Hej! Här tänkte jag dela med mig av vår husrenovering och så småningom förhoppningsvis även tillbyggnad.

Förra sommaren gjorde jag och maken något dumt. Vi köpte hus. Vi har
egentligen inte råd att köpa hus i den ekonomiska situation vi befinner oss, men så kom ett tillfälle att köpa ett hus med drömläget. Det ligger nästan längst ner på en privat väg, precis i kanten av ett stort naturreservat. Betande får i hagen utanför om sommaren, ett jättemysigt 1800-talstorp tvärs övervägen. En riktig idyll! Det är dessutom cykelavstånd till stadens centrum, goda bussförbindelser vid busshållplats ca 500 m bort och 3 min i bil till ett bra affärsområde. Och allt detta till ett pris ca 2-2,5 miljoner lägre än genomsnittshuset i staden.

Borde vi där ha anat oråd?

Visst var huset litet, fult och behövde en total ytrenovering/uppdatering invändigt, men enl besiktningsmannen var huset frisk.

Hela förra sommaren gick åt till att riva ur befintlig inredning, gipsa innerväggar, måla tak invändigt, nytt badrum, nytt kök, nya golv, måla och tapetsera m.m.

Här kommer några bilder på vad vi hade att utgå ifrån (bilder från prospektet).

IMG_0114.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huset sett från vägen. I dagsläget med uppfart längs hela tomten för att komma till den ohyggligt fula och stora carporten.

IMG_0850.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huset sett från baksidan. Här har vi idag entrén till huset.

IMG_0853.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I vardagsrummet satt den hemmabyggda öppna spisen, en riktig bautakoloss med helt fel placering i rummet. Ruskigt ful också.

IMG_0856.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köket var en enda stor orgie i furu.

IMG_0861.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrummet var nog det värsta av allt. Inte fräscht eller snyggt skulle kunna sammanfatta det hela.
 
Lite information om fastigheten:
- Tomt på drygt 1400 kvadrat, huset 83 kvadrat och är tillbyggt i slutet av 90-talet. På tomten finns även en "gäststuga" som är byggd av en byggbarack, en dubbel carport med två förråd, ett garage som tidigare tjänat som verkstad, ett mycket underligt "växthus" samt en vedbod.
- Huset är byggt 1983, enplans. Står på plintgrund. Plåttak. Självdrag. Delar vatten och avlopp med grannen.
 
Spännande!
På bilderna ser det ut att vara ganska låg takhöjd. Stämmer det, eller synvilla?
Hur långt in i renoveringen är ni? Öppna till nock?
 
Det här har vi gjort hittills:
Förra sommaren så renoverade vi i stort sett hela huset invändigt.
- Alla väggar gipsades, spacklades och målades/tapetserades.
- Badrummet revs ut och totalrenoverades.
- Köket revs ut och nytt instalerades.
- Alla furutak målades vita. För hand. Ca 70 kvm. Pust.
- Nya golv i alla rum.
- Ny el då nästan inga uttag var jordade.
- Flyttade VVB från badrummet till tvättstugan vilket innebar en hel del rörarbete.
- Rev ur den gamla öppna spisen.
- Bytte alla fönster och altandörrar till 3-glas.
- Nya innedörrar, golvlister och socklar.
- Rev ur två "pizzeriavalv" och gjorde öppnare planlösning.
- Sågade ner sockertoppsgranarna och cypressen som stal allt dagsljus.
Förutom badrummet, fönsterbyten, elen och rörarbetet gjorde jag och maken det mesta själva. Vi hade sju veckor på oss och maken jobbade dessutom heltid under fyra av dessa. Dessutom har vi en 2,5-åring att ta hand om. Lite kämpigt och stressigt blev det kan jag lova.

Det som är kvar att göra invändigt:
- Lister i taket
- Måla badrumstaket en vända till eftersom kakelsättarna skitade ner i taket så förfärligt.
- Fixa passbitar i köket.
- Fixa klädkammaren i sovrummet som vi faktiskt inte gjort något i än, utan bara stuvat in grejer i.
Vi ska försöka få klart detta innan mitten av sommaren, då barn nr 2 kommer.
 
Ja, låg takhöjd är det! Bara 2,20. Men det var jag tacksam för när jag målade taket :). Tror inte vi kommer öppna till nock. Att få taket vitt "lyfte" det ganska rejält och man vänjer sig rätt snabbt vid den höjden.
 
