Jag var med och köpte en till min släkting och den kostade bara 7990kr på Cheapy I helgen, shit 4500kr billigare än vad jag gav.

frav skrev:
Funkar det med prisgarantin då Cheapy inte verkar ha denna vara lagerförd i butikerna?
[länk]
"Vår prisgaranti gäller befintliga lagerförda varor i vår butik"
 
Dr Ost skrev:
Hej

Nu har jag pratat med Boschs kundtjänst kring problemet med kartering och precis som en annan användare skriver så ligger "lösningen" i att lämna in den för "kalibrering". Personen jag pratade med, som var mycket trevlig, lät väldigt säker på att det skulle lösa problemet, men tyvärr så fanns ingen bra förklaring på varför felet uppstår (sådan är jag, vill få en logisk förklaring). Han lät även relativt säker på att om jag gjorde en testslinga på ex 10 meter så skulle det nog fungera, men då kommer ju även frågan vad jag egentligen vinner på att göra det, för problemet lär ju uppstå vid inkoppling på den större slingan igen...
Han sade faktiskt också att den gröna lampan på basstationen inte var helt att lita på....dvs verkar inte som att man kan utesluta fel i själva inkopplingen genom att titta på lampan...

Den goda nyheten är väl egentligen att jag inte behöver kontakta inWarehouse utan jag kan glida in på ex K-rauta (någon av återförsäljarna som finns omnämnda på deras hemsida) och att det skall ta ca 4 dagar. Det är enbart klipparen som måste lämnas in, dvs fel i basstationen torde väl också kunna uteslutas....

Nu får jag förnedras genom att ta fram den manuella gräsklipparen en gång, för fyra dagar till fixar inte tomten :).

Så, kontentan är väl egentligen att man inte kanske kan göra supermycket själv. Om något i klipparen inte är helt kalibrerat så är ju frågan om ni som efter lite trixande har fått det att fungera vill ha en okalibrerad klippare som får problem nästa gång som ni måste göra en ny kartering....
Väldigt intressant läsning. Då verkar många oförklarliga problem innebära behov av "kalibrering" hos Bosch. Och ännu mer intressant att man kan lämna den hos vilken ÅF som helst. Har Bosch Kundtjänst uppgett det ?
 
mortimer skrev:
Och ännu mer intressant att man kan lämna den hos vilken ÅF som helst. Har Bosch Kundtjänst uppgett det ?
Brukar det inte vara så med Boschs produkter, att man ska kunna lämna dem för inskick till vilken Bosch åf som helst? Sen kanske de inte alltid är så sugna på att ta hand om saker de inte sålt.
 
Dr Ost skrev:
Hej
Så, kontentan är väl egentligen att man inte kanske kan göra supermycket själv. Om något i klipparen inte är helt kalibrerat så är ju frågan om ni som efter lite trixande har fått det att fungera vill ha en okalibrerad klippare som får problem nästa gång som ni måste göra en ny kartering....
Det är ju ganska fantastiskt att ett företag som Bosch vräker ut en massa okalibrerade klippare, vad har de för kvalitetskontroll kan man ju fråga sig. På sikt brukar sådant beteende mot potentiella kunder inte löna sig, särskilt när man i dagens informationssamhälle direkt kan få denna typ av information och då dra öronen åt sig.
Frågan är också hur man vet att sin klippare är okalibrerad, eller blir det recall på samtliga, tro?
 
Ungrar vad som kalibreras? Kompassen kanske?
 
dennisson skrev:
Ungrar vad som kalibreras? Kompassen kanske?
Ungrar vet jag inget om men att det är just kompassen (elektronisk?) som kalibreras känns troligt faktiskt.
 
Eriksgatan
KaLnAk skrev:
Efter att pratat med kundtjänst i tele så säger de att man kommer att kunna ladda ner nya mjukvaror på deras hemsida. Nämnde då att jag inte hittar att ladda ner 5.8 då jag har 5.7 så säger han att 5.8 är för tyska marknaden och ej kommit ut för den svenska än.
Han har gett dig 100% felaktig information. Jag och flera till här på tråden har en svenskköpt klippare som levererades med 5.8 och som har svenska texter i GUI. Min klipper just nu och går strax på nattvila.
 
