M
Oschar skrev:
Kollade lite på fixartvs fixarFrasse, kan inte låta bli även om jag borde.
Tittade på avsnittet där han ångspärrar väggen. Jag minns när jag byggde ut huset för ett tag sen så såg jag på listan en tejp som var svindyr därför att den ska vara åldersbeständig. Fixarfrasse verkar köra med "bred tejp" och nämner inget om att den ska vara åldersbeständig. Även om den är det så nämner han inte det. Här säger ju Aschberg att det är jätteviktigt med ångspärr!

*suck*

Editerar med länk och info:

"MONTERA ÅNGSPÄRR
Det här momentet är extremt viktigt och är inget att slarva med. Plasten är till för att hålla fukten ute något som i längden kan leda till fuktskador i väggen.

DET HÄR BEHÖVER DU:
Häftpistol -- bred tejp -- ordentlig plast -- kniv
"

[länk]

Han hade väl inte rätta tekniken i hur man tejpar.

Se och lär ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=HY-qumpXcys
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Vet inte om detta varit uppe innan. Men vad menar han med självutnämnda experter? Vilka är det? Alla vi som svarar? Visst finns det experter här! Ganska många också tror jag. Men jag har aldrig hört någon säga "Jag är expert, lyssna på mig". (Inte vad jag minns i alla fall)
I ett öppet icke kommersiellt forum, där alla får lov att svara, så får alla alltid göra sin egen värdering av svaret man får. Det går ju inte att införa ett rankingsystem på hur mycket man kan, och även om man gör det så kan man ju inte i alla frågor garantera rätt svar. (Detta gäller ju alla forum, och inte bara byggforum... Det är ju därför forum finns. För att man ska slippa höra svar som påverkas av någon form av köpintresse, tex som på fixartv)

Vet inte om jag bara flummar till det. Jag gillar forum, och har gjort så sedan de uppfanns (BBS:er innan dess) just för att det finns folk på dem som kan tänka själva, och svara rakt ut utan att bli rädd för konsekvenserna (så länge man håller sig till det forumets regler).

Mvh

Stefan
 
Redigerat:
  • Gilla
sj6 och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Stew skrev:
Vet inte om detta varit uppe innan. Men vad menar han med självutnämnda experter? Vilka är det? Alla vi som svarar? Visst finns det experter här! Ganska många också tror jag. Men jag har aldrig hört någon säga "Jag är expert, lyssna på mig". (Inte vad jag minns i alla fall)
I ett öppet icke kommersiellt forum, där alla får lov att svara, så får alla alltid göra sin egen värdering av svaret man får. Det går ju inte att införa ett rankingsystem på hur mycket man kan, och även om man gör det så kan man ju inte i alla frågor garantera rätt svar. (Detta gäller ju alla forum, och inte bara byggforum... Det är ju därför forum finns. För att man ska slippa höra svar som påverkas av någon form av köpintresse, tex som på fixartv)

Vet inte om jag bara flummar till det. Jag gillar forum, och har gjort så sedan de uppfanns (BBS:er innan dess) just för att det finns folk på dem som kan tänka själva, och svara rakt ut utan att bli rädd för konsekvenserna (så länge man håller sig till det forumets regler).

Mvh

Stefan
Jag kunde inte sagt det själv................
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Kan inte låta bli och titta genom en massa avsnitt på detta USLA fixar-tv och det mesta är ju fan straffbart.

Att man först kortlar (enligt bror duktig, kottlar) ena väggen för handfat/kommod som man ovanpå alltihop kallar för byrå, och sen borrar genom både kakel och träfiberskivan för att montera på andra väggen med plugg är ju fan skamligt !!
Likaså när han borrar för att sätta duschväggen...!!!!
Detta är för fan riktigt sjukt att de får hålla på så här och sen kastar de skit på forum som detta där t.o.m vanliga hemmapulare oftast har mer klart för sig !
SKAMLIGT !

Fogskumma ett fönster när det finns drev !! GODNATT !

Skruva fast en massiv bänkskiva i ett kök utan vinklar med ovala hål så skivan kan röra sig är straffbart !
Att skruva samman skåpen EFTER man satt fast dem i väggen är bakvänt felaktigt och dessutom så jäkla fult mellan sida och topp istället för bakom gångjärnen där skruvarna inte syns.
Hur kan man ens tänka tanken att lägga VITT lim i skarven mellan bänkskiva och stänkskydd i detta alternativet ?!

Varför avstängningslist på brunnen vid flytspackling när man ändå bara ska flyta upp till kanten på monteringsplattan, och vad har han gjort med resten av golvet när hela golvet måste flytas i en homogen kaka av flytspackel när det är träbjälklag ??

Det tar fan aldrig slut !
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Ola78
Oschar skrev:
Kollade lite på fixartvs fixarFrasse, kan inte låta bli även om jag borde.
Tittade på avsnittet där han ångspärrar väggen. Jag minns när jag byggde ut huset för ett tag sen så såg jag på listan en tejp som var svindyr därför att den ska vara åldersbeständig. Fixarfrasse verkar köra med "bred tejp" och nämner inget om att den ska vara åldersbeständig. Även om den är det så nämner han inte det. Här säger ju Aschberg att det är jätteviktigt med ångspärr!

*suck*

Editerar med länk och info:

"MONTERA ÅNGSPÄRR
Det här momentet är extremt viktigt och är inget att slarva med. Plasten är till för att hålla fukten ute något som i längden kan leda till fuktskador i väggen.

