De där på bilden ser märkligt nog slipade ut. Så såg inte mina ut när de var nya.
 
plaggis skrev:
Tror ni att det skulle gå att byta knivarna på Indego till rakblad från Automower tex?

[länk]
Varför byta till AM knivar, tror du de är bättre? De har ju ganska olik form. det jag vet är att Worx och AM inte är kompatibla, Worx knivarna är lite längre och kraftigare och verkar hålla länge. Jag är inne på min tredje egg av fyra sedan jag köpte den i maj förra året trots att den klipper 12 timmar 4-7 dagar i veckan.
 
Idag har jag fått levererat och provkört en V5.8 från Cheapy. Första kanteringen gick smidigt.
Jag har provat att lägga om testslingan och därefter raderat och gjort om karteringen.

Nu klarar den ej längre av att fullfölja karteringen efter att den kommit till baksidan av stationen.
Den skriver: "Tråden fram vid basstationen är inte rak. Korrigera läget, ställ gräsklipparen i basstationen och starta ny kartering".
Samma tråd in/ut som från början...:x mer tester och tråddragning i morgon.

Jag använder 30 cm trådavstånd till föremål, vilket fungerar optimalt.
Klipparens bredd är 50 cm, klippdiametern är 26 cm så det blir minimum 12 cm oklippt grässträng på sidorna.

För oss med hus omgivet av gräsmattor så fungerar det att lägga till&från trådarna mellan huset
och ytterområdet med ett minimumavstånd av 20 cm. Detta innebär att vid kantklippning så blir
området mellan trådarna (20 cm) klippt (13 cm + 13 cm = 26 cm).

Jag noterade också att gräset slets av så jag lossade och brynte knivarna och nu skär den gräset.

Vid några tillfällen ökade varvtalet avsevärt ifrån ej hörbart till riktigt irriterande wobblande oljud.
Det var som att plasttallriken var i obalans. Den stora plastkåpan bidrar till klonkande ljud när
den kör över ojämn mark.
 
Det betyder att raksträckan fram till laddstationen är för kort. Räknat från den kant på plattan som klipparen kör in på ( inte den där kontakdonen sitter) måste det vara minst 2 meter. ( tror jag det står i manualen) Maskinen känner detta och är lite kinkig på avståndet.
 
Pappersmannen skrev:
Det betyder att raksträckan fram till laddstationen är för kort. Räknat från den kant på plattan som klipparen kör in på ( inte den där kontakdonen sitter) måste det vara minst 2 meter. ( tror jag det står i manualen) Maskinen känner detta och är lite kinkig på avståndet.
Okay, raksträckan bakom laddstationen är 180 cm. Utkörssträckan är bara 100 cm men som sagt detta fungerade till en början. Den följer tråden perfekt varje gång hela vägen det är bara den tråkiga texten kvar efter att man indikerat att hindret är basstationens baksida... Fler tester i morgon som sagt.

P.S. så du menar att det kan lika gärna vara utkörssträckan som den klagar på i slutskedet !?
 
Japp det den sträckan i riktning som den börjar backa ut från stationen som MÅSTE vara 200 cm. annars händer exakt det du beskriver. Se manual
 
Waxinator skrev:
Okay, raksträckan bakom laddstationen är 180 cm. Utkörssträckan är bara 100 cm men som sagt detta fungerade till en början. Den följer tråden perfekt varje gång hela vägen det är bara den tråkiga texten kvar efter att man indikerat att hindret är basstationens baksida... Fler tester i morgon som sagt.

P.S. så du menar att det kan lika gärna vara utkörssträckan som den klagar på i slutskedet !?
DEt är väl Utkörningssträckan som är den mest kritiska av de. Skulle hellre haft måtten tvärtom om nu totalsträckan är begränsad till 100+180+basstationens längd (ca 60cm)
 
Munkedal skrev:
Hej Dennisson! Tack för en fantastisk film där du plockat ner Indegon. En fråga: Hur lossade du den främre delen av skalet, kan inte se att det finnes några skruvar som håller framdelen. Är det bara den hårda gummislangen som är instucken i skalet, den verkar sitta stenhårt? Har för övrigt upptäckt att de skickat på mig en gammal 2012 vilket inte var min uppfattning att jag skulle få. Skall reklamera min eftersom jag fortfarande inte kan köra maskinen eftersom det saknas ytterligare 150 m kabel som kommer först v.23 enlig BOSCH support.
Får man fråga vart du köpt maskinen, Hornbach ?
 