Installerade klipparen i Söndags, måste säga att den, än så länge, skött sig ypperligt :)
Visst går den mest runt och funderar i början, men nu har den kommit igång att klippa på riktigt.

Enda problemet jag haft var att den inte lyckades docka varje gång.
Som Eriksgatan var inne på, så är slitsen på undersidan inte alls dimensionerad för kabeln.
Jag gjorde bara en fulfix med tejp på undersidan, så att den ligger kvar när man vänder plattan. Efter detta så dockar/rockar indegon :) (78db 5.7v)
 
Känns emellanåt som "svagheten" i infon ligger hos Kundtjänsten. De borde ha lite tätare interna infomöte, t.ex uppdatera hela Kundtjänstgruppen varje dag på ett morgonmöte om nya händelser kring just Indegon. Och kanske framförallt ha ett unikt och dedikerat supportteam såhär i början innan man är på banan med allt.
 
Eriksgatan
M J skrev:
Enligt flera med 5.8 i den här tråden har 5.8 larm-funktion, vilken inte är aktiverad i 5.7. Likaså finns där fem frekvensval att välja på, emedan 5.7 bara har fyra.
1. 5.8 har 5 kanaler. 5.7 har antingen 4 eller 5 där senaste build har 5 st. Alla 3 versioner har klippt min tomt...

2. Jag återkommer om larm. Jag har inte läst ikapp ca 20 inlägg ännu så med reservation för fel... men fram till i förrgår var det en medlem alltså 1 enda som vittnat om att 5.8 kommer med larm och det med förbehållet att uppgiftslämnaren hade dålig hörsel... Denne hade sammanlagt 3 st inlägg på hela forumet.

Detta inlägg har det sedan refererats till om och om igen från personer som inte har någon Indego, som aldrig har känt någon som har ens en kusin som har sett någon Indego, och allra minst själv hört någon larma själv. Detta är fakta.

I morse kom en rykande färsk klippare med 5.8 till en alltför aktiv person på det här forumet. I morgon skall den klipparen flyttas ut ur Västra Götaland och har den inte larmat när vi når Värmland så vill jag antyda en viss skepsism angående larmfunktion.
 
Redigerat:
aberg_pelle skrev:
Installerade klipparen i Söndags, måste säga att den, än så länge, skött sig ypperligt :)
Visst går den mest runt och funderar i början, men nu har den kommit igång att klippa på riktigt.

Enda problemet jag haft var att den inte lyckades docka varje gång.
Som Eriksgatan var inne på, så är slitsen på undersidan inte alls dimensionerad för kabeln.
Jag gjorde bara en fulfix med tejp på undersidan, så att den ligger kvar när man vänder plattan. Efter detta så dockar/rockar indegon :) (78db 5.7v)
Helgen sker installation av min. Det som jag snappat upp som man bör göra direkt är:
Smörja vertikalpinnarna på framhjulen
Fixera begränsningstråden på undersidan av laddstationen

Håller tejpen på undersidan för väta/blött eller ska man lägga täta silikonloppor/klumpar ?
 
mortimer skrev:
Håller tejpen på undersidan för väta/blött eller ska man lägga täta silikonloppor/klumpar ?
Jag hade nog föredragit icketorkande karosseritätningsband-massa. t.ex. http://www.verktygsboden.se/taetningsmassor-band/taetningsband-3-met ... i.s.f. "silikon" eller liknande som stelnar & är svårt att ta bort. Detta är som "häftmassa", men tål att vara utomhus.
 
  • Gilla
Munkedal
  • Laddar…
Eriksgatan skrev:
1. 5.8 har 5 kanaler. 5.7 har antingen 4 eller 5 där senaste build har 5 st. Alla 3 versioner har klippt min tomt...

