pelpet skrev:
Är fönstren i OK skick, och du inte har persienner, så kanske Stocksundets metod med en glasklar plastskiva mellan fönstren vara en idé värd att undersöka.
Vi har provat detta i vårt badrum. Gjordes inte så mycket för att sänka energiförbrukningen som för att få bukt med kondens på fönster vid dusch och tvätt under den kalla årstiden. Kunde bli så mycket att det rann ner och blev små pölar... När det var under -20 tenderade ju kondensen dessutom frysa till is... Vi råkar ha två fullstora fönster i badrummet vilket är trevligt på de flesta sätt men lite problematiskt just ur detta perspektiv. Fönstren är alltså "vanliga" kopplade två-glasfönster i trä, troligtvis från tidigt 90-tal.

Stocksundets variant var så pass billig och enkel så kändes värt att testa. Resultatet har varit ok. Helt klart blir fönstren lite bättre isolerade. Nu krävs det mer fukt eller lägre temperatur ute för att det ska bli kondens på samma sätt som tidigare och det mest problematiska med att det kunde rinna ner och bilda pölar eller frysa till is är nästan borta. Så ja det funkar - däremot är det väldigt svårt för mig att sätta någon siffra på hur mycket bättre det blivit.

Installationen tog ett par timmar. Till nackdelarna hör att man får ytterligare en yta att putsa. Plastskivan är också statisk (i alla fall som ny) och drar till sig damm när man sätter dit den. Fast det har inte kommit dit något ytterligare damm sen jag sätta dit den så listerna man sätter runt verkar funka. Det är heller inte riktigt sant att skivan inte syns. Den syns inte om man ser rakt ut och det är ordentligt just ute, men ljuset bryts annorlunda i skivan och det kan se ut som att glaset är ojämnt utifrån i vissa vinklar, kanske speciellt när solen står lågt. Faktiskt påminner det en del om hur ljuset leker i gamla munblåsta fönsterglas :). Inget jätteproblem men jag skulle nog inte vilja ha denna lösning på samtliga fönster. Men som en kostnadseffektiv variant för några problematiska fönster är det helt ok.
 
En annan viktig punkt att tänka på vid planering av fönsterbyte är om huset har värmepump.

En beräknad energibesparing på 3000kWh per år vid fönsterbyte blir kanske i realiteten bara 1000kWh i minskad elförbrukning, då man måste ta hänsyn till värmepumpens verkningsgrad sk COP.

Det är mao så gott som omöjligt att tjäna in fönsterbyte för ett helt hus om man har värmepump med hög COP. Mitt fönsterbyte har väl sänkt elräkningen med c 1000 kr per år och det tjänar jag ju aldrig in. (Har bergvärme)
 
fusion skrev:
En annan viktig punkt att tänka på vid planering av fönsterbyte är om huset har värmepump.

En beräknad energibesparing på 3000kWh per år vid fönsterbyte blir kanske i realiteten bara 1000kWh i minskad elförbrukning, då man måste ta hänsyn till värmepumpens verkningsgrad sk COP.

Det är mao så gott som omöjligt att tjäna in fönsterbyte för ett helt hus om man har värmepump med hög COP. Mitt fönsterbyte har väl sänkt elräkningen med c 1000 kr per år och det tjänar jag ju aldrig in. (Har bergvärme)
Tror nog att dom flesta VP ägarna är medveten om detta och därför är ju oftast motivet till att byta fönster mer åt hållet att dom är så slitna, opraktiska, fula, jobbiga att underhålla, ej buller/värme/smuts-avvisande etc etc etc.
Värmebesparingen är väl snarare en lite bonus framförallt för alla som inte har ren elvärme.
 
Tror det är precis som Nimanjeb skriver. Jag tror många väljer andra fönster för att de anser att det är snyggare, enklare, "underhållsfritt", förhoppning av lägre förbrukning, lägre bullernivå etc.
Många tror nog också att det är jobbigare att underhålla gamla fönster än vad det egentligen är.
Men rent matematiskt ser jag klara svårigheter att räkna hem investeringar i fönster bara baserat på att elförbrukningen skall minska. Jag har tex inte sett en enda kalkyl där man räknar av investeringen mot alternativ förräntning tex.
 
Jag skall byta fönster nu men jag hade aldrig gjort det om det inte vore för att i fönstren från 72 är det kondens vintertid!
Ekonomiskt tror jag inte att jag vinner på det! Räntan på högre bolån äter upp den minskade uppvärmningen med råge.
Men det skall bli väldigt trevligt för ögat med nya fönster från Tanum:)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.