Hej!
Har ungefär samma problem att lösa med skillnad att vårat hus ligger ett kvarts varv jämfört med ditt hus längs med gräsmattan, jag måste också ta mig över till ön och över en gång bestående av ojämna "Knott"

Hälsar Munkedal
 
Hej
Är det någon som jämfört 2012 års modellen med 2013 års modell när det gäller ljudnivån?
Är den lägre?
 
Hej!
Hade samma undring om ljudnivån och skrev ett mail till Bosch som artigt svarade att de bara hade en modell ,och att den uppgraderas kontinuerligt efter hand. Även ljudnivån har justerats ned till 72 dB och som de skrev garanterat 75 db. .Vid fråga vem som har service e.t.c. så är det i Copenhagen vilket de lagt vikt på att klara på 5 dagar för att möta den svenska servicen till andra fabrikat. Maskinen lämnas hos butiken där man köpt den så sköter de resten. Hälsar Penta
 
Ok....75 är ju bättre än 85 som de va satt innan har jag för mig. Är det fem dagar efter man lämnat in den i butik eller hur menar dom?
 
Eriksgatan
Nu har jag kört och kan jämföra 2012 års modell med 2013 års på samma tomt. Hör ingen skillnad. Det är etiketten som skiljer. Antagligen tog de i med marginal första året för de hann väl inte mäta före släppet. Nu har de mätt och det är säkert de angivna höga 78 db.
 
  • Gilla
Johajihijäärvi och 1 till
  • Laddar…
Jaa nu är även jag fast i robotträsket. Hornbach grymtade inte alls när jag ville åberopa prisgarantin så priset slutade på 8999.
 
peternicklas
Det skrevs i en annan tråd att Kina skulle svämma över marknaden med billiga robotklippare, verkar som det är Tyskland som tagit över detta med lågprisklippare...
 
Eriksgatan skrev:
Nu har jag kört och kan jämföra 2012 års modell med 2013 års på samma tomt. Hör ingen skillnad. Det är etiketten som skiljer. Antagligen tog de i med marginal första året för de hann väl inte mäta före släppet. Nu har de mätt och det är säkert de angivna höga 78 db.
Det ante mig! ;) Vad bra att få det bekräftat. Tack för att du tog dig jobbet att jämföra. :)
 
INDEGO skrev:
Min maskin klipper kant varannan gång och startar med det. Men jag har inte haft tillfälle att kolla det närmare om den verkligen gör det varannan men vid de tillfälle som jag har sett det så börjar maskinen med kantklippning..
Ställde om min också till att klippa varannan gång och nu klipper den! Men med inställningen "Varje gång" så klippte den aldrig kanten... Någon annan som testat "varje gång"-läget?
 
Lämnade tillbaka min Landroid och köpte mig en Indego på Cheapy för 8500 kr efter prisgaranti gentemot Harald Nyborg. Kändes som ett bra pris

Ställde en fråga tidigare i tråden utan svar så jag provar igen:

Begränsningstråden skall placeras 35 cm från kant. Hur lång över tråden kan den klippa?

Hur nära en fast kant klipper dvs hur mycket blir det kvar att trimma vid ex altan och staket? Går det att ställa hur långt över begränsningstråden den skall klippa?

Ända egentliga farhågan jag har just nu är ljudnivån. Hur upplever ni den gentemot andra robotklippare? Är den för hög för att köra sena kvällar och tidiga mornar med tanke på grannar?
 
Om någon med Indego har en iPAD (eller iPhone) så finns en gratis App som heter "Decibel Ultra".
Med min nuvarande Wiper Blitz så mäter jag omgivningsnivå 40dB och vid robotstart ökar nivån till 65dB (1m ifrån). Detta verkar stämma bra med dess specifikation på mellan 65-72 dB. Det är ett gränsfall på vad men kan acceptera tidig kväll om det inte blåser.

Detta betyder att Indigons 72 - 7x dB är för störande för kvällskörningar.
Enligt länken (http://www.varuhuset.se/Bosch-.htm) så är ljudnivån lägre än Automover, vilket jag betvivlar.
"Ljudnivån är på 62 dB, vilket kan jämföras med 64 dB för för Husqvarna Automower 220AC.

#hc77: Klipphöjden är justerbar mellan 20-60 mm, så då bör du kunna anpassa knivarnas avstånd till kabeln. Om du tittar tillbaka lite i tråden (#1045) så har du fina bilder av undersidan och då inser man att den har ganska mycket överhäng utifrån knivarna.
 
Redigerat:
En egen fråga då... Alla bilder visar huset i hörnet av tomtytan med basstationen utmed dess framsida och alla rabatter är skyddade som öar i slingan genom att till&från-trådarna placeras alldeles intill varandra.

Eftersom mitt hus ligger som en ö med gräsmattor runt om så antar jag att jag får problem med att placera basstationen intill huset ?!? Det blir väl som en rabatt-ö när den skall kartläggas, alternativt att endast husets placering kartläggs. Kommer roboten att hitta tillbaka ?
 
Redigerat:
Vad gäller ljudnivån så finns det två olika mätvärden, ljudtrycknivå och ljudeffektnivå, och manualen till Indegon säger:

Noise/Vibration Information
Measured sound values determined according to EN 60335.
Typically the A-weighted noise levels of the product are:
Sound pressure level 64 dB(A); sound power level 72 dB(A).
Uncertainty K =2.74 dB

och Husqvarna skriver på hemsidan om Automower 220AC:
Ljud och Bullernivå
Ljudnivå 63 dB(A)

men manualen till Automowern är mer detaljerad och säger:
Bulleremissioner
Uppmätt ljudeffekt 63 dB (A) 63 dB (A)
Garanterad ljudeffekt 69 dB (A) 69 dB (A)

och härav skulle jag dra slutsatsen att Indegon är rätt mycket bråkigare än Automowern. Tyvärr har jag bara hört den sistnämnda än så länge, får väl se om någon i grannskapet skaffar en Indego..
 
Eriksgatan
Klipparen har funnits att lyssna på sedan första veckan i september så skit i att teoretisera och gissa är du snäll. De uppgivna värdena stämmer inget vidare att försöka överföra till en verklighet. Som alltid är oväsen lika mycket beroende av frekvenser och hur mycket dessa varierar. Jag som har lyssnat på Automowern i över 10 år och Indegon i 6 veckor kan berätta att AM är tyst och stör ingen medan Indegon låter en hel del, dock inte alls som en Robomowe. Klockan är nu 23.30 och Indegon klipper trots den sena timmen. Närmaste grannes hus är 15 meter från tomtgränsen och jag tror att det inte kommer att leda till några klagomål. Så lyssna först, och köp sedan.
 
Appropå ljudnivån, vad tror ni, skulle det kanske gå att ljuddämpa den med något material ex ljuddämpningsmatta undertill på lämpliga ställen?

Någon som provat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.