Kan ni vara vänliga att försöka ta er tillbaka till ursprungsämnet? Diskussionen om hur en GPS fungerar är säkerligen både lärorik och spännande men denna tråden är till för Bosch Indego och det blir svårare att hitta information för de som söker ju större ämnesspridning det där.
 
  • Gilla
MBygga och 2 till
  • Laddar…
M J skrev:
Lite irriterande att inte Cheapys pris slår igenom på prisjakt: [länk]
Haralds pris noterades där direkt, de andras som varit billigast likaså...
Det tog skruv att nämna det här, nu är Cheapy också med... ;)
 
Gillar min Indego mer och mer. Är nästan lite kär i den nu. Nu när den har gått i ca 3 veckor så gör den verkligen sitt jobb. Gött att kunna ha en robot som snabbt och smart klipper över hela trädgården på några timmar ist för att ha en Hq el dyl som måste vara ute jämt. Kan man bara få in 5,8 nu med så...
 
  • Gilla
M J
  • Laddar…
Eriksgatan skrev:
Nu har jag kört och kan jämföra 2012 års modell med 2013 års på samma tomt. Hör ingen skillnad. Det är etiketten som skiljer. Antagligen tog de i med marginal första året för de hann väl inte mäta före släppet. Nu har de mätt och det är säkert de angivna höga 78 db.
Då kan du också bekräfta att det inte är något unikt med laddstationen då jag antar att du körde bägge klipparna mot samma laddstation och slinga?
 
Eriksgatan
M J skrev:
Då kan du också bekräfta att det inte är något unikt med laddstationen då jag antar att du körde bägge klipparna mot samma laddstation och slinga?
Nej, tyvärr inte. Blev tvungen att ta bort gamla laddstationen innan ny klippare kom hem. Vill du veta om det går kan du förstås ringa Bosch och fråga om man kan köra samma klippare på två olika laddstationer (hemma och på landet) och var man beställer laddstationen som reservdel.
Det vore bra ur stöldskyddssynpunkt ifall klippare och laddstation var kodade på varandra och om det inte gick att köpa nya laddstationer som reservdelar utan att behöva visa upp köpbevis, men det skulle inte hålla juridiskt.
 
MBygga skrev:
Tror inte ett dugg på att det fungerar inomhus på det sätt du beskriver. Det finns idag ingen inomhuslösning för GPS som inte innehåller t.ex. fasta repeaterantenner på tak eller runt byggnaderna man vill kartlägga. Att GLONASS skulle fungera bättre inomhus finns heller inga uppgifter om, det systemet fungerar som GPS dvs. med högt positionerade sateliter som också behöver fri sikt till mottagaren för att vara tillförlitliga. Sen handlar ju tråden om Bosch Indego och inte om hur GPS fungerar så när du har tillförlitliga uppgifter om att Indegon verkligen utnyttjar GPS modulen för navigeringen är du som tidigare sagt välkommen att delge den uppgiften och källan.
Jag kopplade upp en GPS-modul idag inne i vårt elektroniklab och stoppade antennen långt in i en skrivbordslåda som jag stängde. Jag har utmärkt 3D fix med 5 satelliter.
När tro och verklighet skiljer är det tron som får ge vika...!

Det är relevant att diskutera GPS i anslutning till Indego.
Den introducerades ju med bl a den egenskapen vilken sades göra den unik jämfört med andra klippare. Se t ex http://toolworld.dk/nyheder/17/Bosch-indego-10-robotplaeneklipper-verdensnyhed.
 
LM Gbg skrev:
Jag kopplade upp en GPS-modul idag inne i vårt elektroniklab och stoppade antennen långt in i en skrivbordslåda som jag stängde. Jag har utmärkt 3D fix med 5 satelliter.
När tro och verklighet skiljer är det tron som får ge vika...!

Det är relevant att diskutera GPS i anslutning till Indego.
Den introducerades ju med bl a den egenskapen vilken sades göra den unik jämfört med andra klippare. Se t ex [länk].
Tack !
Lägg nu GPS'en under en upponervänd djup ugnsplåt och se om den tar emot även då... detta var hela min andemening med den elektromagnetiskt avskärmande ugnsplåten.
 
Redigerat:
Ingen ugnsplåt tillgänglig men en djup stekpanna! GPS-signalen är fortfarande utmärkt.
Med det sagt kan vi väl enas om att det blir svårt att hindra GPSen i INDEGO att se/ta emot signalerna när den befinner sig ute på gräsmattan.
Jag hävdar fortfarande att GPS används i INDEGO, för att justera den interna klockan/kalendern, ha exakt koll på bäringen och därmed skapa parallella klippspår samt för grov positionering. Det är ju sådant man har GPS-moduler till. Andra lösningar blir mera krystade.
 
Hej Hagi I GAIS,
Hej,
måste fråga hur din klippare fungerar, klipper den som den skall?

Min lämnar oklippta gräsränder trots att jag ställt den på 20cm överlapp, vad har du?
Stannar och tänker din mycket, min stannar väldigt ofta (ca15 ganger per klippning) och tänker sedan startar den och går någon meter innan den startar knivarna?


Hagi i GAIS skrev:
Gillar min Indego mer och mer. Är nästan lite kär i den nu. Nu när den har gått i ca 3 veckor så gör den verkligen sitt jobb. Gött att kunna ha en robot som snabbt och smart klipper över hela trädgården på några timmar ist för att ha en Hq el dyl som måste vara ute jämt. Kan man bara få in 5,8 nu med så...
 
Alla ni som har "problem" med att rovoten står och tänker mycket, har ni placerat laddaren på stor öppen gräsytan eller klämt in den i ett hörn ? Avancerade trädgårdar med mycket hinder ?
 
Vilken ska man köpa? Landroid L eller Bosch Indego?

För och nackdelar?
 
Roggan79 skrev:
Vilken ska man köpa? Landroid L eller Bosch Indego?

För och nackdelar?
Som jag har förstått det så har Landroids största problem batterierna. Frågar du i denna tråden så är det Bosch du ska köpa :D
 
peternicklas
Du har vissa parametrar som kan vara till hjälp.
Ljudnivån, Landroid är MYCKET tystare.
Bosch har ett mycket smart sätt att klippa, minimerar tiden.
Landroid, Går mycket vilket är bra om du vill ha bort mossa.
Landroiden kan göra att gräset slits bort där den går ofta, störs lätt av andra fabrikat.
Om man bor utan grannar så hade jag valt Landroid.
Närhet till grannar där andra fabrikat kan störa slingan, Bosch.
 
Har nu installerat klipparen enligt anvisningarna och det verkar fungera fint (än så länge ;). Det jag dock är lite nyfiken på är om det är någon som byggt något skjul/hus till sin basstation? Är egentligen inte så sugen på att ha basstationen längs med en kant utan skulle vilja den kunde svänga in i sin basstation. Då skulle man kunna bygga ett garage i den friggebod jag tänkt bygga i ett hörn av gräsmattan.
 
OK!

Min granne har en Stiga, ca 2m från där min gränskabel kommer att gå! Kanske bli jobbigt med en Landroid då? eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.