Hej!

Vi har en hemskt strömslukande hydrofor, eller om det är pumpen som drar. Inte så noga exakt vilken del som drar, det är bara en strömknapp...

Vi brukar starta hydroforen på våren i samband med "öppningen" av vårt sommarställe och stänga av den på senhösten.

Oavsett hur mkt eller lite vi är på sommarstället så får vi ohyggliga elräkningar den period då sommarstället är "på" och jag misstänker att det beror på hydroforen. Det är i princip den enda el vi använder, allt annat är smått eller tillfälligt.

Skulle det funka att helt sonika slå av stömmen till hydroforen/pumpen när vi åker hem till stan, utan att tömma hela vattensystemet som vi gör inför vintern? Så länge man kommer ihåg att starta den innan man börjar använda vatten igen?

Skulle en sådan manöver vara dåligt för vattenkvaliteten? Vårt vatten är redan nu väldigt missfärgat av järn och ytvatten.

Borrat brunnshål.

Jätteglad om någon vet! Tack.
 
Går pumpen mycket? Om ni tappar trycket fort så behöver pumpen jobba ofta för att hålla uppe det och drar då mer ström. Har ni tillräckligt med luft i hydroforen och hur fort tappar ni trycket?
 
Pumpen går ofta om inte hydroforen håller trycket, gör den det?
 
Jag vet ingenting om hydroforer. Vet inte om det är tillräckligt med luft eller ej. Den är tyst, man hör hur vattnet skvalpar in i den när man startar på våren. Inget motorbrum. Vi tappar vatten till handdisk, handtvätt och någon vattenkanna då och då. Annat smått också, men ingen storförbrukning. Känns som att trycket i tappkranar är normalt och bra.
Hydroforen är från -91 tror jag.
 
Om ingen motor går hela tiden borde det inte dra något speciellt med ström heller. Det jag själv skulle kolla är så att ingen granne kopplat in sig på elen på "felaktigt" sätt. :)

I övrigt skulle jag köpa en strömmätare för en hundring och mäta under ett dygn eller två. Det är ju vanlig stickkontakt. Kostar en hundring drygt. (om det nu är en enfaspump ni kör med)
 
Pumpen ska inte dra någonting om inte man tappar något vatten. Så något måste vara fel. Det är inget annat som slukar el? Som skrevs ovan, det är ingen granne som är inkopplad.
 
Hm.. Värt att gräva vidare i. Stickkontakt finns inte i närheten, bara en strömbrytare. Grannarna bor för långt bort och på vintern drar det inget. Klurigt värre!
 
ullberg
För tydlighetens skull kanske du ska skilja på hydroforen (en tryckbehållare som inte drar någon elektricitet) från pumpen (som drar el). Ibland sitter dock dessa ihop (och i så fall är det nog en hydropress, inte hydrofor, men det är hårklyverier i sammanhanget).

Till frågan: Om ditt vettensystem någonstans läcker vatten kan det vara så att din pump går mer eller mindre konstart (skulle kräva en ganska stor läcka), vilket skulle förklara en hög förbrukning. Dock borde ni sett den läckan , så jag tror nog egentligen på något annat. Är pumpen ansluten med stickpropp tycker jag idén med energimätare är en bra idé, och fundera var mer ni gör, kanske finns det en värmekabel i något vattenrör, om den inte är självbegränsande kan det bli en hel del energi.

För övrigt: var menar du men mycket el? Hur många kWh på en sommarsäsong?
/U
 
Hydroforen drar ingen ström alls. Det är bara en tank med vatten och luft i. Någon stans i närheten av hydroforen sitter en pressostat. Det är en tryckstyrd strömbrytare som styr pumpen så att den startar när trycket i hydroforen blir för lågt och stoppar igen när trycket är tillräckligt högt. Pressostaten ser oftast ut som en svart eller genomskinlig plastburk, sådär 10 cm hög med en kabel in och en ut.
Pumpen sitter förmodligen inte i närheten av hydroforen, då skulle ni se den och höra den. Mer troligt sitter er pump i brunnen.

