Roggan79 skrev:
OK!

Min granne har en Stiga, ca 2m från där min gränskabel kommer att gå! Kanske bli jobbigt med en Landroid då? eller?
Sätter du dit en Indego så är det din granne som kommer få problem istället vad jag förstått.
 
mortimer skrev:
Som jag har förstått det så har Landroids största problem batterierna. Frågar du i denna tråden så är det Bosch du ska köpa :D
Rätt skall vara rätt och i Landroid M sitter det ett modernt Litiumbatteri vilket jag inte tror skall vålla mer problem än andra klippare (Bosch, HQ, m.fl.) som har liknande batterier. Landroid L har dock Blybatterier som verkar ha kort livslängd. Det största problemet med Landroid är annars att en närliggande slinga för annan robot, oavsett märke, inte får befinna sig närmare än 3,5 meter. I övrigt har ju Bosch betydligt smartare intelligens för klippning men är mer högljudd än LD.
 
MBygga skrev:
Rätt skall vara rätt och i Landroid M sitter det ett modernt Litiumbatteri vilket jag inte tror skall vålla mer problem än andra klippare (Bosch, HQ, m.fl.) som har liknande batterier. Landroid L har dock Blybatterier som verkar ha kort livslängd. Det största problemet med Landroid är annars att en närliggande slinga för annan robot, oavsett märke, inte får befinna sig närmare än 3,5 meter. I övrigt har ju Bosch betydligt smartare intelligens för klippning men är mer högljudd än LD.
Helt korrekt. L modellen har Bly medans M har modernt Lithium.
 
LM Gbg skrev:
Ingen ugnsplåt tillgänglig men en djup stekpanna! GPS-signalen är fortfarande utmärkt.
Med det sagt kan vi väl enas om att det blir svårt att hindra GPSen i INDEGO att se/ta emot signalerna när den befinner sig ute på gräsmattan.
Jag hävdar fortfarande att GPS används i INDEGO, för att justera den interna klockan/kalendern, ha exakt koll på bäringen och därmed skapa parallella klippspår samt för grov positionering. Det är ju sådant man har GPS-moduler till. Andra lösningar blir mera krystade.
Det är om Bosch med säkerhet utnyttjar sin GPS det handlar om. Vad vi tror, tycker eller hävdar spelar ingen roll här, inte heller tekniken bakom GPS. Gamla artiklar göre sig inte heller besvär utan vad vi vill veta är om Bosch idag går i god för att GPS'en används. Får du fram de uppgifterna så skulle det ge ett mervärde till tråden.
 
Ingen som brytt sig om att Harald Nyborg sänkt priset med fyra (!) kronor? Vilket gör att det går att utnyttja den 15%-iga prisgarantin hos Cheapy igen ;)
 
M J skrev:
Ingen som brytt sig om att Harald Nyborg sänkt priset med fyra (!) kronor? Vilket gör att det går att utnyttja den 15%-iga prisgarantin hos Cheapy igen ;)
Underligt att de gör det, då tappar de ju kunder till Cheapy med all sannolikhet. En krona gör ju inte mycket men 15% är ju avgörande. Måste vara dansk (omvänd) logik :rolleyes:
 
Min står efter Garaget, svårt att placera på öppen yta, klart att man har ju ingen fyrkantig gräsmatta så lite avancerad är den allt. Vad har du för erfarenheter, tanker din mycket?
 
MBygga skrev:
Underligt att de gör det, då tappar de ju kunder till Cheapy med all sannolikhet.
Det kan ju vara så att de har koll på Cheapys marginaler och vet att Cheapy går back om de sänker priset.
 
