peternicklas
Galsac skrev:
Jag som som trodde att syftet med ett forum är att få bra hjälp och tips av erfarna användare samt att diskutera olika möjligheter med nybörjare eller folk som inte har loka storerfarenhet. Skvaller och osanningar får jag när jag läser skvallerblaskorna, läs kvällstidningar....
Känns ganska snopet när man läser att en viss person skriver att ett visst märke slår i
ut en maskin. Sedan läser man fr en som testat att så inte är fallet. Troll brukar man benämna folk som bara snackar och inte har ngn substans...

z
Troll finns det många på detta forum. Viss infpormation som man t.ex. får genom telefonsamtal kan vara svårt att ge en källa till. Vidare så lämnar man ogärna ut information som kan vara känslig för vissa personer eller företag.
HQ sa till mig att de var först på marknaden med robotklippare, de har glömt bort den som tillverkades i USA redan på 60-talet. Så även stora företag kan ha problem med fakta och info.
http://blog.modernmechanix.com/mowbot/ den har jag en säker källa på:p
 
peternicklas skrev:
Jag vet inte var du har fått att Bosch stör ut allt.
DET är inte svårt att hitta, den myten står i var och varannan tråd, även i denna (den slås fast redan i inlägg #10):

Nonkan skrev:
Värst i klassen är Bosch som stör ut alla.
Hur kan det gå att tolka på något annat sätt? Inte "tror", inte "kanske", inte "de flesta", utan "så är det, punkt" utan att lämna utrymme för andra tolkningar eller ev. undantag från "regeln".
 
Redigerat:
peternicklas
peternicklas
M J skrev:
DET är inte svårt att hitta, den myten står i var och varannan tråd, även i denna (den slås fast redan i inlägg #10):



Hur kan det gå att tolka på något annat sätt? Inte "tror", inte "kanske", inte "de flesta", utan "så är det, punkt"
Ja det stämmer, missade det inlägget.
 
6
peternicklas skrev:
Hittade en intressant sida, [länk]
Någon som kan bekräfta att MowBot är samma som Ambrogio?
Om detta stämmer så var ju dessa, då även Ambrogio, lååångt för HQ.
Zucchetti tillverkar Ambrogio, MowBot, Stiga, Wiper och Lawnbott.
 
Galsac skrev:
Jag som som trodde att syftet med ett forum är att få bra hjälp och tips av erfarna användare samt att diskutera olika möjligheter med nybörjare eller folk som inte har loka storerfarenhet. Skvaller och osanningar får jag när jag läser skvallerblaskorna, läs kvällstidningar....
Känns ganska snopet när man läser att en viss person skriver att ett visst märke slår i
ut en maskin. Sedan läser man fr en som testat att så inte är fallet. Troll brukar man benämna folk som bara snackar och inte har ngn substans...

z
Om du inte vet hur ett forum fungerar så kanske wikipedia är ett bättre alternativ.
Man måste lära sig att tolka och värdera olika inlägg men jag vågar nog påstå att det är synnerligen få medvetna lögner här på forumet. Skulle du hitta ett sådant inlägg är det bättre att direkt citera och ev ifrågasätta just det inlägget istället för att tycka till helt allmänt.
 
Nimaj: Jag är fullt medveten om vad jag vill ha reda på när jag går in på ett forum. Om ngn gissar eller spekulerar kanske det är bättre att skriva "Jag tror" eller liknande. Sedan tror inte jag heller att någon här inne medvetet ljuger för andra. Men det är stor skillnad att häva ur sig ngt som bevisligen inte är sant gentemot att skriva att man tror, eller att man hört.

Om jag uttrycker mig så här. Jag har varit med i andra forum sedan 90 talet, mest inom Hifi. Jag har sett folk komma och gå. Jag har stött på besserwissar, har även sett vissa som verkar ha forumet som sin livsstil och identiet. När jag ser ngn som har skrivit över 10 000 inlägg kan jag inte annat än smålé...

Wikipedia kanske är ett alternativ, eller varför inte ngt av alla upplsagsverk man hittar på biblioteket ;)

Z
 
grannens nya bosch får min automower att stanna vid tomtgränsen, står att fel på slingan nåt..
jag får dra bort den några m och starta om den...sen går min AM ett tag till den hittar tillbaks till tomtgränsen..
tråkigt..finns det nåt att göra åt det?
 
Eriksgatan
På Bosch Indego kan man enkelt växla kanal, det finns 5 eller 4 olika beroende på mjukvaruversion. Har inget bekräftat på att det skulle hjälpa för konflikt med HQ AM men det vore väldigt välkommet om resultatet från ett kanalbyte publicerades här.
 
peternicklas skrev:
Hittade en intressant sida, [länk]
Någon som kan bekräfta att MowBot är samma som Ambrogio?
Om detta stämmer så var ju dessa, då även Ambrogio, lååångt för HQ.
LawnBott är Zuchettis Amerikanska varumärke har jag läst. Hittar dock inga belägg för att MowBot är Zuchettiägt. Zuchetti är inte jättegammalt som företag. Så här står det; Zucchetti Centro Sistemi SpA, founded in 1985, by Fabrizio Bernini. Vidare började de med gräsklipparrobotar först 2000 står det också.
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
Hittade en intressant sida, [länk]
Någon som kan bekräfta att MowBot är samma som Ambrogio?
Om detta stämmer så var ju dessa, då även Ambrogio, lååångt för HQ.
Här står det om MowBot http://www.mowbotics.com.au/the-first-mowbot-1969-ezp-18.html men vad jag kan se är det inte ett Zuchetti varumärke, svårt att härleda var det kommer från dock men ser ut som den Kinarobot som går under ett otal namn.
 
Här har vi en Wiper och Stiga som inte vill samsas: http://www.byggahus.se/forum/robotg...xp-och-stiga-127-kan-inte-komma-overrens.html

Det intressantaste där är att det verkar vara Stigan som har problem, så i så fall är Wiper ny "herre-på-täppan"...

Nimajneb skrev:
Det är ju syftet med en sådan här forumtråd, samla ihop fakta o rykten för att efterhand kunna dra slutsatser.

Det som framkommit så är långt verkar ju att robotarnas störandeskala resp okänslighetsskala är:

Stiga
Bosch
.
.
.
Landroid
Wiper
Stiga
Bosch
.
.
.
Landroid
 
Det behöver inte vara så att det finns någon herre på täppan.. kan lika gärna vara så att A stör B, B stör C och C stör A..
 
Jovisst är det troligt att det kan vara så, men syftet med tråden är väl att klargöra hackordningen, även om det är en "sten-sax-påse"-situation.
 
Yes, absolut intressant. Mer formatet som inte fungerar.

Kanske bättre att sortera upp det efter märke och ev. modell, vilka de störs av och vilka de stör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.