Eriksgatan skrev:
1. Har du gjort rätt enligt bruksanvisningen med hur kablarna går in i laddstationen? Det är viktigt att utgående och ingående kabel sätts ihop med en pinne i samma "hål" i pinnen.
2. Öarna vid (4) och (5) är troligen inte problemet. Har flera sådana. Se bara till att inte korsa tråden någonstans.
3. Tror inte att avstånden < 1m är något problem. Har några som är 30 cm och det klarar klipparen utan problem.
4. Är det kortare än 2 m från laddstationen till avgreningen för sandlådan? Pröva att flytta den åt höger så långt det går så att det blir fritt utan störning så långt som det går.
1. Har provat ett par alternativ, men jag skall göra ett nytt försök. Oavsett, är det problem liknande det jag har som kan bli konsekvensen?
4. Det är drygt tre meter så det ser jag inte kan vara ett problem (och svårt att flytta den utan att behöva skarva :)).

Eriksgatan, är det någon som kan lösa det så är det du tror jag :). Ponera att jag har lyckats korsa trådarna på något ställe (inget kul jobb att analysera), borde inte problemet då i första hand inträffa där korsningen har skett, eller kan hela signalen påverkas?
 
Waxinator skrev:
Enligt denna YouTube länken:

[video=youtube;tN3fh2MPk6E]http://www.youtube.com/watch?v=tN3fh2MPk6E&amp;feature=player_detailpage[/video]
Videon visar samma problem som jag har, men oftast vänder den iväg åt andra hållet. Jag har ju aldrig fått en kartering att fungera, men jag gjorde en återställning innan utan att lyckas (återställde fabriksinställningar, drog ut strömkretsbrytaren, stängde av strömmen några minuter). Hur gjorde du återställningen? (någon speciell ordning)
 
M J, Yes, dragningarna går medurs (går knappt att göra fel då det märks så tydligt när man kommer tillbaka till startpunkten, för då måste man ju korsa kablarna). Och som sagt, borde inte problemet i så fall uppstå vid själva felstället, inte efter en halvmeter från laddaren....
 
Det var ett YouTube klipp med vidhängande lösning/kommentar... inte min egen... Jag väntar fortfarande på min leverans. Enligt ett annat klipp så kan kabeln plöjas ned flera centimeter...
 
Kolla in Bosch video där har dom säkert 5cm mellan båda kablarna, vilket är rätt för i bruksanvisningen så skall dom vara ihop ju hm. Jag har som på videon och det funkade att kartera perfekt men min klippare stannar hela tiden och tänker, skit irriterande.
http://www.bosch-indego.com/se/sv/howto/hur+gör+man-filmer.html
 
Eriksgatan skrev:
1. Har du gjort rätt enligt bruksanvisningen med hur kablarna går in i laddstationen? Det är viktigt att utgående och ingående kabel sätts ihop med en pinne i samma "hål" i pinnen.
2. Öarna vid (4) och (5) är troligen inte problemet. Har flera sådana. Se bara till att inte korsa tråden någonstans.
3. Tror inte att avstånden < 1m är något problem. Har några som är 30 cm och det klarar klipparen utan problem.
4. Är det kortare än 2 m från laddstationen till avgreningen för sandlådan? Pröva att flytta den åt höger så långt det går så att det blir fritt utan störning så långt som det går.
Och angående "samma hål" så är det ju en intressant fråga, då det i instruktionsboken från maj 2012 som följer med min maskin visar en bild enligt det du säger, men i senaste versionen (nov 2012) som ligger på Bosch hemsida så ligger trådarna i vartsitt hål (http://www.bosch-do-it.de/media/med...g_westeuropa/587377_F016L70825_201211pdf..pdf). Dvs, det borde inte vara avgörande och om det är det så torde väl sista versionen vara mer korrekt....
 
rocco666 skrev:
Jag har också precis satt min på 20cm men ser ut som om att det kan vara lite för lite...
Kan du inte återkomma med info hur din fungerar, stannar och tänker den mycket?

