Hej!

Jag skall köpa tryckt virke klass NTR A (det skall ju vara det virket som har det bästa motståndet mot röta, förutom "marinklassat"). Billigast är sannolikikt Byggmax, men nu har jag först av en snickare fått höra att det impregnerade virket som Bybbmax säljer är av "något sämre impregneringskvalitet".... Jag svarade att det borde ju vara samma om det heter NTR A. Njaaeee - det är någon skillnad i alla fall påstod snickaren. Och häromdagen sa ytterligare en person samma sak - "Byggmax tryckta virke är inte lika bra!"

Låter konstigt tycker jag. Jag förstår att det naturligtvis kan vara skillnader i form av att virket kan vara tätvuxet eller snabbvuxet, mycket eller lite kvistar, rakt eller krokigt osv... Men sådant kan man ju kontrollera med ögat.

Någon som vet om det finns skillnader i impregnering trots att NTR-klassen är densamma?
/Micc
 
M
Det är kanske som med diskmaskiner och torktumlare NTR A+ eller NTR A+++ för det svindyra märket?
 
Menar Du att billigt NTR A uppfyller vissa specifikationer som fastställts, men att annat NTR A-virke (som andra aktörer säljer dyrare), med råge uppfyller dessa specifikationer, dvs faktiskt kanske är bättre?
 
M
Jag vet faktiskt inte. Jag har aldrig trott på på dessa frivilla +++-märkningar, eftersom de är inte standardiserade. Men visst kan det vara så att produkten uppfyller kraven med råge - men hur kan du vara säker? Frågan måste ju också ställas om du behöver bättre än NTR A?
 
Det finns ju säkerligen krav på impregneringen för att den ska uppnå NTR A klass, att det skulle då vara någon som gör det "bättre" fast med samma klassning är ju inte troligt, utan alla tillverkare gör nog maximalt vad de måste göra för att klara klassningen, sen så tjänar väl byggvaruhusen olika mycket på virket de säljer.
Tex så handlar ju alla snickare på Beijer här i stan, med bra rabatter, vem får betala för denna rabatt, troligen alla andra kunder som inte har rabatt.

Nackdelen med tex byggmax är ju att man allt som ofta får stå och sortera brädor, antingen så är det skit i vissa buntar eller så har någon tidigare köpare stått och plockat ut de bästa brädorna och lämnat kvar allt annat i en oordning till nästkommande köpare.
Det slipper man ju på tex Beijer, de flesta snickare står inte och sorterar brädorna lika hårt.
Råspont är ju tex ett exempel som är hopplöst på byggmax, för funktionen så kvittar det ju i 99 fall av 100 hur det ser ut, vilket snickarna vet, men hemmafixarna sorterar ändå och tillsut är det bara en enda stor hög med de sämsta bitarna kvar i byggmax hylla.

Med tanke på hur länge tryckt virke håller om man sköter det så tvivlar jag på att det finns så mycket erfarenhet att tryckt virke är sämre på byggmax.
 
Micc skrev:
Låter konstigt tycker jag. Jag förstår att det naturligtvis kan vara skillnader i form av att virket kan vara tätvuxet eller snabbvuxet, mycket eller lite kvistar, rakt eller krokigt osv... Men sådant kan man ju kontrollera med ögat.
Tror att det är detta som är skillnaden. Handlar ofta på Byggmax, men det blir ett fasligt sorterande av virket innan man hittar bitar man är nöjd med.
På vår andra (dyrare) bygghandel är virket mycket bättre o det är inte många bitar man behöver sortera bort.

Kan tänka mig att om man är snickare o handlar virke ofta så är tiden för dyrbar för att orka stå o sortera virke på Byggmax o därav får dessa dåligt rykte hos hantverkarna
 
Undersökte själv det för nått år sedan när vi byggde altan.

Vad jag såg så kunde det skilja på antal liter impregneringsvätska per kubikmeter i trät. Där mer logiskt sett torde vara bättre. Dock kan jag inte garantera detta då igen jag talade med på brädgårdar ens hade noterat just denna detalj.
 
Det skall inte vara någon skillnad, är det NTR klassat så följer det vissa regler. Sedan kan en regel kännas mer tryckt än en annan, men det beror inte att man tryckt mer noggrant utan att regeln helt enkelt tagit till sig mer vätska av olika anledningar.
NTR-A är det normalt bara regelvirke som trycks i denna klass.

Sedan hur kvalitén är på byggmax virke vet jag inte, men jag har fått mycket skräp från lokala brädgårdar, så allt kan hända, men då har de hämtat tillbaks det.
 
