Jag är nöjd med min klippare!
Far är nöjd med sin
Grannen är nöjd med sin!
Var har alla mellan 750 och 900 m2 som vi klipper
Har skarvat orginalkabel med vanlig installationskablar. Lödda skarvar med krympslang.
Att den trevar runt lite de två tre första klippningarna kan jag ha överseende med. min funkar fint! Att den "tjuvstoppade"och ansåg sig lyft ordnades på 2 min med silikonspray på "frambenen"
 
  • Gilla
pgerts
  • Laddar…
M J skrev:
Det var jag som förhastade mig om det, tar tillbaka det antagandet. Skivan är i huvudsak i hårdplast med ingjutna metalldelar såsom skruvgängorna.
Liksom alla märken som använder sig av principen skiva med lösa knivar (eller fasta som Biltemas otroligt nog har), jag har inte sett annat än plast med metallbussningar för skruvgängor.
 
MMMGGG skrev:
Har följt denna tråden ett tag och slog till på en klippare under det danska priskriget förra veckan. Med prisgaranti såg det ut att bli en bra affär. Men efter att filtrerat informationen i denna och tyska trådar så inser jag dock att Indegon fortfarande är en ganska omogen produkt. Kommer att lämna tillbaka klipparen. Servicetiden från Bosch är enligt återförsäljarna i dagsläget 2-3 veckor vilket för min del hade varit ett stort bakslag i invessteringen. Utan klippare i tre veckor när gräset växer som mest. För mina 300kvm blir det istället en Gardena eller HQ, beprövad teknik och en helt annan serviceorganisation. Hade jag haft en större gräsmatta så hade kanske priset avgjort. Det har pratats een del av ljudnivån. Efter att ha lyssnat på både en Gardena och en Bosch i samma varuhus så tycker jag personligen att skillnaden är stor, faktiskt för stor. Men ett tips är att åka och lyssna. Det finns för och nackdelar med båda klipparna. Vi har värderar egenskaper olika.

För information så har Bauhaus efter priskriget skickat tillbaka alla sina Indego och kommer istället att sälja en "premium" version av Indegon. Skillnaden är att man får det dubbla mängden kabel och märlor samt med extra silvriga detaljer. Förutom detta och alarmfunktionalitet är det säkert samma klippare. Men till ett annat pris. Ett bra sätt att komma runt prisgarantin.
Gardena. :wow:

Hej kompis. Äntligen en möjlig Gardena-kompis.

Tja, du har ju bara 300 kvm så en R40Li räcker ju fint. Har skrivit ganska mycket i en separat tråd om R40Li. Angående ljudet, så var min i princip ljudlös de första klipptimmarna. Sedan smög sig ett svagt gnissel från hjulen in. I förhållande till Indegoljuden som man hör på filmerna så är R40:an dock fortfarande ljudlös.

Jag värderar lågt ljud mycket för min robotklippare. Speciellt som min maskin går i skogen på landet, där annars endast vindens sus och en och annan fågel hörs. Dessutom är jag i princip alltid ute på tomten när jag är vid torpet. Det hade varit en annan sak i stan; där vi har gräsmattan på baksidan av huset och där vi aldrig är - en ljudlös maskin hade på sin höjd irriterat grannen.

En Gardena R40Li kan man fiska upp för runt 8600:- idag. Förra året gick en del nya på Blocket från privatpersoner, eftersom den kom som en present när man köpte ett visst bilmärke. Ned till 5000:- sålde folk den för. Det kan vara en sådan som ligger på Blocket nu: http://www.blocket.se/stockholm/Robotklippare_gardena_R40li_47273086.htm?ca=15&w=3 för 8500:-, vilket ju är alldeles för högt för att köpa en maskin av en privatperson. Dessutom är den möjligen från förra året. Ett vettigare pris vore runt 2000:- lägre än billigaste ÅF - runt 6500:-. Såvida den inte är sprillans, köpt i vår och med ett ordentligt kvitto. Värt att höra med säljaren....
 
MMMGGG skrev:
För information så har Bauhaus efter priskriget skickat tillbaka alla sina Indego och kommer istället att sälja en "premium" version av Indegon. Skillnaden är att man får det dubbla mängden kabel och märlor samt med extra silvriga detaljer. Förutom detta och alarmfunktionalitet är det säkert samma klippare. Men till ett annat pris. Ett bra sätt att komma runt prisgarantin.
Är det den vanliga Bosch paketeringen som jag skrev om här http://www.byggahus.se/forum/robotg...-indego-10-robotklippare-101.html#post1743523 eller är det någon specialare så som Bauhaus i Tyskland har med Gardenas R40LI som de där kallar R45LI ?
 
