Vi har ett suterränghus från 72 som luktade vid inflytt (klädda betonghålstensväggar i entreplanet). Nu har vi har gjort iordning entreplan så allt riskmaterial är borta och det luktar bra där (putsade och målade väggar). Vi har dock upptäckt att övervåningen och kläder fortfarande luktar men annorlunda. Först tänkte vi att det var alla textilier och möbler som hade lukt kvar. Men det märks bara större och större skillnad mellan entreplan och övervåning ju mer tiden går. Dessutom luktar det värst vid ytterväggarna vilket vi tidigare "förklarade" med att det inte var tätt och lukten från entreplanet kom upp där. Men det stämmer ju inte heller längre. Vi märker lukt vid 3/4 ytterväggar men det är nog mest för att vi vistas i anslutning till de 3.

Först var jag inne på syllarna (se tråd) men det verkar mest fokuserat på när de ligger så de kan ta upp fukt. Jag tror iofs fortfarande att syllarna som ligger på grundmuren är imregnerade med cuprinol. Men att fukten skulle stiga så högt är inte rimligt med tanke på förutsättningarna med dränering och jordmån.

Efter att ha sökt och sökt har jag funnit att även gammal vindpapp tydligen kan lukta. Den luktar enligt internet lite söt och unken. Det stämmer rätt bra eftersom lukten är annorlunda och mildare jmf med lukten vi hade i entreplan (som luktade angripet trä och fick ögonen att tåras).

Är det någon som vet eller har erfarenheter av detta?

Behöver vindpappen också varit blöt för att börja lukta? Eller räcker det med att den är gammal? Jag är tveksam till att det läckt in vatten i alla väggarna? Dessutom luktar det mer när solen stått på väggarna, dvs det luktar mer nu på sommaren.
 
Eller har ni fler förslag. Väggen består av (från insidan) panel eller tapetserad brun 70-tals skiva, träreglar/isolering vindpapp, ytterpanel (fjällpanel).
 
Detta kommer jag följa med intresse. Jag har en toalett på övervåningen som luktar riktigt illa. Jag funderar på om gamla plastmaterial i mattor och tapeter kan lukta illa? Har du någon gammal plastmatta kanske? Ditt tips om vindpappen var intressant. Kanske borde man bända bort en fasadbräda och lukta lite.
 
Vi har ett suteränghus bygg 69 som luktade som luktade när vi flyttade in. Den största delen av lukten försvann när vi rev ner ytterpanel och masonite för fasadbyte. Det luktade förskräckligt från containern där materialet låg efter rivningen. Nu är det OK. Det kan lukta något om man sätter näsan vid golvet på bottenvåningen men där är vi inte helt klara med att riva ut gamla golvet än.
 
MalinW skrev:
Vi har ett suteränghus bygg 69 som luktade som luktade när vi flyttade in. Den största delen av lukten försvann när vi rev ner ytterpanel och masonite för fasadbyte. Det luktade förskräckligt från containern där materialet låg efter rivningen. Nu är det OK. Det kan lukta något om man sätter näsan vid golvet på bottenvåningen men där är vi inte helt klara med att riva ut gamla golvet än.
Rev ni väggarna rakt igenom? Eller var satt masoniten i er vägg? Hade ni vindpapp?

Låter lovande annars, vi har fasadbyte på to-do-listan.
 
Redigerat:
dymlingen skrev:
Detta kommer jag följa med intresse. Jag har en toalett på övervåningen som luktar riktigt illa. Jag funderar på om gamla plastmaterial i mattor och tapeter kan lukta illa? Har du någon gammal plastmatta kanske? Ditt tips om vindpappen var intressant. Kanske borde man bända bort en fasadbräda och lukta lite.
Jag har i stort sett uteslutit ytskikten även om jag hört det där med att plastmattor kan lukta och vi har plastmattor i hela övervåningen. Dock tänker jag mig att det borde vara en mer kemisk lukt alltså stark och stickig. Vår är unken. Men lukten är koncentrerad till ytterväggarna. Vi har en garderob längs med ytterväggen som det luktar i (kläderna luktar) och där är inga plastmattor. På en vägg har vi furupanel som tidigare var lackad och nu ommålad och den luktar också (var inne på att den porösa skivan resten av huset är klätt med var problemet). Jag är rätt säker på att problemet är ytterväggarna.
 
