Jag har testat olika, "kabelsko" och nu det sista bara enkel "tvinning" och eltejp....men ser inte att det skulle påverka signalen..ser inte det i alla fall.
Dr Ost, testa att korta ner klippytan/tråden och gör om karteringen...för 300m funkade inte för mig..men...230m verkar funka.
 
FYI:
Dr Ost: Glömde berätta att jag har gjort fabriksinställnnigen inför varje kartering...
 
Malund71 skrev:
Jag har testat olika, "kabelsko" och nu det sista bara enkel "tvinning" och eltejp....men ser inte att det skulle påverka signalen..ser inte det i alla fall.
Dr Ost, testa att korta ner klippytan/tråden och gör om karteringen...för 300m funkade inte för mig..men...230m verkar funka.
Har skickat ett långt mail till Bosch nu och hoppas få svar i morgon. Beroende på svaret så får man väl överväga att testa sig fram med olika längder, men det lockar inte speciellt mycket att göra skarvar i onödan. Tack för tipset dock.
 
Malund71 skrev:
FYI:
Dr Ost: Glömde berätta att jag har gjort fabriksinställnnigen inför varje kartering...
Innebär det att du även har stängt av strömmen till basstationen?
 
Malund71 skrev:
Hej på er
Kasrteringsproblem börjar bli min specialitet.
Jag har skrivet en del om mitt problem tidigare så jag går rakt på sak. Jag testade med att skapa en testslin apå ca 50-70m2 och då funkade den perfekt dvs den följde tråden. Jag har en tomt i form av ett "U" med vardera 300m2 på var sida med en passage på ca 1m mellan dem. Nu har jag testat kartera och klippa på respektive sida och det funkar bra ..men inte när jag kopplar ihop totala linlängden. Totala tomten har knappt 300m kabel...nu har jag testat med 100% av sida 1 och ca 50% av sida 2 och då fungerade karteringen och jag hoppas klippningen funkar för den pågår just nu. Slutsats: något fel med signalstyrkan..om det är i laddstationen ..elelr om det sitter i roboten vet jag inte men med ökad avgränsningstråd så....kan min riobbot inta kartera utan viker av vänstrer och..ja..irrar omkring.

Jag skall prata Bocsh i veckan och se vad de säger....men tråkigt att behöva lägag en helg helg på "felsöknig" ...
Jag har bara ca 170 meter begränsningskabel och eftersom den ska gå att förlänga upp till 450 meter låter det osannolikt att längden skulle vara problemet. Om jag testar att lägga en kortare slinga helt utan hinder, ska det fungera då menar du? Och vad gör jag sedan om det fungerar? Kopplar in allt på min långa slinga och väljer att kartera igen?

En sak som skulle kunna vara ett problem är att jag har en elledning nergrävd i en del av trädgården. Linan korsar denna två gånger. Kan det påverka signalstyrkan? I manualens anvisningar står att man ska förbereda gräset genom att bland annat "Ta bort, stenar, lösa träbitar, trådar, underspänning stående nätdonskablar och andra främmande föremål..." Man kan ju inte gärna ta bort en fast elinstallation och såna går ju i marken lite överallt, så det skulle vara konstigt om en modern robot inte fixade det. Jag valde iaf att tolka texten som att lösa föremål ska bort från gräsmattan, inget annat.
 
Lekedal skrev:
Jag har bara ca 170 meter begränsningskabel och eftersom den ska gå att förlänga upp till 450 meter låter det osannolikt att längden skulle vara problemet. Om jag testar att lägga en kortare slinga helt utan hinder, ska det fungera då menar du? Och vad gör jag sedan om det fungerar? Kopplar in allt på min långa slinga och väljer att kartera igen?

En sak som skulle kunna vara ett problem är att jag har en elledning nergrävd i en del av trädgården. Linan korsar denna två gånger. Kan det påverka signalstyrkan? I manualens anvisningar står att man ska förbereda gräset genom att bland annat "Ta bort, stenar, lösa träbitar, trådar, underspänning stående nätdonskablar och andra främmande föremål..." Man kan ju inte gärna ta bort en fast elinstallation och såna går ju i marken lite överallt, så det skulle vara konstigt om en modern robot inte fixade det. Jag valde iaf att tolka texten som att lösa föremål ska bort från gräsmattan, inget annat.
En gemensam nämnare verkar åtminstone vara att vi alla har skarvat och utökat slingan. Någon på forumet som har en riktigt lång slinga utan problem med kartering?
 
Jag körde precis igenom första kartering, utan problem - med en slinga på c:a 250m.
Skarven lödde och vulkade jag.

Nu tänkte jag våga mig på en första klippning.
Knivarna - de sitter i nuläget löst... Manualen verkar inte exakt överensstämma med min modell.
Det är bara att rikta knivarna utåt och dra åt hårt?
 