Eriksgatan
M J skrev:
Ursäkta om jag missat om du redan skrivit det, men upplever du någon reell ljudskillnad på denna allra senaste version mot de två tidigare?
Jag har väntat med att försöka bedöma ev. ljudnivåskillnader till att förutsättningarna blivit någorlunda lika. Nu har också den nyaste blivit full med klibbigt gräs på undersidan, det är vindstilla och solen skiner. Vi bor också i ett område helt befriat från omgivande buller.

Den helt subjektiva bedömningen är att ljudet från klipparmotorn har en något lägre frekvens, vilket var väntat eftersom maxvarvtalet är 300 rpm lägre, men amplituden är inte märkbart lägre. Jag har lyckats köra båda klipparna efter varandra på samma tomt under samma dag, så jag tror heller inte att det är ljudminnet som spökar. Har man en väl fungerande 78dB/86-dB -märkt klippare så blir man nog lite besviken om man förväntar sig att en 75 dB -märkt klippare skulle vara tystare. Möjligen verkar ljudet nu lite "manligare" eftersom det ligger något tonsteg lägre men snurrar tallriken nu 7% långsammare så kanske den också klipper 7% sämre, så hittills anser jag att de som köpte Indegon tidigt i år eller redan förra året inte har gjort något nedköp bara för att det kommit senare versioner av klipparen med annan etikett på.
 
Det här är kanske helt off men jag var nästan tvungen att kolla GPS. Det blev gratisprogrammet runkeeper på en billig telefon. Jag gick rundan i stället för att låta klipparen ta den - i så fall hade programmet sagt paus hela tiden i stället för bara ibland ;-)
gps.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kan tyckas att det är grovt men när man går så ser man en prick som rör sig och den följde i stort sett varje steg jag tog. Däremot så verkar programmet bara uppdatera med linjer efter en viss sträcka (kanske konfigurerbart).
gps2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite uppdaterad önskad klippning (där jag lagt tråden).
Sandlåda, rutchlkana med mera syns inte men de lite större träden märker man lite skuggor av.
 
Har slipat knivarna. Synd att gräset är för kort för att kunna klippas...
 
Har kollat med min chef om vi har något avtal med någon leverantör som kräver att man hjälper till fast varan inte är köpt hos oss . Och han har aldrig varit med om att någon leverantör har krävt något sådant. (Han har jobbat inom järn och vitvaror sedan tidigt 90tal ) MEN det är oftast i allas intresse att hålla en trevlig linje i mot kund. Men tro inte att någon leverantör ersätter butiken för den tid som butiken lägger ner för att hjälpa kund oavsett om varan är såld där eller någon annanstans. Pengar tillbaka eller byte av produkt eller liknade sker alltid där varan är köpt. Om inte tex (på hittat fall) jag ringer till Bosch och säger att Bamse har köpt en vara hos farmor som har slut på honung och därigenom börjat brinna ... Bosch säger ojoj inte bra den här kunden måste vi hjälpa på en gång har du en sådan vara att ge kunden på en gång så skickar jag dig en ny direkt bl.a. Bl.a. Bl.a. Ja ni fattar. :) Med vänlig hälsning, M
 
Plaggis, ser ju inte omöjlit ut. Grannen har kört automower i 4a år. han har reservblad liggandes. skall kolla. Men å andra sidan går det på 2 minuter att slipa de man har när man tagit loss dem. så varför byta??
 
Hej Dennisson! Tack för en fantastisk film där du plockat ner Indegon. En fråga: Hur lossade du den främre delen av skalet, kan inte se att det finnes några skruvar som håller framdelen. Är det bara den hårda gummislangen som är instucken i skalet, den verkar sitta stenhårt? Har för övrigt upptäckt att de skickat på mig en gammal 2012 vilket inte var min uppfattning att jag skulle få. Skall reklamera min eftersom jag fortfarande inte kan köra maskinen eftersom det saknas ytterligare 150 m kabel som kommer först v.23 enlig BOSCH support.
 
Pappersmannen skrev:
Plaggis, ser ju inte omöjlit ut. Grannen har kört automower i 4a år. han har reservblad liggandes. skall kolla. Men å andra sidan går det på 2 minuter att slipa de man har när man tagit loss dem. så varför byta??
Alla har ju inte slipmaskiner, bryne, m.m.

Men det vore ju trevligt att jämföra de olika fabrikatens "knivar" & se om det skulle fungera att byta.
 
Finns det reservknivar? Till de flesta andra klippare så kan man köpa bättre pirater billigare än original. Men då är det ju den typen som förbrukas snabbt. Varar dessa "för evigt" om man slipar dem då och då?
Ursäkta om jag missat något självklart i manualen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.