Har kört den i 2 dagar nu.
Mitt gräs var rätt högt när jag började. Körde först på nivå 6 i klippar med Auto i överlappning. Tyckte det blev väldigt mycket tuvor då. Men jag lät den bara klippa några timmar.
Ändrad till nivå 4 o 20cm överlapp i går EM. Har låten den köra i ca 20 tim sedan dess o tycker det ser rätt bra ut nu. Har dock en del tuvor o några ränder kvar. Min gräsmatta är på ca 800-900m2 så den lär väl behöva någon dag till för att fixa den. Har 3 "öar" + en 6-7 små träd som jag valt o inte markera...
Tycker den stannar den väldigt ofta o "kalibrerar" sig. Hoppas dock på att det bara är något den gör i början. :)

PS.
Larmet på klippar är allt annat än högt trots att jag höjt volymen till max. I och för sig hör jag lite dåligt. Larmet kanske är på en frekvens som jag inte hör. :D
 
  • Gilla
F1Alex
  • Laddar…
Dr Ost skrev:
Dvs, det borde inte vara avgörande och om det är det så torde väl sista versionen vara mer korrekt....
Borde inte spela roll så länge skarven är riktigt gjord och trådanslutningarna sitter i sina rätta laddstationshål med god kontakt. Enligt din video så trycker du på vänster nedre knapp (Mov Now ?) men enligt installationsmanualen så sker karteringen via höger knapp (Följ tråden).
Men som sagt jag har ingen egen robot ännu och nedladdade instruktionsbladet stämmer kanske inte med verkligheten...
 
Redigerat:
Kolla öarna! Min Indego har fungerat hyfsat tills igår då jag lade till en sandlåda som en "ö" i slingan och tänkte att jag skulle kartera om. Då började den göra exakt som i din film och jag gjorde en fabriksåterställning. Då började den vända för mycket som i filmen "Indego klarar ej kartera" när jag försökte kartera. Jag provade säkert att fabriksåterställa 10 gånger med samma resultat. Ön ligger ca. 30 meter bakom laddstation så jag trodde inte det kunde påverka.

Men efter att jag läst dina funderingar så gick jag ut för 20 minuter sedan och tog bort ön och då funkar allt!
Jag vet inte riktigt vad som är fel med ön, men jag skall kolla på det imorgon. Jag klippte bara bort ön och skarvade huvudkabeln så jag har kvar avstickaren till ön. Det kan vara så att kabeln är korsad på något ställe eftersom jag grävde ned avstickaren för där är lite tunt med gräs där den går.
 
Vilken prog version har du? JF123
 
Kan meddela alla att nu fungerar det. Verkar inte ha varit några konstigheter i själva installationen, utan det som krävdes var ytterligare en återställning. En intressant detalj är att när jag tidigare försökte fabriksåterställa så fanns inga gamla kartor att rensa (förvisso logiskt då jag inte hade lyckats få till någon karta), men vid det sista försöket till återställning så fanns helt plötsligt alternativet att rensa karta (vilken nu det var).Så, om det är fler som har samma problem, ge inte upp efter första fabriksåteställningen utan försök ett par gånger till :).

Tack till alla förslag och idéer....
 
rocco666 skrev:
Vilken prog version har du? JF123
SW Release 5.8
Build Version 04679.
 
Ok jag har 5.7 trodde kanske den stannade mindre med ny prog vara, håll lite koll på hur mycket din stannar dom närmaste klippningarna och om det blir bättre med tiden.
 
Var sitter SD kortet?
 
Eriksgatan
rocco666 skrev:
Ok jag har 5.7 trodde kanske den stannade mindre med ny prog vara, håll lite koll på hur mycket din stannar dom närmaste klippningarna och om det blir bättre med tiden.
Rocco666 : Tack för ditt meddelande, men du har satt dina inställningar så att du inte godkänner privata meddelanden så jag kan inte svara dig tyvärr.
Mitt råd om att den stannar och "tänker" ofta och länge är att vänta och se. Den blir mer "kvicktänkt" med tiden och det kan ta både 3 och 4 veckor innan den förstått tomten ifall den är komplicerad.
 
  • Gilla
INDEGO
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.