Då vill vi se efterbilder! :)
 
Det som är gjort utvändigt i år är:
- Taket är bytt, blev klart igår. Det har vi inte gjort själva. Kommer dra hela historien om taket när jag kommer hem ikväll och då ska jag även lägga upp bilder på nya taket.
- Altantaket är rivet. Gjordes egentligen för att snickarna behövde få upp byggställningar där i samband med takbytet, men blev mycket snyggare och ljusare med en öppen altan, så vi sätter nog inte upp något nytt. Återstår att se hur trallen klarar av att inte ha regnskydd.

Det som är tänkt att göras utvändigt så småningom är:
- Panela om hela huset och måla det vitt.
- Riva gäststuga, carport, garage, vedbod och växthus. Växthus och vedbod ryker förhoppningsvis redan i år.
- Få bort uppfarten från trädgården och fixa parkering nere vid gatan istället. Eventuellt höja och jämna ut framsidan.
- Göra en utbyggnad med minst 2 bra sovrum. I dagsläget har vi bara två pyttesmå sovrum, varav det ena är ett genomgångsrum. Med en till på väg tror jag inte vi klarar av att bo så litet hur länge som helst. Hoppas på att kunna lösa det med någon slag utbyggnad i två plan där garaget står idag, så att man kan få en entré på rätt sida av huset sär vi har tänkt att ha bilarna i framtiden.
 
nimhed skrev:
Då vill vi se efterbilder! :)
Jag har så klart tänkt att fixa lite efterbilder också. Tror inte det räcker med mina målande beskrivningar av hur det ser ut idag :). Ska knäppa lite kort i eftermiddag och lägga upp! Har även några foton av arbetets gång, men tänkte att jag lägger upp det tillsammans med det färdiga resultatet.
 
Spännande. Hur mycket har ni lagt ner på all denna renovering?
 
Danne12345 skrev:
Spännande. Hur mycket har ni lagt ner på all denna renovering?
Jag har faktiskt inte vågat räkna efter riktigt, men tror vi landat runt drygt 200 000 kr (takbytet ej inräknat). Vi sålde vår lägenhet med utgångspris vad vi gav för huset och satte tak för renoveringskostnaderna på vad vi fick utöver det. Var en nervös tid, då vi var lite oroliga att ingen skulle bjuda över utgångspriset, men den steg som tur var i pris och vi fick ca 200 000 kr över. Annars hade vi fått nöja oss med att bara måla väggar och tak. Inget nytt badrum eller kök.
 
Så var det historien om taket då. När vi besiktigade huset låg det 20 cm snö på taket. "Går ej att besiktiga" står det i protokollet. Något som kanske borde oroat oss var att det i hallen i huset fanns vissa spår längs väggarna av att där runnit vatten. Både vi och besiktningsmannen frågade ägarna om detta och fick samma svar: "Ja en gång när utbyggnaden var alldeles ny regnade det in, men det är åtgärdat sedan länge." Okej, så taket kommer vi nog behöva göra något åt, tänkte vi och hoppades på att det ändå skulle kunna vänta ett par år, tills vår ekonomi blivit lite bättre. Men så efter en sommar av underbart renoveringsväder (läs regn) så vaknade vi till en stor pöl på golvet i hallen och detta:
IMG_1046.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det droppar vatten från taket!

Det visade sig att det läckte in vatten i skarven mellan det gamla taket och taket på utbyggnaden. Vi tog hit några gubbar som tittade på det och alla sa samma sak: "Går inte att laga, inte ens tillfälligt. Är felkonstruerat från början". Och eftersom vi inte hade något ROT-avdrag kvar för det året lade vi på en presenning på taket och hoppades på det bästa. Varje gång det regnade (vilket var ofta) kom ångesten. Men det regnade inte in något mer, inte förrän snön började smälta kom det in vatten. Men bara en gång. Dumma som vi var rev vi inte ner taket inifrån för att se hur stora skadorna var och om där stod vatten. Vi orkade bara inte.

Men så kom ett nytt år och en ny omgång ROT och nu är taket bytt!

IMG_0850.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Före-bild: Korrugerad plåt (heter det så?) på hela taket. Plåten hade dessutom lagts med bara ca 1/2-1 cm överlapp. Och utbyggnaden har falsad plåt, vilket jag nu förstått inte ens är tillåtet på nästintill platt tak. Taket på utbyggnaden var bara underskjutet under det andra taket med ca 1 cm och därefter hade det smetats på någon slags tätning. Förre ägaren har alltså gjort allt detta helt själv.