DET HÄR BEHÖVER DU:
Häftpistol -- bred tejp -- ordentlig plast -- kniv
"

[länk]
Det där reagerade jag också på när jag såg filmen+att när han satte ångspärren så gjorde han det jämt med hammarbandet på väggen. Vad jag vet ska den släppas ut ca 200 mm för att kunna göra en godkänd skarvning, lätt och fixa det sen för den som nu följer hans anvisningar.Sen ska klammern vara galvad också och det sägs det inte ett ord om.

Likadant när han sätter vindpappen, inte ett ord om att klammern ska vara galvad men spiken till spikläkten var det viktigt att köra med galvat. Sen reagerade jag på att han spikar med (som det ser ut som) 3" spik, är ju inte särskilt smart då hela vindpappen blir puinkterad. Vet att det står 3" på traguiden men där har de en vindskyddskiva i ritningarna och inte en papp. så det blir ju inte riktigt samma sak.
 
Krilleman
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Denna filmen hade jag missat...

[länk]

"det kan bli mycket dyrt att göra fel..." :x

Simmar hajarna i havet?
Hehe... som han avslutar... "mycket nöje" !

Ja nog fan är det ett nöje att kolla deras trams !! :p
 
Krilleman
Att fixartv har läst det som skrivits här är ju uppenbart.

Frågan är ju om dom tänker ta något ansvar för deras egna felaktiga och numera borttagna instruktions-filmer, och hur många hann följa dom?

"Struts-metoden" skulle jag gissa på att dom använder sig av, med tanke på att dom inte gått ut och sagt att dom hade fel.

Inforuta:
Strutsmetoden = Precis som det låter, stoppa huvudet i sanden och hoppas stormen drar förbi..........


Edit
:

Observerade precis att montera vattenrör och montera duschblandare ligger uppe igen på youtube. Dock klippta med det allvarligaste borttaget, men fortfarande långt ifrån rätt. Jag gillar inforutan i "montera vattenrör": Fråga din rörmokare om utförandet så att du följer branschreglerna för säker vatten. Är det inte lämpligt att fixartv läser på vilka regler som gäller och visar det?

Dåligt försök att göra något felaktigt "rätt" genom att använda saxen i videon!

Och om inte fixartv visste var man hittar infon finns det för alla! www.sakervatten.se
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
ullberg
ullberg skrev:
Krysstaket, är det verkligen ok utan plexiglas på insidan?

[länk]

/U
Nu går jag bara på ögonmått men ser inte även bärlinan i mitten kraftigt underdimensionerad ut? Ser ut att vara en 45x95 på plintavstånd över 2 meter.
 
Helioz skrev:
Nu går jag bara på ögonmått men ser inte även bärlinan i mitten kraftigt underdimensionerad ut? Ser ut att vara en 45x95 på plintavstånd över 2 meter.
Ser riktigt klent ut faktiskt. Kollar man när dom bygger trappan så ser man hur dåligt geringarna stämmer också.

ImageUploadedByByggahus.se1369160340.637538.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vinklarna är rätt men dom är ju inte i samma nivå!
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
ullberg
Jaha, är det dags igen nu?

Det länkades till Fixartv i en annan tråd som jag såg och jag märkte att den videon var uppladdad till youtube för bara en månad sedan. Har de utökat antalet filmer undrade jag men märkte att många (alla?) filmer var nyuppladdade.

Gick då tillbaka till de filmer som denna tråd började med, VVS, och även om jag inte minns exakt hur de var förra gången (har de dock undansparade så jag kan jämföra vid tillfälle) tror jag banne mig att det är precis samma filmer som då, med samma fel.

I denna video: https://www.youtube.com/watch?v=M9wOBKOu0Co&list=TLWoKK1JIa7ugh4eiPGpQFc0Ws9NbWr55q är det lin och pasta på klämringskoppling, planpackning (anslutningsslang) mot var som ser ut att vara en konisk (vass gänga)

I denna: https://www.youtube.com/watch?v=sw_Pu2kQU70&list=TLWoKK1JIa7ugh4eiPGpQFc0Ws9NbWr55q är han uttrycklig med att det ska vara lin och pasta på duschblandaren...

Har inte kollat andra filmer men jag antar att det är samma skit rakt igenom...

Måste säga att jag tycker det är ofattbart obegåvat av Bauhaus att lägga ut dessa igen. De lär ut direkt felaktiga saker till intet ont anande konsumenter, vi märker det och de tar bort filmerna. Ett år senare lägger de upp samma filmer med samma fel igen. Som om det skulle vara mer rätt nu. Tror de inte att vi kommer märka det denna gång? Eller ska de förklara bort det med att vi bara är "självutnämnda experter på olika forum" som Aschberg uttrycker det? Skulle inte tro det...
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Lite bilder innan filmerna försvinner ännu en gång:

Lin och pasta, räcker inte klämringen?
Skärmavbild 2014-05-12 kl. 16.22.14.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag erkänner att jag inte ser exakt, men ser det inte ut som en konisk gänga för klämring? inte helt lämplig att dra en planpackning mot
Skärmavbild 2014-05-12 kl. 16.23.12.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ganska tydlig bild på klämring och lin+pasta i olämplig kombination. Hade jag lagt upp den röda bannern hade det stått: "Vad du än gör, gå _inte_ in på fixartv.se om du vill lära dig hur man bygger ett badrum"
Skärmavbild 2014-05-12 kl. 16.26.22.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser ut som en kona där i blandaren skulle jag säga, om han får det där tätt med lin och pasta blir jag imponerad...
Skärmavbild 2014-05-12 kl. 16.24.38.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Edit!
Fan vad illa jag läser! :thumbdown:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.