Hej.
Vi har blitt med robotklippare..
Att slita fram bensinröjaren och sele, tanka å allt som krävs för att smiska bort det gräs som roboten ej når, känns obekvämt.

Därför tar jag gärna emot tips på en bra batteritrimmer..
.tack så mycket:)
 
Har testat en några från B&D som var ren skit. Men en som jag verkligen gillar är accucut 400 från Gardena. Den har enkelt utbytbara plastknivar istället för tråd. Klarar inte högt och kraftigt gräs men den är oslagbart lätt med en bra balans.
Den har hyfsat bra batterikapacitet och klarar sig runt hela min tomt på 1800kvm.

http://www.gardena.com/se/lawn-care/grass-trimmers/turbotrimmer-accucut-400-li/
 
Vi har mycket berg och då misstänker jag att plastknivarna är kaputt efter en åktur.
Men det spelar inger större roll, så länge gardena-knivarna säljs överallt..Vilket de förmodligen inte gör..
Men tack iallafall:)
 
Jag har en Bosch ART-26LI för just det ändamålet du söker. Plastknivarna är helt klart en fin inkomstkälla för Bosch. 3-4:-/st och det går åt 1st/gång. Kör drygt en gång i veckan á 15 minuter vilket är så långt laddningen räcker i trimmern.
Annars känns den bra i övrigt. Farsan har en Gardena som han också är nöjd med.
 
Jag visstet.
Det blir en trådmaskin..Stihl, eller är det pengar i sjön?
 
Knivarna till gardenan må kosta ca 3:-/st men de är en välsignelse för att slippa allt trassel med tråd, automatisk utmatning och allt sånt som sällan fungerar.
 
Drakir skrev:
Att slita fram bensinröjaren och sele, tanka å allt som krävs för att smiska bort det gräs som roboten ej når, känns obekvämt.
Vad vill du ha - bekvämt eller obekvämt??
Kostnaden för plastknivar har inte direkt känts betungande i plånboken - än mindre med tanke på bekvämligheten.

Knivar eller tråd, en batteritrimmer är dessutom bara till för små ytor utan tjockt gräs. Därför blir det heller ingen kostnad att tala om för knivar.
 
Har en bosch art??Li. Ångrar mig när det gäller det köpet. Trodde jag skulle klara mig gott med en batteritrimmer, men icke. Knivarna funkar bra om man håller sig borta från sten. Slits ganska mycket om man rensar gräs mellan plattor med den. Batteriet håller rätt ok. Maskinen är mycket svag och det gör den värdelös till de flesta uppgifter. Liten dia på maskinen gör att även små jobb tar tid.

Slutade med att jag köpte stihls minsta trimmer. (stihl fs38). Jämfört med boschen känns boschen som en barnleksak. Det går många gånger fortare med stihlen. Lätt och smidig. Relativt tyst. Kan även klara större uppgifter, men kan inte jämföras med en stihl med sele när det gäller detta. För en villeträdgård passar den bra och klarar alla uppgifter galant.
 
Älskar min Ryobi batteritrimmer. Laddar batteriet snabbt med. Visst den är inget hästkraftmonster men den tar ner vanligt gräs längst kanter utan problem. Aldrig trimmat så mycket. I med batteriet och tryck på knappen. Lätt och kul! Tyst dessutom så hörselkåpor behövs ej.

När grannen kör igång sin bensindrivna så låter det som andra världskriget.. Köper en batteridriven åt han med snart ;)
 
Vi bytte också till en Ryobi med ONE-LiOn batteri och är mycket nöjda. Kompletterade med ett extra batteri från ebay.
 
Det fick bli en Ryobi med ett sånt därnt li-batteri. Enklast tänkbara 18v. 1.4ah och 20min driftstid..max. Så det blir till att handla extrabatteri..eller så får sambon vara snabb...

och som sagt, den är ett komplement till gräsroboten..Enkelt å lätt ska det vara, så min bensinare sparas till tuffare uppgifter.
Tack.
 
Du kör väldigt mycket på 20min så prova först om du behöver fler batterier. Jag har 600m2 tomt och den klarar vi att trimma kanterna på med 1,4Ah packet.

Tror ni kommer att bli nöjda!
 
Robert-san01 skrev:
Du kör väldigt mycket på 20min så prova först om du behöver fler batterier. Jag har 600m2 tomt och den klarar vi att trimma kanterna på med 1,4Ah packet.

Tror ni kommer att bli nöjda!
Håller med. Man hinner med mycket kantklippning. Har själv mycket kringelikrokar, men ändå räcker laddningen "hela varvet" på 15 min.
 
Har också en royobi one+ grästrimmer som har funkat bra. Men batteriet blev kvar i garaget under vinterna och kanske frös eller blev för kallt? Nu går batteriet ca 5 min, vilket inte är bra. Var får man tag på ett nytt batteri och till vilket pris? Tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.