Nej vi behöll stommen och isoleringen. Masoniten satt direkt på reglarna och därefter panel utan luftspalt. Det fanns ingen vindpapp, masoniten hade nog den funktionen.
Efter rivning lade vi till ca 25 cm isolering och ny panel.
 
MalinW skrev:
Nej vi behöll stommen och isoleringen. Masoniten satt direkt på reglarna och därefter panel utan luftspalt. Det fanns ingen vindpapp, masoniten hade nog den funktionen.
Efter rivning lade vi till ca 25 cm isolering och ny panel.
Nu går jag lite OT här, men om ni la på 25 cm isolering ovanpå den befintliga. Hur löste ni det vid grunden ovan mark som jag gissar ni har då ni har sutteränghus?
 
Det nya regelverket fästes i grundmuren på långa specialbeställda vinkeljärn. Under mark hade vi dränerat om och lagt på 20 cm isodrän. Ovan mark, mellan isodrän och nya fasaden, satte vi upp cellplast i flera lager så att det blev bra isolering även där. På cellplasten satte vi upp betongskivor, nu ser det ut som en vanlig grund. Huset fick ett helt annat utseende efter detta :)

Isoleringen och ett antal andra åtgärder har gjort att vi har sänkt elförbrukningen från 21000 kWh/år till 7000 kWh/år.
 
MalinW skrev:
Det nya regelverket fästes i grundmuren på långa specialbeställda vinkeljärn. Under mark hade vi dränerat om och lagt på 20 cm isodrän. Ovan mark, mellan isodrän och nya fasaden, satte vi upp cellplast i flera lager så att det blev bra isolering även där. På cellplasten satte vi upp betongskivor, nu ser det ut som en vanlig grund. Huset fick ett helt annat utseende efter detta :)

Isoleringen och ett antal andra åtgärder har gjort att vi har sänkt elförbrukningen från 21000 kWh/år till 7000 kWh/år.
Tack!
Vi har 10 cm isodrän under mark och tänker lägga på 12,5 på fasaden så blir väl totalt 22 i väggarna ovan mark.
 
Redigerat:
Är ni säkra på att det är väggarna och inte golvet?
Hus från 72 har ju oftast platta på mark... Det behövs så lite för att stinka ner hela huset.
Vi köpte en "risk" kåk för drygt ett år sedan med konstaterat mögel (p.g.a. av lukt). När vi rev ut golven för att lägga in Nivell (mekaniskt ventilerat) golv hittade vi en fläck med mögel på kanske 20x30 cm på en golvspånskiva. Det var allt som fanns, resten var torrt och fint...

Mvh,
Anders
 
anders07 skrev:
Är ni säkra på att det är väggarna och inte golvet?
Hus från 72 har ju oftast platta på mark... Det behövs så lite för att stinka ner hela huset.
Vi köpte en "risk" kåk för drygt ett år sedan med konstaterat mögel (p.g.a. av lukt). När vi rev ut golven för att lägga in Nivell (mekaniskt ventilerat) golv hittade vi en fläck med mögel på kanske 20x30 cm på en golvspånskiva. Det var allt som fanns, resten var torrt och fint...

Mvh,
Anders
Ja, vi har inte platta på mark i suterrängvåningen och som sagt, efter att ha fixat till den våningen märker vi att det är övre planet som luktar, längs ytterväggarna. I suterrängvåningen har vi betonggolv men allt är kaklat och finns inget trä ingjutet någonstans. Och nu har vi alltså bättre lukt under mark än i bostadsdelen :(
 
Gammal tråd, men jag testar ändå. Hittade ni orsaken till den dåliga lukten vid ytterväggarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.