Jag har också precis satt min på 20cm men ser ut som om att det kan vara lite för lite...
Kan du inte återkomma med info hur din fungerar, stannar och tänker den mycket?
 
Eriksgatan skrev:
Remsan kan vara smalare än 1 meter. Har själv endast 25 cm mellan trådarna i en smal passage och kanske klarar kantklippningen att ta resten.
Tack för tipset (y) Det kan nog fungera för mig.

P.S. Kantklippningen gäller väl enbart huvudslingan och inte eventuellt skapade öar i gräsmattan. Hur nära klipper/går den ett föremål (stenmur, träd) med 35cm slingavstånd ?
 
Redigerat:
hc77 skrev:
9999kr, Cheapy kollade upp Harald Nyborg hemsida och så drog de av 15% på 9999 kr.

Köpte i Lidköping.
Bra pris :).
Lång leveranstid på den?
Kul att se aktiva medlemmar från Lidköping.
 
Leveranstid 1-2 veckor.
 
Hej

Då har man efter ganska mycket jobb dragit begränsningskabeln runt min ganska stora tomt. Har bl a märkt ut några träd, en sandlåda, och en lekstuga samt grävt bort en stubbe :).

Testade igår kväll att göra första kartrundan. Gick INTE bra. Efter knappt en meter så viker gräsklipparen av åt vänster. Gjorde några nya försök idag och med lite olika signal-id, men samma resultat (ibland åker den ner på gången och stannar).

Filmade även turen https://dl.dropboxusercontent.com/u/20768515/VID_20130512_160056.3gp

Någon som har några idéer kring vad som kan vara fel? Jag antar att det åtminstone är en oskadad slinga då den innan körningen påbörjas så står det "Avvakta signal från kanttråd" i en sekund varefter den startas.
 
Svårt att svara på utan att veta hur du dragit kabeln, om det är kabeln som spökar. Finns kanske någon granne också som har robot som stör. Vänt Laddnignsstationen åt rätt håll ?
 
mortimer skrev:
Svårt att svara på utan att veta hur du dragit kabeln, om det är kabeln som spökar. Finns kanske någon granne också som har robot som stör. Vänt Laddnignsstationen åt rätt håll ?
Som sagt, provat några olika frekvenser och filmen visar (förhoppningsvis) att stationen är åt rätt håll. Ponera att det finns feldragningar lite längre bort i slingan (ex inser jag i efterhand att det finns ställen där avståndet är mindre än 1 meter), kan det verkligen göra så att roboten redan efter en halvmeter sticker iväg från kabeln? På videon syns även att den under en kort stund följer kabeln runt lekstugan, men sedan sticker den iväg igen....
 
Dr Ost skrev:
... Efter knappt en meter så viker gräsklipparen av åt vänster. ...
Den skall ju följa din nedgrävda kabel under karteringen. Den kör ut åt rätt håll och verkar finna början av kabeln. Därefter verkar han tappa kontakten med tråden för att åter hitta den vid lekstugan... Är tråden djupt nedgrävd och hjälper det att dra upp tråden något ur marken ?
 
Redigerat:
Waxinator skrev:
Den skall ju följa din nedgrävda kabel under karteringen. Den kör ut åt rätt håll och verkar finna början av kabeln. Därefter verkar han tappa kontakten med tråden för att åter hitta den vid lekstugan... Är tråden djupt nedgrävd och hjälper det att dra upp tråden något ur marken ?
Frågan är om den verkligen finner början på kabeln. Att den roterar ett halvt varv kanske är förinställt vid start?
Kabeln är inte nergrävd utan fullt synlig. Bifogar en skiss på hur slingan är dragen. Notera att det finns fem ställen där avståndet är mindre än en meter (i samtliga fall ca 30-40 cm), att det finns en skarvning samt att jag har varit kreativ och markerat både ett träd och en flaggstång i samma slinga (borde väl vara ok?). Men återigen, de ev fel jag har gjort här, borde väl inte innebära att gräsklipparen inte lyckas följa starten på slingan?

Trädgård.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min kartering funkade perfekt när jag gjorde den för 3 dagar sedan, jag har också skarv och lödde ihop och 2 lager krympslang.
Har du lött skarven, lyser laddstationen med fast sken?
 
Jag har likadana brädor som "Hagi" och klipparen hittar både in och ut!

Jag vill oxo ha LARM!!
 
rocco666 skrev:
Min kartering funkade perfekt när jag gjorde den för 3 dagar sedan, jag har också skarv och lödde ihop och 2 lager krympslang.
Har du lött skarven, lyser laddstationen med fast sken?
Jag skarvade mha en Gardena-koppling som andra på detta forum har rekommenderat. (Märkligt förresten att Bosch själva inte skriver något om hur skarvning skall göras). Och yes, laddstationen lyser med ett fast grönt sken. Det man gärna vill ha klarhet i är om ev felaktighter längre bort i slingan kan påverka att gräsklipparen viker av efter en halvmeter....
 
Eriksgatan
1. Har du gjort rätt enligt bruksanvisningen med hur kablarna går in i laddstationen? Det är viktigt att utgående och ingående kabel sätts ihop med en pinne i samma "hål" i pinnen.
2. Öarna vid (4) och (5) är troligen inte problemet. Har flera sådana. Se bara till att inte korsa tråden någonstans.
3. Tror inte att avstånden < 1m är något problem. Har några som är 30 cm och det klarar klipparen utan problem.
4. Är det kortare än 2 m från laddstationen till avgreningen för sandlådan? Pröva att flytta den åt höger så långt det går så att det blir fritt utan störning så långt som det går.
 
Redigerat:
Enligt denna YouTube länken:
Dr Ost skrev:
Frågan är om den verkligen finner början på kabeln. Att den roterar ett halvt varv kanske är förinställt vid start? Kabeln är inte nergrävd utan fullt synlig.
[video=youtube;tN3fh2MPk6E]http://www.youtube.com/watch?v=tN3fh2MPk6E&amp;feature=player_detailpage[/video]

Indegon hade problem att hitta hem till basstationen, så jag bestämde mig för att radera kartor och göra en ny kartering....då händer det här. Om man gör en total återställning genom en massa åtgärder fungerar det sen......
 
Dr Ost skrev:
Frågan är om den verkligen finner början på kabeln. Att den roterar ett halvt varv kanske är förinställt vid start?
Kabeln är inte nergrävd utan fullt synlig. Bifogar en skiss på hur slingan är dragen. Notera att det finns fem ställen där avståndet är mindre än en meter (i samtliga fall ca 30-40 cm), att det finns en skarvning samt att jag har varit kreativ och markerat både ett träd och en flaggstång i samma slinga (borde väl vara ok?). Men återigen, de ev fel jag har gjort här, borde väl inte innebära att gräsklipparen inte lyckas följa starten på slingan?

[bild]
Har du dragit den åt rätt håll runt öarna? Annars kan den bli konfys om det finns två ledare nära varandra med samma riktning, de ska alltid mötas i motsatt riktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.