Som svar på ursprungsfrågan - ja, det går bra att stänga av strömmen när ni är borta. Men om eran pump drar ström när ni inte använder vatten så är det något som är fel. Och drar den så mycket så det märks så är det nog ett allvarligare fel än att det är dåligt med luft i hydroforen.

Testa att stänga alla kranar i huset. Gå ut till hydroforen. Leta upp en manometer någon stans på hydroforen (tryckmätare alltså, ser ut som en klocka). Kolla så den står på ett stabilt värde. Borde vara sådär 4-6 bar. Öppna en kran och se att trycket sjunker. Lyssna efter ett klick från pressostaten. Nu startar pumpen. Trycket ska nu stiga igen. Lyssna efter ett nytt klick - pumpen stoppas. Trycket ska nu stabiliseras och sedan åter sjunka om du fortfarande har kranen öppen.

-Om det är dåligt med luft i hydroforen kommer det klicka ideligen i pressostaten om du gör ovanstående test.
-Om det är en läcka på ledningen mellan pump och hydrofor kommer pressostaten kanske inte klicka alls eftersom trycket aldrig blir högt nog - pumpen går för jämnan. Samma sak om pumpen är så sliten så den inte orkar bygga upp tillräckligt tryck för att pressostaen ska slå ifrån. Om du öppnar många kranar kommer förmodligen trycket att bli mycket lågt om det är något av dessa fel. Manometern går förmodligen inte heller upp till mer än några bar.
-Om pressostaten är trasig så att pumpen aldrig stängs av trots att trycket är högt så kommer pumpen också att gå för jämnan. Manometern visar förmodligen ett högt värde alltid kanske runt 8 bar.
 
  • Gilla
nicklas.s och 3 till
  • Laddar…
Och glöm inte att kolla backventilen så inte trycket smiter ut bakvägen..
 
  • Gilla
Tomas Waldebäck
  • Laddar…
Om det är en 3-faspump så kan den gå åt fel håll, vissa pumpar ger vatten ändå, men måste jobba betydligt mer. Har ni bytt elmätare eller central så kan det ha blivit fel.
 
O
Jag ser ingen risk i att stänga av pumpen när ni är borta, borde inte påverka vattnet nämnvärt.

På vårat landställe så har vi alltid stängt av strömmen helt till huset när vi åker hem. Inga problem där med vattnet.
Så det kan du säkert göra.
Dock bör du kolla upp pumpen enligt de tips du fått. Jobbar den för mycket så är nått fel.
 
ullberg
Odjuret skrev:
Jag ser ingen risk i att stänga av pumpen när ni är borta, borde inte påverka vattnet nämnvärt.

På vårat landställe så har vi alltid stängt av strömmen helt till huset när vi åker hem. Inga problem där med vattnet.
Så det kan du säkert göra.
Precis, vårt landställe är uppvärmt & används året om, men ändå stänger vi av just pumpen varje gång vi åker därifrån, sommar som vinter. Har inget med förbrukning att göra, utan bara att det ju räcker med en liten läcka, är man då inte där på ett par veckor kan det blir väldigt stora skador.

/U
 
Tack så hemskt mycket för alla goda svar!! Vem hjälper en med sådana här saker - elektriker eller rörmok? Efter att vi kollat era råd såklart. Eller bör vi vända oss till de som borrat brunnen? Det är en hydrofor, ingen hydropress.
 
Elräkningen stiger från ca 220 kr mån vid nollförbrukning till ca 600 kr/mån när vi startar upp sommarstället. Vi är inte där så mycket tyvärr och inget annat står på utom en separettfläkt som vi vet inte drar något att tala om. Det är mer än i vår lgh med kyl o frys o datorer och lampor o allt... Vi är förbryllade och kan inte hitta någon annan förklaring än något med hydroforens pump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.