Fördelen med dubbel balanserad larmslinga är att centralen kan skilja på larm och sabotage på samma par. Tänk som att det är 2 st relän som kopplas i serie, över larmrelät ligger larm motståndet, över sab relät ligger ingenting, mellan dom 2 ligger seriemotståndet,
I normalfallet är båda reläna stängda, centralen mäter bara seriemotståndet, när larmrelät öppnar får du summan av båda motstånden=larm, tar du av locket eller klipper av kabeln blir det avbrott=sabotage.
Vitsen med att ha larm och sabotage på samma par är du vet vilken detektor du får sab på.
 
MK får du koppla upp till 6 på samma adress, ir skall alltid kopplas endast 1 per adress, om du skall följa SSF 130.
Slutmotståndet eller seriemotståndet skall ligga så långt ut på larmslingan som möjligt, mellan larmmotstånd och central, det är detta som skyddar kabeln.
 
Redigerat:
RilleRock
Tjena Forumet!

Nu har jag läst grundläggande larmteknik så att ögonen blöder... Har förkovrat mig i Siemens "värdelösa" installationsmanualer och hoppas jag börjar få lite grepp om det här med installationen av Siemens SPC 4320... Men jag har ändå några frågor. Jag har ritat upp kopplingsschemor (se bifogade PDF-er) på alla installationer jag har och hoppas att någon kan se om jag är på rätt väg...

Bilaga 1 (sektionsinkopplingar SPC.pdf) frågor:
1.Funkar det att koppla in deckare och MK enligt schema? Ligger motstånd rätt för en dubbelbalanserad slinga?
2. Om man dubbelbalansera en MK behöver man ändå använda sabotageslingan? Om ja! kopplar man in den på plintarna T1-COM alt T2-COM då? Nu har jag lagt MK-motstånd parallellt med MK...

T1 T2 använder ja till kapslingssabotage på plintar och dyligt.

3. Vid dubbelbalansering blir det en programmeringssak att få SPC-enheten att bevaka sabotagen 24H? Om man lagt sabotageslinga på sabotagekontakt så ställer man väl in så att sab-sektionen alltid ligger och övervaka (24h).
Det blir den automatiskt i en dubbelbalanserad slinga.

4. Är inkopplingen här brevid likvärdig med den som rek. av Siemsens (se ovan)?
5. Har det någon betydelse vart man lägger slutmotståndet (ändmotståndet) i seriekopplingen? Ser man vad Siemens rekommendera ska man lägga den sist innan inkoppling på COM...
6. Kopplingen kommer att bli 3 st MK på en sektion, 2 MK på sektion, och 1st IR-deckare/sektion. Finns det någon begränsning i hur många MK man kan ha per sektion? Hela slinga blir väl 15 meter ut och 15 meter tillbaka ungefär...


Ja har du för många MK öppna samtidigt så kommer moståndsvärdet bli för högt
så att centralen kommer tolka det som avbrott.

Men utgår man ifrån SSF 130 rekommendationer som Micke skriver så ligger man på rätt sida.
Ev byta 4,7K som följer med till 1K om man skall ha många MK i serie då ja tror gränsen ligger på 25K.


Bilaga 2 (x-bus-koppling SPC) frågor:

1. Hur kopplar man in sabotagekontakten? Finns ingen beskrivning av detta på installationsanvisningen. Ligger den i X-buskopplingen eller ska man använd SH?
>>>Finns intern "sab i bussen som blir komavbrott.
Eller vilken sab kontakt menar du?
SH = Sheild/Skärm och används ej.


2. Vad betyder egentligen "SH" på SPC eneheterna (MAP:en och centralenheten)
Se ovan.

3. Räcker det med 4 ledare mellan CA och MAP (2 par ström 2 par kommunikation)? Hade tänkt att köra med hederlig EKKX 1x4x0,5. Sträckan mellan MAP och CA är typ 5 meter.

Nu verkar du ha så korta avstånd så det bör inte ha någon betydelse men grundregel är att lägg alltid Bus i serie efter varandra.
För att enheterna i sig förstärker upp signalen till nästa enhet.
Blir det stjärna kommer inte centralen i större system orka sända ut till alla enheter utan man tappar då dem.
Stjärnätskoppling= runt 30-40m
Seriekoppling=400-500m
I ditt system går det bra med EKKX 1*4 men i större system SKALL busparet vara partvinnat och alltid endast bara ett par.
Strömmen däremot får gärna dubbleras beroende på avstånd.

4. Funkar det att koppla som schemat beskriver? Jag har tolkat att det borde gå ifrån Siemens installationsanvisning.

Utfrån centralen på 1a 1b in på 2a 2b ut på 1a 1b in på 2a 2b etc annars kommer du inte att få det att fungera.
Har du korta sträckor kan det gå att utifrån central 1a 1bsen in på 2a 2b i båda map.