Eriksgatan
rocco666 skrev:
Min står efter Garaget, svårt att placera på öppen yta, klart att man har ju ingen fyrkantig gräsmatta så lite avancerad är den allt. Vad har du för erfarenheter, tanker din mycket?
Hej rocco666! Ser att du ställt frågan tidigare utan att fått svar. Jag har lugnt sagt en komplicerad gräsmatta med branta slänter längs med kanttråden, höjdskillnader, klippor, bodar, sandlåda, träd, smala passager till öar och smala utstickare åt alla riktningar. Jag har bara kört den nya klipparen i några dagar men har känslan att den stannar och tänker mycket mindre än den 2012:a av allra första leveransen från fabriken som jag körde tidigare. Den stannade oftare och under längre tider. Jag skrev dumt nog inte upp versionsnumret på programvaran på den men den nya har 5.7.

En annan sak jag tror du undrade över. På den gamla fungerade autoläget på överlappning helt perfekt, medan denna lämnar strängar emellan. Jag har inte hittat det perfekta ännu. Testar 25 cm nu men vad innebär det? Om klippbredden är 26 cm så skulle den med denna inställning bara förflytta sig 1 cm i sidled och det finns ju t o m inställningmöjligheter med ännu högre "överlappning". Det logiska vore att "överlappning" betyder sidledsförflyttning, men jag vet inte alls. Någon annan som förstått och funnit en bra manuell överlappning?
 
  • Gilla
F1Alex
  • Laddar…
Eriksgatan skrev:
Nej, tyvärr inte. Blev tvungen att ta bort gamla laddstationen innan ny klippare kom hem. Vill du veta om det går kan du förstås ringa Bosch och fråga om man kan köra samma klippare på två olika laddstationer (hemma och på landet) och var man beställer laddstationen som reservdel.
Det vore bra ur stöldskyddssynpunkt ifall klippare och laddstation var kodade på varandra och om det inte gick att köpa nya laddstationer som reservdelar utan att behöva visa upp köpbevis, men det skulle inte hålla juridiskt.
Anledningen var mer att förstå laddstationens roll i det hela, den måste ju rimligtvis i sin tur få information från klipparen om vilket signal-ID/frekvens som ska användas vilket anges i klipparens meny. Och det märkliga sambandet med att den "sparar trädgårdskartan" när den dockat med laddstationen och "laddar trädgårdskartan" innan den lämnar den. Ren nyfikenhet mao.
 
Eriksgatan
M J skrev:
Anledningen var mer att förstå laddstationens roll i det hela, den måste ju rimligtvis i sin tur få information från klipparen om vilket signal-ID/frekvens som ska användas vilket anges i klipparens meny. Och det märkliga sambandet med att den "sparar trädgårdskartan" när den dockat med laddstationen och "laddar trädgårdskartan" innan den lämnar den. Ren nyfikenhet mao.
Jo, det har jag också tänkt på. Alla slumpmässiga klippare borde vara möjliga att flytta på mellan två olika slingor (hemmet, landet) och Bosch skulle teoretiskt sett också kunna erbjuda den möjligheten men det förutsätter ju att hela kartan sparas i laddstationen och att man har en laddstation per slinga. Inte så dumt tänkt av Bosch i så fall.
 
Waxinator skrev:
Tråden handral om Bosch Indego och även dess påstådda GPS assisterade LogiCut.
P.S. själv skriver du om din mobil som endast har A-GPS.
Extra plus för att du vet vilken mobil jag har. Den saknar för övrigt GPS. Jag hade varit glad om du förstått vad jag skrev. Nu är jag klar. :)
 
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
peternicklas
M J skrev:
Ingen som brytt sig om att Harald Nyborg sänkt priset med fyra (!) kronor? Vilket gör att det går att utnyttja den 15%-iga prisgarantin hos Cheapy igen ;)
Det är väl bara 2 orter som detta går att använda, Varberg och Trollhättan.
 
peternicklas skrev:
Det är väl bara 2 orter som detta går att använda, Varberg och Trollhättan.
Varför skulle det inte fungera i Ängelholm, Kristianstad eller Karlskrona?
 
Redigerat:
peternicklas
Båda butikerna måste var inom 3 mils radie men Kristianstad och Karlskrona funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.