vill dock inte använda Arkitektens ritningar då jag inte har betalat för dom än
men gjorde en snabb klistra & klipp i photoshop

ritningDemo.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fabrikör Stava skrev:
Appropå din fråga så måste jag få kläm på följande; jag uppfattar det som att du vill luta dig mot överenskommelse om max 10000 sek via byggaren. För att det skall vara gällande så måste det också vara beställt igenom honom. Har du det?
Japp allt är beställ igenom byggaren
 
Mr.Blom skrev:
Ok
Vill dock inte använda Arkitektens ritningar då jag inte har betalat för dom än
men gjorde en snabb klistra & klipp i photoshop
Det där kan aldrig ta några 20 h att få ihop om han fått org ritningen som ett underlag att utgå ifrån.
Den är ju måttsatt så det går ju på nolltid att rita av den o få den klar plus att sedan fixa till utbygget är ju i princip bara att flytta bort rummen så långt som det skall byggas ut o sedan komplettera det nya rum vid trappen...

För en som jobbar men detta så skall det vara klart på under en halvdag skulle jag vilja påstå +/- ngn timme... Max en dag
 
  • Gilla
Mr.Blom
  • Laddar…
Låter inte alls rimligt att betala så mycket för den ritningen. Om jag var du skulle jag rådfråga en advokat för att få reda på exakt vad som gäller.
 
  • Gilla
Mr.Blom
  • Laddar…
Enklast löser man givetvis detta genom att i efterhand du som byggherre direkt med arkitekten enas om skäligt betalt för det jobb hon faktiskt utfört. När ni kommit överens begär du den skriftliga bekräftelse du egentligen borde fått innan arkitekten började rita.

Om ni inte fixar detta tolkar jag tolkar rättsläget på ungefär samma sätt som BMW fahrer. I fokus hamnar då byggaren och vad han egentligen slutit för avtal med dig respektive med arkitekten. Detta ger utrymme för massor av tidsödande trassel med missuppfattningar. Man ska då besinna att juridiska ombud tar ungefär dubbelt så mycket betalt som arkitekter.

Och, nej: distansavtalslagen gäller i detta fall inte hur man än vänder och vrider på saken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.