Jag vill ha ett uttag på väggen på fasaden, alltså på utsidan av huset. Min tanke är att man drar en kabel från vägguttaget inne i huset, till (det framtida) vägguttaget ute på fasaden.

Några frågor då:

Med tanke på att uttaget på fasaden skall vara av IP-kasss IP44 så måste man väl dra en MMJ?
Måste uttaget vara skyddat med JFB?
Måste uttaget vara jordat (finns ingen jord nerdraget till uttaget inifrån)?

Bilden illustrerar insidan av huset, det röda strecket föreställer MMJ-kabeln som jag tänkte dra från uttaget inifrån, längs med väggen, borra igenom väggen och komma ut på utsidan av huset. När man har borrat hålet och dragit igenom kabeln, ska man då täta hålet exempelvis med shit?

http://i43.tinypic.com/s58vfl.jpg
 
Mikael_L
Hej, välkommen till forumet. :)

Uttaget måste vara skyddat av JFB och uttaget måste vara jordat.

EKLK eller EKK 3g1,5 är nog de lämpliga kablarna till detta.

Kravet på uttagets IP-klass beror på hur väderutsatt det är. Det kan krävas av uttag utomhus IP21 likväl som mer än IP44.
Men är det bara regn att ta hänsyn till ska IP44 klara sig.

 
Tackar!

Ja, den svenska benämningen av MMJ är väl EKK, så jag kör nog på det. MPLM (eran EKRK?) får man väl inte dra utomhus?

Öh, uttaget ska sitta mellan 50-100 cm över terassen så jag kör väl på IP44.

Jag är mest osäker på hur jag ska göra för att få det snyggt. Ska jag gå upp med kabeln inifrån, så att kabeln blir mest synlig inne, eller ska jag gå upp med kabeln utifrån så att den är mest synlig ute? Inne är den ju mest skyddad så det är väl smartast att klamra kabeln mot hörnet av väggen och sedan bara borra sig ut rakt in i eluttaget?
 
Hej! Var bara tvungen att googla på vad MMJ är för sorts kabel, eftersom den nämns i första inlägget. Det verkar som om det motsvarar EKK i tex Finland?

Edit: För sent ute.. :rolleyes:
 
Redigerat:
Kom ihåg att sätta en strömbrytare på insidan som styr uttaget. Kan vara skönt att kunna slå av/på julgranen, dra igång kupevärmaren på morgonen, hindra grannarna från att leacha ström etc.
 
pelpet skrev:
Kom ihåg att sätta en strömbrytare på insidan som styr uttaget. Kan vara skönt att kunna slå av/på julgranen, dra igång kupevärmaren på morgonen, hindra grannarna från att leacha ström etc.
Klarar mig nog utan någon brytare. :)

Jag är mest osäker på hur jag ska göra för att få det snyggt. Ska jag gå upp med kabeln inifrån, så att kabeln blir mest synlig inne, eller ska jag gå upp med kabeln utifrån så att den är mest synlig ute? Inne är den ju mest skyddad så det är väl smartast att klamra kabeln mot hörnet av väggen och sedan bara borra sig ut rakt in i eluttaget?
 
Redigerat:
Upp med kabeln på utsidan, eller vad är det för rum den ska dras i?
 
Tiger79 skrev:
Upp med kabeln på utsidan, eller vad är det för rum den ska dras i?
Vägguttaget som den ska dras från sitter i vardagsrummet. Kabeln är ju mer utsatt för mekaniska påverkningar, väder och vind osv om den är på utsidan. Dessutom är väggen på insidan vit så den lär inte vara så synlig där. Det är väl då smartast att dra den upp på insidan av huset?

Uttaget på insidan är infällt men det är väl bara att karva upp ett hål i vägguttaget så att man får rum med en 3x1.5 MMJ där?
 
Dra den på utsidan...

Vill ej ha utanpå liggande kablar i ett vardagsrum. Finns runda plåtskydd att köpa som skydd, det kan du måla i en samma färg som väggen.
 
Redigerat:
Värt att tänka på hur man gör genomföringen då vatten kan rinna längs med kablen och ska således inte kunna rinna in i huset.
 
  • Gilla
Simon82
  • Laddar…
-=fullmoon=- skrev:
Värt att tänka på hur man gör genomföringen då vatten kan rinna längs med kablen och ska således inte kunna rinna in i huset.
Ja, man borrar snett neråt inifrån och så shittar man hålet. Det blir väl bra? :)
 
Jamenseriöst skrev:
Bilden illustrerar insidan av huset, det röda strecket föreställer MMJ-kabeln som jag tänkte dra från uttaget inifrån, längs med väggen, borra igenom väggen och komma ut på utsidan av huset. När man har borrat hålet och dragit igenom kabeln, ska man då täta hålet exempelvis med shit?

[länk]

Nja, det tror jag torkar och ramlar ur med tiden. Dessutom är väl hanteringen och inte minst lukten lite i jobbigaste laget ;)

Förlåt, kunde inte låta bli.

Jag har använt en bit vp-rör för genomföringen. Borra i samma diameter som röret med en liten lutning utåt. Möjligtvis kan du från insidan lägga en liten klick fog i röret, efter att kabeln är dragen, för att förhindra eventuell kondens. Väljer du att klamra kabeln på insidan så välj en övermålningsbar fog för att få en snyggare finish
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Jag tror du ska akta dig för att smeta shit på fasaden. Då kan grannarna bli arga. Kanske ska använda kitt istället :) (sorry, kunde inte låta bli)

Apropå grannar, har du kollat att installationen är ok med föreningen? Borde helt klart vara en fråga där föreningen har sista ordet...
 
  • Gilla
Simon82
  • Laddar…
Cabrera skrev:
Nja, det tror jag torkar och ramlar ur med tiden. Dessutom är väl hanteringen och inte minst lukten lite i jobbigaste laget ;)

Förlåt, kunde inte låta bli.

Jag har använt en bit vp-rör för genomföringen. Borra i samma diameter som röret med en liten lutning utåt. Möjligtvis kan du från insidan lägga en liten klick fog i röret, efter att kabeln är dragen, för att förhindra eventuell kondens. Väljer du att klamra kabeln på insidan så välj en övermålningsbar fog för att få en snyggare finish
Hur stavas det då? :p

Hålet blir ju asstort om man ska trycka in ett rör i det. Är shittet jag pratar om samma sak som fog?
 
Kitt. Uttalas som engelskans "shit"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.