MBygga skrev:
Varför byta till AM knivar, tror du de är bättre? De har ju ganska olik form. det jag vet är att Worx och AM inte är kompatibla, Worx knivarna är lite längre och kraftigare och verkar hålla länge. Jag är inne på min tredje egg av fyra sedan jag köpte den i maj förra året trots att den klipper 12 timmar 4-7 dagar i veckan.
Eftersom jag inte har någon kunskap om att slipa saker vassa tänkte jag att AMs rakblad kanske kunde passa. Ser väl inte helt omöjligt ut.
 
Pappersmannen skrev:
Japp det den sträckan i riktning som den börjar backa ut från stationen som MÅSTE vara 200 cm. annars händer exakt det du beskriver. Se manual
Du vet väl att "Riktiga män läser inte manualer !"... dessutom står det bara att det skall vara 2m före, 2m efter och 3 m utanför. Ingenstans står förklaringen till felmeddelandet. Eftersom den skriver detta först i slutet så trodde jag att slutet var problemet. Jag har trängt in stationen mellan två altantrappor där det är regnskyddat... Dessutom så fungerade läget inledningsvis... Nya tester i morgon.
mortimer skrev:
DEt är väl Utkörningssträckan som är den mest kritiska av de. Skulle hellre haft måtten tvärtom om nu totalsträckan är begränsad till 100+180+basstationens längd (ca 60cm)
Hummm... jag får löda på en skarvbit då så jag kan flytta bak basstationen en bit.
 
Redigerat:
Munkedal skrev:
Hej Dennisson! Tack för en fantastisk film där du plockat ner Indegon. En fråga: Hur lossade du den främre delen av skalet, ka,n inte se att det finnes några skruvar som håller framdelen. Är det bara den hårda gummislangen som är instucken i skalet, den verkar sitta stenhårt? Har för övrigt upptäckt att de skickat på mig en gammal 2012 vilket inte var min uppfattning att jag skulle få. Skall reklamera min eftersom jag fortfarande inte kan köra maskinen eftersom det saknas ytterligare 150 m kabel som kommer först v.23 enlig BOSCH support.
Om du plockar bort "bosch emblemet" (snäpps loss) så finns där under 2st torx 20 som håller silverkåpan. Under denna finns en m6 mutter som håller kåpan i framkant, muttern sitter på "Gummislangen" som du menar. Den är i själva verket en del av lyftsensorn för kåpan. Se den sista bilden i mitt tidigare inlägg.
 
Redigerat:
Som jag skrev i inlägg #1403 så har ett hjul pajat för mig och jag behöver ett nytt, men kan inte få det på garanti med mindre än att jag skickar iväg hela maskinen och blir av med den ett okänt antal dagar/veckor vilket jag inte vill just då gräset växer som mest och den fungerar utmärkt i övrigt. Har haft mail-växling med Bosch om det går att få ett nytt hjul utan att bli av med Indegon en obestämd tid, skickat bilder (som finns i inlägg #1403), men det alternativet finns inte alls enligt Bosch...

Enda sättet att inte behöva skicka iväg maskinen var att köpa ett nytt hjul själv genom en lokal återförsäljare och stå för det själv vilket jag nu försöker göra. Var inne på Swedol igår som skulle försöka ta hem ett men jag har inte fått bekräftelse ännu om de kan. Återstår att se om jag lyckas få tag på ett nytt hjul och vad det kostar mig att slippa skicka iväg Indegon, som kör på den nygödslade gräsmattan ganska tätt nu då det växer fort.
 
Hmm om de trasslde in sig och gick sönder så är det rätt försåligt att det inte går på garantin, eller?
 
Ni som köpt en Indego, har ni kvar er gamla traditionella klippare som Backup också ? Jag hade 2st men skänkte den ena till min far och behöll min Multiclip.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.