Ska dom inte sitta löst? Det tror jag mina ska iaf. Det är bra om dom skulle slå i något.
 
  • Gilla
aberg_pelle
  • Laddar…
Eriksgatan skrev:
nikson skrev:
Ellära i all välmening men nu är här ingen konstant strömkälla med ett lågt maximalt strömuttag utan laddstationen anpassar detta efter den rådande impedansen upp till 450 meter. Sedan kanske det kan gå att nå ännu längre med en grövre begränsningstråd, och det är väl bara att testa om man nu behöver det. För egen del får det vara att testa det. Utökade i år slingan till 299 meter pga. klipparens oförmåga att läsa in och förstå "öar" automatiskt och det får räcka med att krypa på knäna för i år.
Bryr mig inte så mycket om vad som står just här, men det citatet är väldigt fel konstruerat och sammansatt. Vart exakt (vilket inläggsnr) har jag skrivit det ?
 
har ca 200m begrensningskabel. har prøvd alle mulige instillinger . prøvde med Engelsk tekst då fekk eg den til å gå ca 1/2 kabelen .men då begynte på same måte går berre til venster.
virker som der var ein bug med norsk tekst. men no får eg ikkje den til å virke med engelsk heller.
Er det fleire som har prøvd å forandre tekst ved fabrikkinstilling.
Då eg fekk den til å gå litt fekk sletta eg kartet før eg la in fabrikkinst.
no går den berre rundt seg sjølv ved ladestasjon.
virker heilt tydelig at kartet ikkje forsvinner ved sletting
prøver no å tu ut hovudbryter etter kartsletting for å sjå det vi slette minnet.
 
MBygga skrev:
Fakta är att Bosch på flera sätt talat om att GPS ej används vilket jag och flera andra accepterar som några inte tror på. Det enda jag då begär är ordentliga fakta och bevis på att Bosch talar osanning. ...
I en domstol skulle man åberopa Hörsägen (andrahandsinformation) i stället för Fakta.
Vad vi har att gå på, är två svårfunna inlägg i denna massiva tråd, vilka jag personligen inte ifrågasätter..

#930 Enl Bosch så har de faktiskt GPS, dock är denna ej påslagen än i mjukvaran. ...
#939 Jag pratade nyss med en kontakt på Boschs nordenkontor i Danmark och Otjena har rätt ...

Annat som fått oss att vilja tro på GPS, är Patentet som anger hur LogiCut är tänkt att fungera,
att klipparen hittar hem och tillbaka vid omladdning samt att den har en aktiv parabol-ikon (#1072) på skärmen.

Hela tråden från början till slut är pepprad med GPS inlägg så vänligen grilla inte detta inlägg (eller mig).
 
Redigerat:
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
Med tanke på hur mkt problem den här klipparen verkare generera för ägarna tror jag det inte är ngt för mig längre.
Till en början var jag väldigt positiv till Bosch i synnerhet när det står att Bosch verkar fungera med andra klippare. Dvs Bosch funkar men ingen annan, ha ha. När man läser den här tråden inser jag dock att det tydligen kostar mer än det smakar. Jag vill ha en klippare som fungerar omedelbart och som man inte är tvungen att lämna in för uppdatering, göra om karteringar mm. Sedan att Bosch inte verkar fungera med Stiga, enligt tidigare skribent var droppen som fick bägarn att rinna över.

Over and out

Z
 
Har precis läst in mig på helgens inlägg och de är mycket intressanta. Jag gissade/spekulerade för någon dag sedan om kabellängd, signalförlust, elledningar i marken m.m.. och får intrycket att jag gissat väldigt rätt.
Teorin säger mig veterligen att man får en signalförlust i varje skarv, om än olika mycket breroende på hur fin skarven är. Likaså har tjockleken oftast stor betydelse vid långa avstånd som det är fråga om här.

Jag kommer att lägga 200 +-25 m kabel (Skarv med Bosch´s egna kabel, precis samma artnr som ingår i roboten)vilket innebär en skarv också. Skarven gör jag med en HQ skarv som är köpt hos en HQ återförsäljare. Öarna kommer ev bli max 5st, kanske ingen alls beroende på hur roboten får gå vid mina buskar.

OM nu signalen blir för svag p.g.a kabellängden hos de som skarvar när Bosch "garanterar" kabel upp till 450m så behöver Bosch göra någpn förändring; antingen byta signalsändaren eller skriva om max kabellängd till 250-300m.

Ska som sagt bli extremt intressant att följa svaren härinne.
 
Ska dom inte sitta löst? Det tror jag mina ska iaf. Det är bra om dom skulle slå i något.
 
Kan ju säga att jag inte haft några problem alls, karteringen funkade direkt och klippningen är jag nöjd med.

Det är bara naturligt att de som har problem diskuterar mest, när allt fungerar som det ska finns inte mycket att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.