Min fråga är om det är vanligt även vid källare att man får lukt från syllarna som ligger på grundmuren?

Vi har ett suterränghus från 72 som luktade vid inflytt (klädda betonghålstensväggar i entreplanet). Nu har vi har gjort iordning entreplan så allt riskmaterial är borta och det luktar bra där. Vi har dock upptäckt att övervåningen och kläder fortfarande luktar men annorlunda. Först tänkte vi att det var alla textilier och möbler som hade lukt kvar. Men det märks bara större och större skillnad mellan entreplan och övervåning ju mer tiden går. Dessutom luktar det värst vid ytterväggarna vilket vi tidigare "förklarade" med att det inte var tätt och lukten från entreplanet kom upp där. Men det stämmer ju inte heller längre.

Nu har jag börjat fundera på syllarna efter att ha läst ett inlägg här och vad man kan se vid källarfönstret är syllen som ligger på betonghålstenen brun vilket kan tyda på att det är behandlat med cuprinol eller annat. Men söker man på syllar får man mest träff på att det är problem vid krypgrund och platta på mark och vi har ju i princip källare. Vi ska om allt går som planerat byta fasaden, är det då ett stort extrajobb att byta syllen då också?
 
Hur fastställer vi om/att det är syllen? Kan man karva/borra i syllen och lukta på, hur mycket behövs för att man ska känna att/om det luktar?
 
1 Öppna väggen i nedervåningen rakt under platsen där det luktar som mest på övervåningen.

2 Jag tror dock att problemet kan vara ett gammalt läckage som fortsätter att lukta.
 
På nedervåningen finns bara putsade och målade väggar så det finns ingenting att öppna.

Det luktar lika mycket på tre ställen, i garderoben (längs med en yttervägg), under sängen (den står vid en yttervägg) och bakom soffan (mot en tredje yttervägg) så därför tror jag inte det är ett gammalt läckage utan att det finns något problem i ytterväggarna vilket var det som fick mig misstänka syllen.
 
Hej! Du skriver att ni skall byta fasaden, då kan du börja med att öppna fasaden under ett fönster på den vägg där du upplever lukten och kolla vad som kan vara problem.
 
cecar33 skrev:
Hej! Du skriver att ni skall byta fasaden, då kan du börja med att öppna fasaden under ett fönster på den vägg där du upplever lukten och kolla vad som kan vara problem.
Ja men det hade gärna fått dröja nåt år till. Men nåt problem är det ju. Vi har öppnat väggen en gång men då inifrån, längs innertaket och det vi märkte var att isoleringen luktade illa men såg bra ut, inga fläckar eller annat som kunde förklara lukten. Just då luktade huset fortfarande en del och ändå kände man en stark lukt i isoleringen. Det gör mig misstänksam så här i efterhand. Och som jag förstått det sätter sig lukt från syllen i isolering.
 
Nu har jag sökt och sökt och tydligen kan även gammal vindpapp lukta. Den luktar enligt internet lite söt och unken. Det stämmer rätt bra eftersom lukten är annorlunda och mildare jmf med lukten vi hade i entreplan (som luktade angripet trä och fick ögonen att tåras).

Nu skulle man vilja byta namn på sin tråd till lukt i ytterväggar. Men är det någon som vet eller har erfarenheter av detta?

Behöver vindpappen också varit blöt för att börja lukta? Eller räcker det med att den är gammal? Jag är tveksam till att det läckt in vatten i alla väggarna? Dessutom luktar det mer när solen stått på väggarna, dvs det luktar mer på sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.