2. Jag återkommer om larm. Jag har inte läst ikapp ca 20 inlägg ännu så med reservation för fel... men fram till i förrgår var det en medlem alltså 1 enda som vittnat om att 5.8 kommer med larm och det med förbehållet att uppgiftslämnaren hade dålig hörsel... Denne hade sammanlagt 3 st inlägg på hela forumet.

Detta inlägg har det sedan refererats till om och om igen från personer som inte har någon Indego, som aldrig har känt någon som har ens en kusin som har sett någon Indego, och allra minst själv hört någon larma själv. Detta är fakta.

I morse kom en rykande färsk klippare med 5.8 till en alltför aktiv person på det här forumet. I morgon skall den klipparen flyttas ut ur Västra Götaland och har den inte larmat när vi når Värmland så vill jag antyda en viss skepsism angående larmfunktion.
Den Indego jag köpte häromdagen har 5.8 och larmar med ett diskret pip(liknande larm frå en frys som blivit för varm..) Detta händer varje gång man lyfter den och återställning sker genom att mata in sin pinkod. Hade varit smart om den kunde ringa upp min mobiltelefon😀!
Som jag nämnt tidigare är maskinen på väg till Bosch servicecenter i Danmark😡
 
Har samma "larm" som Osboda, ett ganska svagt pip när man lyft den typ 30s
 
Eriksgatan
Waxinator skrev:
Jag fick uppfattningen att patentet gäller LogiCut som Bosch anger att klipparen använder sig av.
Jag har nu noga hunnit läsa "patentet" som det länkades till, tack för det, det är intressant att se sådant! Det var dock inget patent utan en patentansökan för USA. Jag är ingen patentexpert, men har väldigt svårt att tro att det skulle kunna bli godkänt någonstans. Det står i princip "å ena sidan skulle vi vilja använda oss av någon sådan här metod men om det inte fungerar så av den här metoden..." De skulle t ex vilja få använda en mängd olika sensorer för navigeringen. Det är optiska panoramasensorer som kan fotografera av hela gräsmattan och se vilka ytor som är klippta, det är lasersensorer och ultraljudsensorer (i Harald Nyborgs reklam så har den både träd- och grussensorer...:rolleyes:). Finns det någon som har köpt en Indego som har sett alla dessa sensorer på sin klippare? Troligen har den utöver de simpla magnetkontakterna i framhjulen, en elektronisk kompass, en lutningssensor samt en ultraljudsensor för att stanna klipparen när den kör mot ett tillfälligt hinder men den senare används knappast till navigering. Och alla de andra spännande sensorerna i patentansökan...? De måste ha glömt montera dem på mina klippare ... jag har inte sett dem. Klipparen navigerar troligen med död räkning inom klipprektanglarna samt slumpfunktion som lägger ut nya rektanglar och där den får stöd av lagring i en "digital karta" (tabell) av startpunkt och riktning av tidigare utlagda klippområden . Det onämnbara begreppet på tre bokstäver som börjar på G, är i patentansökan bara en idé enbart föreslaget för att lägga ut nya rektanglar och presenteras som något med precisionsproblem som måste förbättra med ytterligare tekniktillägg. Nej, det dokumentet har till funktion att marknadsavdelningen skall kunna skriva "patentsökt teknik". Har någon hittat en länk till ett patent på klipparens teknik?

Waxinator skrev:
Jag har som sagt en Wiper utan basstation. Jag saknar 'bevis' på hur andra klipparrobotar hittar tillbaka. Jag förmodar att de följer styrkabeln (led-in-tråden) eller följer begränsningstråden. Till skillnad från Indego (efter vad jag har läst...) som verkar gå rakt in till laddstationen (+- 2m) och ut igen till den avbrutna klippytan i samband med batteriladdning. Förklaring på det ? :cool:
Japp. Med "död räkning" som ju används plus inbyggd kompass kan man komma dit utan att behöva följa hela begränsningstråden runt.

Waxinator skrev:
P.S. Tack för all tid du lägger ned på att svara på alla dessa blandade inlägg. (y)
TACK! Stor Kram till alla från ett regnigt Göteborg!
 
Redigerat:
  • Gilla
Kung_Klas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.