Uppenbart så har inte branschen tänkt till när det kommer till att olika klippare stör ut varandra tex mellan grannar.
I många trådar så dyker dessa påpekanden upp men:

- Hur vanligt är det i verkligheten?
- Vilka avstånd pratar vi om? (andra sidan häcken, gatan, kvarteret?)
- Vem vinner Robotkampen? Eg var placerar sig dom olika klipparna i robotvärldens food chain?
- Vem är syndabocken, den störande eller den störda klipparen?
- Vem har ansvaret om min robot blir störd, min tillverkare, jag själv eller grannens tillverkare eller grannen själv?
- Finns det några legala krav på magnetfältets styrka, karakteristik och spridning?
- Kan vi förvänta oss en upprensning i branschen i form av någon form av standard alt testmetod?

finns säkert flera aspekter på detta eventuella problem.
 
  • Gilla
theon
  • Laddar…
Intressant frågeställning och kommer följa tråden med intresse :)
 
Har hört att AM stör ut andra modeller. Men mer än så vet jag inte.
 
- Hur vanligt är det i verkligheten?
Kan bara ta från egna erfarenheter i butiken, och har bara ett enstaka kunder med detta problem. Själv har jag ingen granne med någon klippare så jag är än så länge ostörd.
- Vilka avstånd pratar vi om? (andra sidan häcken, gatan, kvarteret?
Det brukar handla om ett fåtal meter, och bara inom det områden får den problem. Klippare som ej har som krav att den skall kunna följa slingan hela varvet får mindre problem (vad jag fattat).
- Vem vinner Robotkampen? Eg var placerar sig dom olika klipparna i robotvärldens food chain?
Blir det en "Robotkamp" så är det väl egentligen bara kunderna som går som förlorare ur kampen.
- Vem är syndabocken, den störande eller den störda klipparen?
Min åsikt är väl att den som var först har mer rättigheter då den som kommer efter alltid kan anpassa sig. (I de flesta fall, Worx klarar inte ens sig själva så det är klart att där kan man inte göra mycket) Sedan kan man tycka att när man designar en klippare så skall man se till att den tål och ej stör ut andras klippare som redan finns på marknaden.
- Vem har ansvaret om min robot blir störd, min tillverkare, jag själv eller grannens tillverkare eller grannen själv?
Min åsikt är väl det att maskinen skall klara vad den är designad till att klara, är den ej designad till att klara en störd miljö så är det inte tillverkarens problem att användaren sätter den där.
- Finns det några legala krav på magnetfältets styrka, karakteristik och spridning?
Vad jag vet så är det hemskt dåligt med just dessa krav.
- Kan vi förvänta oss en upprensning i branschen i form av någon form av standard alt testmetod?
Jag och andra på forumet har hört från källor att det pågår diskussioner företagen emellan, och självklart är detta ett måste.
 
Redigerat:
obba skrev:
Har hört att AM stör ut andra modeller. Men mer än så vet jag inte.
Vad jag vet så stör AM bara ut Worx.
 
  • Gilla
obba
  • Laddar…
Otjena,

menar du att en vanlig konsument ska kunna i förväg bedöma i förväg om sin nya robot påverkas av grannens redan befintliga maskin?
Jag uppfattar det som ett tillverkarproblem som däremot kan vara svårt att peka på om det är min eller grannens maskin det är fel på, för fel är det om dom inte kan samsas i kvarteret.
 
Nimajneb skrev:
Otjena,

menar du att en vanlig konsument ska kunna i förväg bedöma i förväg om sin nya robot påverkas av grannens redan befintliga maskin?
Jag uppfattar det som ett tillverkarproblem som däremot kan vara svårt att peka på om det är min eller grannens maskin det är fel på, för fel är det om dom inte kan samsas i kvarteret.
Worx är i alla fall tydliga med att de störs av andra klippare, både sina egna och andra märken om man har slingan närmare än 3,5 m (årets modell) någon annan slinga. det är ju mer än man kan säga om de andra märkena som tiger still både om att de blir störda eller stör själva.
 
MBygga skrev:
Worx är i alla fall tydliga med att de störs av andra klippare, både sina egna och andra märken om man har slingan närmare än 3,5 m (årets modell) någon annan slinga. det är ju mer än man kan säga om de andra märkena som tiger still både om att de blir störda eller stör själva.
Nja, min HQ-återförsäljare var tydlig med att det kan bli problem med andra märken, tror han nämde worx, men då jag inte har några grannar direkt mot min tomt gick vi inte in på det närmare. Han nämnde dock att samtal förs mellan tillverkarna om att enas om en standard.
 
Honda skriver ut att dom inte garanterar drift i närheten av andra trådlösa apparater och elstängsel osv..

Min Honda och grannens HQ har iaf inga problem att komma överens trots att slingorna nästan kramar varandra..
 
Det beror helt på hur slingsignalen är utformad. Värst i klassen är Bosch som stör ut alla. Husqvarna, Zuchetti och Friendly Robotics har fört samtal tidigare och har någon form av överenskommelse, detta då de tre är pionjärerna på robotmarknaden. Honda har anpassat sig så de stör inte så mycket, däremot kan man välja olika frekvenser om man ska ha två Honda bredvid varandra.
 
Vad säger du då Nonkan om en kund kommer in till dig och beklagar sig för att hans gamla HVA fått spel pga att grannen skaffat en Bosch?
 
peternicklas
Vi kan nog vara överens om att de måste enas om en standard mycket snart. Som det ser ut nu så är det bara Bosch som man sitter säker med. Skrev i en annan tråd om mitt problem då grannen köpte en HQ, min försökte klippa häcken. Nu när jag ska byta så blir det nog en Bosch, om jag skulle köpa en HQ om min andre granne köper en Bosch så åker jag dit igen. Så högst upp just nu tycks vara Bosch, Stiga och längst ner Landroid och kanske någon annan. Landroid har dock en lösning på gång som jag hade klarat mig med men det hjälper inte då vi inte har sett den. Det sitter en stor grupp och för samtal om att enas om en standard, de har inte lyckats ännu men det är nog bäst att de gör det snart. Lösningen bör väl samma typ av signal men med att antal valbara frekvenser.
 
Nimajneb skrev:
Vad säger du då Nonkan om en kund kommer in till dig och beklagar sig för att hans gamla HVA fått spel pga att grannen skaffat en Bosch?
Skulle situationen uppkomma så kontaktar vi Husqvarna och låter dem ta diskussionen. Det är tillverkarnas problem att lösa, inte kundens. Ingen är speciellt intresserad av något revirpinkande, men det är fortfarande en omogen marknad.
 
Nimajneb

Menar mest att det bör vara åtminstånde en liten förundersökning från kundens sida.
Men kan hålla med om att det inte är lätt för kunden. Dock står jag fast vid att först har rätt, både i grannskapet och mellan de olika märkena. Man kan inte ta hem en produkt (eller ta fram) som förstör för någon annan, enl min mening.
 
Otjena skrev:
Dock står jag fast vid att först har rätt, både i grannskapet och mellan de olika märkena. Man kan inte ta hem en produkt (eller ta fram) som förstör för någon annan, enl min mening.
Men säger du inte emot dig själv lite?
Om jag är först på gatan med en Bosch, som enligt många står högst i näringskedjan, så förstör jag ju för mina grannar som inte vill ha en Bosch.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.