peternicklas
M J skrev:
Aha. Men om det finns fysiska hinder som stoppar istället så saknar det i praktiken betydelse mao? (Ber om ursäkt för att jag inte är insatt i hur slumpklipparna beter sig)
När det gäller HQ så borde det fungera då den följer guidekurvan hem. De som följer slingan hem funkar det inte för.
 
Husqvarna kan aldrig rymma utan slingsignal, den stannar där störande signal är tillräckligt stark. Klipparens egen signal försvinner i bruset och klippare stannar med meddelandet "ingen slingsignal".

Automower "pratar" väldigt tyst med sin egen signal, om då någon annan kommer med en väldigt "skrikig" signal så kan det bli störningar.
 
Så om en HQ störs så stannar den, är det korrekt uppfattat? Stannar den inte så har den inget problem med sin Bosch-granne?
 
M J skrev:
Så om en HQ störs så stannar den, är det korrekt uppfattat? Stannar den inte så har den inget problem med sin Bosch-granne?
Precis.

Det man kan testa om den skulle stanna är en annan pinkod (för modellerna som börjar på 2) eller en ny slumpad slingsignal (modellerna som börjar på 3)
 
Detsamma gäller Robomow, stänger jag exempelvis av slingan så kan klipparen stanna mitt på gräsmattan.
 
Skall bli intressant att hur det kommer fungera. Är omgiven av 3 grannar med Huskvarna. Kommer installera min om någon vecka.
 
  • Gilla
M J
  • Laddar…
Hur långt sträcker sig nödvärnsrätten om främmande klippare kommer inkörande på tomten? ;)
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
En fråga som troligen ingen har svar på, kommer det att funka att lägga HQ slingor omlott? Jag och grannen har en enda gemensam gräsmatta och det vore bra om det klipptes hela vägen. Nu finns inte detta problem då han fortsätter med sin stinkande, mycket bullrande åkklippare men OM han skulle skaffa en AM.

Protte
 
hc77 skrev:
Skall bli intressant att hur det kommer fungera. Är omgiven av 3 grannar med Huskvarna. Kommer installera min om någon vecka.
Ja, det lär väl ge klart besked en gång för alla. :)
 
Eftersom AM/HQ klipper en bit över slingan så behöver de inte ligga om lott, utan bara bredvid varandara (ett par decimeter ifrån räcker, använder detta för att inte min skall gå på fel sida om några buskar men ändå klippa allt gräs). Men det borde fungera att de ligger om lott för AM i alla fall.
 
Läser en hel del om att Indigo fr Bosch ska klara allt. Tråkigt när somliga bara spekulerar. I en annan tråd går det att läsa följande:

"Hej problemet som du har, fick jag när jag hjälpte en bekant att installera sin Indego. Lösningen hittade vi nästan direkt det var grannens Stiga som slog ut Boschen. Vi försökte byta kanal under inställningar (finns 5st) att välja på men det hjälpte inte utan maskinen startade kartering följde slingan 2-3m sen rymde han genom att gira mot vänster hela tiden. För att sen studsa mellan begränsningstrådarna. Lösningen blir att antingen byta till samma maskin som grannen har och byta signalkort för att få en B-signal. Eller flytta tråden emot grannen så att det blir minst 2m enl rekommendation från Boschsupport. Tråkigt tycker jag att en så avanserad som boschen nu skall var att det inte är okej att ha grannar med olika maskiner."

Ett tips till alla som skriver hur saker och ting fungerar: Ta reda på fakta innan ni yttrar er!

G
 
Galsac skrev:
Läser en hel del om att Indigo fr Bosch ska klara allt. Tråkigt när somliga bara spekulerar.
---
Ett tips till alla som skriver hur saker och ting fungerar: Ta reda på fakta innan ni yttrar er!

G
Det precis så det är, det är problemet med forum som det här. Obekräftade rykten, påståenden och lösa spekulationer sprids vind för våg och blir snabbt vedertagna "sanningar" utan att någon vet var det kommer från ursprungligen, som forumversioner av vandringssägner. Ett påstående som inte har en verifierbar källa att hänvisa till är just bara ett påstående och ska inte förväxlas med fakta.
 
Det är ju syftet med en sådan här forumtråd, samla ihop fakta o rykten för att efterhand kunna dra slutsatser.

Det som framkommit så är långt verkar ju att robotarnas störandeskala resp okänslighetsskala är:

Stiga
Bosch
.
.
.
Landroid
 
Jag som som trodde att syftet med ett forum är att få bra hjälp och tips av erfarna användare samt att diskutera olika möjligheter med nybörjare eller folk som inte har loka storerfarenhet. Skvaller och osanningar får jag när jag läser skvallerblaskorna, läs kvällstidningar....
Känns ganska snopet när man läser att en viss person skriver att ett visst märke slår i
ut en maskin. Sedan läser man fr en som testat att så inte är fallet. Troll brukar man benämna folk som bara snackar och inte har ngn substans...

z
 
peternicklas
Galsac skrev:
Läser en hel del om att Indigo fr Bosch ska klara allt. Tråkigt när somliga bara spekulerar. I en annan tråd går det att läsa följande:

"Hej problemet som du har, fick jag när jag hjälpte en bekant att installera sin Indego. Lösningen hittade vi nästan direkt det var grannens Stiga som slog ut Boschen. Vi försökte byta kanal under inställningar (finns 5st) att välja på men det hjälpte inte utan maskinen startade kartering följde slingan 2-3m sen rymde han genom att gira mot vänster hela tiden. För att sen studsa mellan begränsningstrådarna. Lösningen blir att antingen byta till samma maskin som grannen har och byta signalkort för att få en B-signal. Eller flytta tråden emot grannen så att det blir minst 2m enl rekommendation från Boschsupport. Tråkigt tycker jag att en så avanserad som boschen nu skall var att det inte är okej att ha grannar med olika maskiner."

Ett tips till alla som skriver hur saker och ting fungerar: Ta reda på fakta innan ni yttrar er!

G
Jag vet inte var du har fått att Bosch stör ut allt. Det jag har skrivit är att Bosch stör ut HQ. Sedan har jag även skrivit att Bosch OCH Stiga är de som stör mest. Stiga stör däremeot INTE HQ eftersom det finns ett avtal mellan företagen. Att Stiga stör ut Bosch var nytt. Att vi inte vet så mycket om Stiga kan vara att det KANSKE inte säljs så många som det gör av andra märken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.