Många Tack på förhand!!!!
 
  • Gilla
varmstro
  • Laddar…
Många tack Micke620 och RilleRock, verkligen till stor nytta, nu kan jag övergå till inkopplingsmomentet, och sedan prigramering. Roligt och tacksam över att det finns engagerade personer som hjälper oss "mindre vetande":)
 
RilleRock
Fiat 500 skrev:
Många tack Micke620 och RilleRock, verkligen till stor nytta, nu kan jag övergå till inkopplingsmomentet, och sedan prigramering. Roligt och tacksam över att det finns engagerade personer som hjälper oss "mindre vetande":)
Lycka till :)
 
Hej! då var det dags igen för lite rådfrågning....

Ska koppla in sirenerna i CA SPC 4320...

Har valt SIR1992, två stycken skall monteras inomhus (inomhussiren) och en skall monteras i takfoten på utsidan av huset (utomhussiren med sockel för IP65)....

SIR 1992 har möjligheten att ha två signaler så min tanke var att ha en signal för Inbrott (sound 1) och en signal för brand (sound 2). Inledningsvis vill jag koppla sirenerna för inbrott alltså sound 1..

Nu undra jag om jag skall koppla inomhus sirenerna som Siemens föreslår i sin installationsmaterial (se bilaga) "inkoppling av 12V Siren" alltså bara + på + och - på -, men vart lägger jag in sabotagebrytaren?

När jag vidare skall lägga in utomhussirenen ska jag då följa anvisningen "Extern SAB-Siren"? Hur lägger man in sabotagekontakten på denna. Det är ju bara en kabel med ett motstånd? Vad betyder det här med "BHO" (Bell hold off)?

Har försökt mig på en skiss över inkoppling som jag bifogat inlägget. Där finns också (sida 2) anvisningar ifrån siemens hur det ska kopplas in....

Ska man koppla in sabotagekontakten på T1 alt T2 eftersom det är en kpsling man vill skydda???

Är helt klart lite vilsen i frågan....

Vidare undrar jag hur man kan få signal 2 altså Sound 2 vid brand? Får jag ta en av OP utgångarna och programera att den ska ge signal vid brand till sirenen? Ja brandlarmet får bli en senare fråga men om någon ändå svarar så kan det vara bra att få ett svar :)
 
Fast + till + på sir 1992.
- från OP programmerad som siren till TON 1
- från OP programmerad som brand till TON 2
Tamper på båda sir1992 i serie med 1 serie motstånd, det skall bli avbrott om du öppnar någon av dom.
Vissa centraler kan ställa ut olika ljud vid olika händelser på samma utgång som är programmerad som siren. Vet ej om SPC kan detta, exempel: pulserande vid brand. Fast vid inbrott, då behöver du inte använda TON 2

Tamper läggs in på en ledig adress
 
RilleRock
Fiat 500 skrev:
Hej! då var det dags igen för lite rådfrågning....

Ska koppla in sirenerna i CA SPC 4320...

Har valt SIR1992, två stycken skall monteras inomhus (inomhussiren) och en skall monteras i takfoten på utsidan av huset (utomhussiren med sockel för IP65)....

SIR 1992 har möjligheten att ha två signaler så min tanke var att ha en signal för Inbrott (sound 1) och en signal för brand (sound 2). Inledningsvis vill jag koppla sirenerna för inbrott alltså sound 1..

Nu undra jag om jag skall koppla inomhus sirenerna som Siemens föreslår i sin installationsmaterial (se bilaga) "inkoppling av 12V Siren" alltså bara + på + och - på -, men vart lägger jag in sabotagebrytaren?

När jag vidare skall lägga in utomhussirenen ska jag då följa anvisningen "Extern SAB-Siren"? Hur lägger man in sabotagekontakten på denna. Det är ju bara en kabel med ett motstånd? Vad betyder det här med "BHO" (Bell hold off)?

Har försökt mig på en skiss över inkoppling som jag bifogat inlägget. Där finns också (sida 2) anvisningar ifrån siemens hur det ska kopplas in....

Ska man koppla in sabotagekontakten på T1 alt T2 eftersom det är en kpsling man vill skydda???

Är helt klart lite vilsen i frågan....

Vidare undrar jag hur man kan få signal 2 altså Sound 2 vid brand? Får jag ta en av OP utgångarna och programera att den ska ge signal vid brand till sirenen? Ja brandlarmet får bli en senare fråga men om någon ändå svarar så kan det vara bra att få ett svar :)
Ton 1 är valbar i dem, ton 2 är en fast entoninig signal.
Använder du defaultutgångarna för in/utesiren så pulsar de vid brand samt fast vid inbrott.
Du kan såklart programmera vilken utgång som helst till det.

