Och du har väl slagit på strömförsörjning av antennförstärkaren i digitalboxens menyer? Vill bara kolla för säkerhets skull.

I så fall så har jag inget bra förslag på vad som är fel, för jag tycker att det borde fungera.
 
sukke2k skrev:
Antennen är ny, det är en med förstärkare. Kabeln är ny och kopplad direkt till tvn. Allt är nytt till tvn :)
sukke2k skrev:
[länk]

Den har jag (den med 32db förstärkning) + en vanlig antennkabel från clas ohlsson
Nu kommer allt i en annan dager!!!

I ett tidigare inlägg (11/5 23:22) skrev du i ett svar på ett av mina inlägg att du inte hade någon antennförstärkare, nu framkommer det att du vist har en antennförstärkare (i antennen, visserligen frågade jag om du hade en på kabeln) som visserligen antagligen inte är aktiv.

Just för tillfället kör du till 99,99% antennen utan att ha antennförstärkaren igång, även om du har aktiverat spänningsmatningen i TVn, detta pga att alla "vanliga" antennuttag spärrar i backriktningen.

Det du behöver är en "Power insert" som du kopplar in mellan antennen och antennuttaget, den behövs för att antennförstärkaren i antennen ska fungera. Just nu har du en antenn med max 16dB förstärkning (i sämsta fall har du kanske bara 7dB ut, beroende på hur antenn/antennförstärkaren är konstruerad), när du spänningsmatar antennen/antennförstärkaren så kommer du få ut 32dB.
En antennförstärkare som är inkopplad på antennkabeln (även en i antennen) men som inte har någon spänningsmatning kan fungera som en kraftig signaldämpare, i värsta fall är det som om man inte har något anslutet på ingången.
Power-inserten ska ge 5VDC ut, du bör försöka skaffa en med F-anslutningar iställer för IEC-anslutningar.
 
Demmpa skrev:
Nu kommer allt i en annan dager!!!

I ett tidigare inlägg (11/5 23:22) skrev du i ett svar på ett av mina inlägg att du inte hade någon antennförstärkare, nu framkommer det att du vist har en antennförstärkare (i antennen, visserligen frågade jag om du hade en på kabeln) som visserligen antagligen inte är aktiv.

Just för tillfället kör du till 99,99% antennen utan att ha antennförstärkaren igång, även om du har aktiverat spänningsmatningen i TVn, detta pga att alla "vanliga" antennuttag spärrar i backriktningen.

Det du behöver är en "Power insert" som du kopplar in mellan antennen och antennuttaget, den behövs för att antennförstärkaren i antennen ska fungera. Just nu har du en antenn med max 16dB förstärkning (i sämsta fall har du kanske bara 7dB ut, beroende på hur antenn/antennförstärkaren är konstruerad), när du spänningsmatar antennen/antennförstärkaren så kommer du få ut 32dB.
En antennförstärkare som är inkopplad på antennkabeln (även en i antennen) men som inte har någon spänningsmatning kan fungera som en kraftig signaldämpare, i värsta fall är det som om man inte har något anslutet på ingången.
Power-inserten ska ge 5VDC ut, du bör försöka skaffa en med F-anslutningar iställer för IEC-anslutningar.
Okej det låter ju fantastiskt om det är så enkelt :) jag har inte aktiverat något i tvns menyer för förstärkning heller, visste inte att man skulle det. Du vet inte vart man får tag i en sån där power insert? Det blir att inhandla en imorgon om det finns i närheten och så får man hålla tummarna :) tack för tipset.
 
Jag kan tillägga att jag också har en vanlig antennförstärkare men den är ej inkopplad då den helt dödade alla mina kanaler när jag kör med den.
 
Ja såg nu att det stod i annonsen att power inserter säljes separat så då lär den ju finnas på clas ohlsson, ja återkommer imorgon med resultatet när jag inhandlat en sån där powet insert :)
 
Har satt in en sån där dosa idag och det funkar klockrent nu, fick riktigt stark signal :)
Kolla signalen i högra hörnet.
Tack för hjälpen, alla ni som hjälp till :)
 
  • 1368465743255.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Förstärkaren skall som sagt sitta nära antennen, helst längst uppe i toppen av maströret, men vid foten kan också gå bra. Att förstärka två meter innan TVn är tämligen meningslöst.
Hur menar du nu?
Jag har löst otaliga problem med att montera förstärkaren bakom TV:n hos mina kunder.
10 m kabel från antennen är ju ingenting, ca: 2 dB dämpning på högsta frekvensen.
 
Det "funkar" för en del att montera förstärkaren precis innan tvn men det händer minst lika ofta att det inte funkar.

En antennförstärkare skall alltid monteras så nära signalkällan som möjligt, antennförstärkaren ska bara förstärka så mycket att signalen i uttaget hamnar i det intervall som mottagarna klarar av för att ge bra bild&ljud.
En för hög (antenn)signal är minst lika dålig som för svag signal. (Prova att koppla in högtalarutgången på en radio till line-in på datorn och lyssna på ljudet när du ökar volymen från noll å uppåt, inom ett visst intervall låter det bra men när volymen blir för hög så börjar det dista å härja, samma sak med antennsignalen)
En annan anledning till att antennförstärkaren ska monteras tidigt är att antennförstärkaren förstärker både dom bra signalerna som dom dåliga.

Edit: Jag har under ca 8 månader hjälpt till att uppgradera antennanläggningae.
 
Redigerat:
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Demmpa skrev:
En antennförstärkare skall alltid monteras så nära signalkällan som möjligt, antennförstärkaren ska bara förstärka så mycket att signalen i uttaget hamnar i det intervall som mottagarna klarar av för att ge bra bild&ljud.
Jag håller absolut med dig, den ska placeras så nära antennen som möjligt.
Dock är det sällsynt att signalen (om vi pratar om villor och småhus) skulle påverkas så mycket av 10-20 m kabel att det ens går att mäta. En förstärkare bakom TV:n löser problemen i 9 fall av 10 om problemet är för svag signal vilket det också är i 9 fall av 10, åtminstone i de trakterna jag jobbar.

Jag har jobbat med antenninstallationer för bl. a. Comhem, Boxer, Viasat och Canal Digital sedan 1998. Är dessutom installatör och återförsäljare för Boxer, Viasat och Canal Digital. ;)
Jag håller alltså med dig, det är alltid bäst att placera förstärkaren så nära antennen som möjligt men i praktiken spelar det i de flesta fallen ingen roll. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.