IMG_5308.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter-bild: Snickarna har förlängt takstolarna från andra taket så att det går ut även över utbyggnaden. Detta har gjort att det även gått att isolera över utbyggnaden, som knappt hade någon isolering i taket alls tidigare. Tack och lov var knappt något fuktskadat därunder och det lilla som var lite skadat är nu utbytt. Taket är Plannja Modern. På den gavel som nu är vit har vi låtit ta bort det fönster som innan var så malplacerat och man kan även se vilken panel vi tänkt att ha i framtiden och jag har börjat kunna föreställa kommer se ut med ett vitt hus.
 
Sen har vi badrummet då.

När vi tog köpte huset såg där bedrövligt ut. Två sorters badrumstapet, den ena vit (en gång i tiden, nu smutsgul och med tydliga skarvar) och den andra i mörkblå kakelimitation. I det ca 5 kvm stora badrummet fanns en helt enorm kommod (som förre ägaren byggt själv i mitten av 80-talet), en ännu större VVB och till slut en gigantisk steam shower. Dessutom var toaletten helt felplacerad, mitt i badrummet. Och sen det fönster som säkert en gång i tiden hade vacker utsikt, men som var igenbyggt pga utbyggnaden sedan ca 15 år. En liten bild på hur det såg ut:
IMG_0861.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr syns inte den vackra VVB:n från 80-talet.

En bild från när vi rivit ut allt:
IMG_4437.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en bild från det färdiga resultatet:
IMG_5311.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nåja, kanske inte helt färdigt än. Måla taket, sätta upp lister och fixa en sida till badkaret kvar. Men jag är helnöjd med badrummet! Tänkte först inte sätta in golvvärme, men vi ändrade oss i sista sekund. Det har jag verkligen inte ångrat! Numera det enda rummet i huset med varmt golv vintertid.

En till bild över hur det ser ut i badrummet nu:
IMG_5312.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tycker att toaletten är mycket bättre placerad nu.

Svårt det var att ta kort och försöka få med något av badrummet!
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Och så köket:

Innan:
IMG_0856.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0857.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0858.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under tiden:
IMG_4441.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4443.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4586.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4610.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi valde att köpa stommar och luckor från IKEA, vitvaror på nätet och bänkskivan från HTH. När vi flyttade in hade vi fått stommar och luckor på plats, men bänkskivan beställde vi för sent så den skulle inte levereras förrän tre veckor senare. Tur att det var sommar. Blev mycket grillande och ugnslagat, eftersom spishällen då inte gick att installera. Diska fick vi göra i tvättstugan eftersom vi då inte heller kopplat in vattnet i köket. När bänkskivan äntligen kom var den transportskadad. Bara att vänta ytterligare en vecka på en ny. Men nu har vi till och med fått ändan ur vagnen och både kaklat (i november) och fogat (i mars), så köket börjar bli klart. Bara kvar att sätta silikon, passbitar samt att få hit en elektriker som kan dra elen i köket lite snyggare än den lösning vi har nu.

Så här ser det ut nu:
IMG_5315.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_5316.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_5317.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_5314.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får väl avsluta dagen med lite bilder från vardagsrummet.

Före:
IMG_0853.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0854.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under renoveringen:
IMG_4440.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4465.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4583.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4584.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4585.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade först inte haft en tanke på att man skulle kunna riva ut den där fruktansvärda öppna spisen, men så sa snickaren som vi hade här och hjälpte oss med lite annat att: "Äh, den där river jag ut på två dar". Så så fick det bli. Detta ångrar jag inte heller. Den var ful, inte särskilt effektiv, det stack av någon anledning upp isolering lite här och var runt omkring den och i den och dessutom tog den säkert upp ca 2,5 kvm golvyta. Så nu är den väck och vi hoppas kunna sätta in en ny så småningom, modell mindre och på motsatta sidan av rummet. Vi har även satt igen det låga, avlånga fönstret. Dock bara från insidan, så i sommar måste vi fixa det utvändigt också.

Så här ser det ut idag:
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild1.jpg
Försökte mig på någon slags panoramabild med telefonen. Blev kanske lite skumt.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Bra jobbat, ser riktigt fint ut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.