Till sab kan du välja lägga ihop alla tampers i serie med varandra likaså det motståndet i serie som ligger till utesirenen och kopplar in det där.
Det som händer är att när du tar bort det moståndet från CA kommer den att visa sabotage external siren.
Den måste allså känna av moståndet som löper igenom alla sabkontakter annars larmar den.

Fördelen med SPN:n att man slipper använda sektionsingång för sab.
 
  • Gilla
varmstro
  • Laddar…
RilleRock
Din ritning följer inte det siemens har ritat enligt 9.6 :p
Den går ut från TR med ett motstånd i serie som skall gå via sirensab och sen tillbaka till BHO.
Får den inte tillbaka seriemoståndet på BHO kommer den larma extern sirensab.

Som det är default ligger ju moståndet redan imellan TR ->> BHO.
 
Har bytt min mobiltelefon till en iphone 5 hade en 4 innan. Nu får jag inte appen att fungera bra får den att fungera 1 gång av 10, dom andra gångerna får jag " begäran nådde en maxtidsgräns "

Någon annan som har liknande problem ?

/ Micke
 
Visa bilaga Siren 1.1.pdf

Japp då tror jag börja fatta det här med sirener och annat....

Så BHO är en del av sab-systemet...???

Har gjort ett uppdaterat kopplingsschema förinkoppling av intern och extern siren vid SPC-systemet

Kan någon bekräfta att det stämmer? Man kan ju ha missuppfattat, det har ju hänt tidigare(y)
 
Passar på att fråga i samma tråd då vi nyligen fått ett SPC 4320 installerat på jobbet och jag sett att det finns många duktiga här på forumet, hoppas det är OK. Tyvärr har vi inte fått det helt injusterat och har inte fått så mycket hjälp av installatören efter att det monterades så vissa saker har vi fått fixa själv i SPC Pro.

Jag stör mig på att entredörren loggar forcerad dörröppning även om öppning sker med knappen på insidan. Är detta en inställningsfråga, och var bör jag i sådana fall kunna hitta den parametern?
 
RilleRock
Fiat 500 skrev:
[bifogad fil]

Japp då tror jag börja fatta det här med sirener och annat....

Så BHO är en del av sab-systemet...???

Har gjort ett uppdaterat kopplingsschema förinkoppling av intern och extern siren vid SPC-systemet

Kan någon bekräfta att det stämmer? Man kan ju ha missuppfattat, det har ju hänt tidigare(y)
Helt rätt :)
Och ja, BHO är en del av sirensabotage.
 
RilleRock
bylle skrev:
Passar på att fråga i samma tråd då vi nyligen fått ett SPC 4320 installerat på jobbet och jag sett att det finns många duktiga här på forumet, hoppas det är OK. Tyvärr har vi inte fått det helt injusterat och har inte fått så mycket hjälp av installatören efter att det monterades så vissa saker har vi fått fixa själv i SPC Pro.

Jag stör mig på att entredörren loggar forcerad dörröppning även om öppning sker med knappen på insidan. Är detta en inställningsfråga, och var bör jag i sådana fall kunna hitta den parametern?
Centralinställningar, expansionsenheter, dörrcentraler, ändra, ignorera forcerad.
Det tar inte bort grundproblemet men skall försvinna från loggen.
 
Tjenare igen!

Vill börja med att tacka för alla råd, instruktioner och tips som denna tråden gett mig i mitt larmbygge (RilleRock, Micke620 mfl.)... Så nu har jag ett fullt fungerande SPC-system (4320) i huset... Programmeringen av systemet var en baggis, lätta att få igång, lätt att göra förändringar och modda systemet efter ens egna önskemål och krav. Vidare så fungerar fjärrmanövreringen också, både ifrån annan dator och app. stör mig dock på är att appen inte har någon push-funktion, så man blir tvungen att installera ett modem av något slag för att få direktövervakning av systemet. Pratade med siemens support i ärendet och vad jag kunde tolka var att en push-funktion skulle innebära att man var tvungen att betala för appen, med det hade jag gärna gjort, men vi får se vad framtiden erbjuder:)

Jag kan bara rekommendera systemet i alla avseenden.....

En liten fråga till forumet...

Ska installera ett expanstionskort (E652.100), monterar detta på x-bus-slingan. Men till frågan, skall jag sätta systemet i installatörsläge, göra hela systemet strömfritt (batteri och spänning), montera kortet och koppla in kortet på x-bus-slingan. Därefter göra en sökning av tillgängliga enheter på x-bus-slingan???? Detta förfarande skall göras då man montera en RF-modul enligt siemens anvisning. Eller är det bara att sätta systemet i installatörläge och koppla upp expansionskortet på x-bus-slingan?

Som vanligt så har Siemens lite svårt att göra sig förstådda i sina monteringsanvisningar:)

Vad händer med systemet om man gör hela systemet helt strömlöst?? Försvinner programmeringen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.