Hade hit en besiktningsman som konstaterade att ett av våra badrum är felkaklat. Det är i hörnen som hantverkaren har gjort fel. Han har tryckt den ena plattan mot väggen och sedan tryckt plattan på nästa vägg emot den första plattan. Tydligen får man bara göra så om det är två betongväggar som möts. Hur pass illa är det? Är det värt att riva ned hela badrummet och göra om pga denna miss?
 
Kanske går att lösa med en större vinkelslip?
 
T
Har jag aldrig hört talas om, vad ska hända enligt besiktningsmannen, att väggarna rör sig så mycket att plattorna spricker/krossas eller vadå?

Är huset ett nybygge?
 
tank77 skrev:
Har jag aldrig hört talas om, vad ska hända enligt besiktningsmannen, att väggarna rör sig så mycket att plattorna spricker/krossas eller vadå?

Är huset ett nybygge?
Ingenting jag hade gjort om ett badrum för iaf 😉
 
  • Gilla
MattiasT och 1 till
  • Laddar…
T
Nej, låter löjligt i mina öron!

Hur kan förresten besiktningsmannen se detta nu när badrummet är klart? Eller du har ingen silikon i hörnen?

Hur gammalt är själva huset?
 
Redigerat:
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Ja, som jag förstod det. Risk för att plattorna går sönder och att tätskiktet blir skadat. Har han tryckt plattan dikt mot tätskiktet i skarven så är det i min värld en risk för att det går hål. Är kaklat på enkelgips så det rör sig endel.

Badrummet är gjort 2012 av förra ägarens hantverkare. I mina ögon är det iaf en värdeminskning av badrummet då det inte är fackmannamässigt utfört men vill veta av riktiga yrkesmän vad man borde göra.
 
Eftersom badrummen inte gick igenom första besiktningen så gjordes nu en mer grundlig. Då skar han bort en bit av silikonet och upptäckte detta
 
Varför ska besiktningsmän ha betalt undrar jag? Man läser flera gånger att de inte står för något ansvar, har inte koll på regler etc.

Så vad har vi de till?
 
fallacken skrev:
Eftersom badrummen inte gick igenom första besiktningen så gjordes nu en mer grundlig. Då skar han bort en bit av silikonet och upptäckte detta
Du skriver att det är betongväggar, är det i en lägenhet, källare i hus eller vad?

Har de reglat upp mot betongväggen bakom?
 
sj6 skrev:
Du skriver att det är betongväggar
Nej, det har han inte skrivit.
 
Är inte betongväggar utan enkelgips. Om det är två betongväggar som möts så fick man göra så annars måste man lämna en glipa på minst 5 mm om jag kommer ihåg rätt

Är på bottenvåningen i ett radhus. Betongplatta
 
T
sj6 skrev:
Du skriver att det är betongväggar, är det i en lägenhet, källare i hus eller vad?

Har de reglat upp mot betongväggen bakom?
Läs TS förstainlägg en gång till:rolleyes:
 
T
fallacken skrev:
Är inte betongväggar utan enkelgips. Om det är två betongväggar som möts så fick man göra så annars måste man lämna en glipa på minst 5 mm om jag kommer ihåg rätt

Är på bottenvåningen i ett radhus. Betongplatta
Som sagt, hur gammalt är själva radhuset?

Varför blev inte besiktningen godkänd första gången?
 
Radhuset är byggt 1982
 
Hantverkaren hade spacklat fast renslocket på brunnen så att den inte gick att inspektera. Samma hantverkare har gjort badrummet på det övre planet och där hade han inte gjort ett enda rätt så det måste göras om från grunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.