Hej igen!
Kan nämna att snickaren som jag refererade till inte har något som helst incitament till att virket skall tas från den lokala brädgården. Han (liksom ortens övriga snickare) får nämligen ingen rabatt (eller om det möjligen var några enstaka procent)*. Så snickaren brukar säga till sina kunder att de själva kan köpa hem allt virke, så slipper han den hanteringen (och att ligga ute med pengar för virket ifall kunden inte betalar sin faktura i tid).

Så att han skulle snacka skit om Byggmax av ekonomiska själ utgår. Och han kunde inte specificera vad det var som var sämre med impregneringen på Byggmax virke...

*Ovanligt - jag vet - men det är en så liten ort, så det finns säkert ingen risk att brädgården skulle få konkurrens i form av att någon annan börjar sälja virke och fångar upp byggarna genom att ge dem rabatt. Och till närmast Byggmax är det mer än 3 mil, så yrkesfolket kommer fortsätta att handla lokalt till de kunder som inte själva vill/har möjlighet hämta virke själva...
 
Angående trä och kvalitetsskillnader så är det mesta enbart skitsnack av dem som inte förstår. Det mesta av Byggmax virke är i Sydsverige från Södra skogsägarna och är samma som återfinns hos övriga brädgårdar.
När det gäller tryckt virke så kan man läsa här vad klassningen innebär. http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1202
 
cecar33 skrev:
Angående trä och kvalitetsskillnader så är det mesta enbart skitsnack av dem som inte förstår. Det mesta av Byggmax virke är i Sydsverige från Södra skogsägarna och är samma som återfinns hos övriga brädgårdar.
När det gäller tryckt virke så kan man läsa här vad klassningen innebär. [länk]
Säger inte att jag förstår, men hur kommer det sig att andelen skeva/vridna/sprucket är betydligt mer påtaglig på BM än dyr-brä'gårn. Om det är som du säger så bör det isf vara personalen som plockar bort "fulvirket" och vi konsumenter betalar detta med högre lpm-pris för "samma" virke.

Hur som så köper jag mitt på BM iaf, jag har tid att leta upp de bitar som jag är nöjd med.
 
Mikael_L
Byggmax har inga egna sågverk, dom har inga egna tryckimpregmeringanläggningar.
Mao köper dom samma slagrs virke från samma aktörer som alla andra brädgårdar.

Går du och läser vad som står för leverantör på byggmax virkesbuntar så ser du att allt kommer från någon av de stora sågaktörerna i Sverige, Moelven, t.ex.

Så någon generell kvalitetsskillnad finns alltså inte, och är inte något skäl att välja bort byggmax.

Man väljer lämpligtvis bort byggmax av andra skäl, såsom pris, hur bra brädgårdspersonalen håller efter sitt virke och sorterar bort dåliga bitar, hur långa frakter det blir, vilken kredit man får, vilken service eller kunnande personalen har osv osv.

Men kvalitet på själva produkten är ingen parameter att välja eller välja bort Byggmax på.
 
M
Skillnaden är väl som med allt annart - dvs försts och andra sortering. En dyr brädgård kräver förmodligen bättre sorterat från sina leverantörer. Har man tid att sortera själv så spelar det ju ingen roll.
 
OK - tolkar det som att det inte skall kunna finnas några egentliga skillnader på impregneringens kvalitet då... (att det finns kvalitetsskillnader på virke vet vi ju alla).

Tack för svar!
/Micc
 
Mikael_L
Tja.
Egentligen har ju Micke64 en poäng.

Virket har ju olika kvalitet, redan när det kommer in till sågen som trädstammar. Sen kan ju även processer senare inverka något också.
Och på sågverken är man ju kunniga, inga dumskallar. De har vett nog att sortera ut för olika kvalitéer för att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Riktigt bra virke blir konstruktionsklassade reglar och lister osv.
En del väljs ut för att bli panel, annat för att bli reglar. Det som sen blir kvar får ju bli råspont och formvirke, typ.

Och även efter denna grova sortering utifrån funktion finns det ju sen ändå ofta vissa kvalitetsskillnader inom samma segment, om sen sågen bryr sig om att sortera inom segmentet eller inte vet jag inte.
Någon kan kanske fylla i med mer info.

Sen i nästa steg kommer ju affären mellan sågens säljare och butiken, eller byggkedjans uppköpare.
Och visst kan det säkert skilja mellan olika brädgårdar, vad deras inköpare kräver, och hur mycket dom "skäller och gormar över" och reklamerar dåliga virkespaket.
Eller att dom explicit kräver och betalar för lite bättre kvalitet.
"Min" XL-bygg-handlare beställer "A-kvalitet" på alla reglar från 120x45 och uppåt, pga att slippa "gnäll" från oss kunder. Det får dom säkert betala lite extra för, som antagligen jag sen också får betala för.
Vad "A-kvalitet" betyder vet jag inte, det har jag bara blivit upplyst om.

Men öht kan jag inte tycka att jag märker någon kvalitetsskillnad på virket som ligger på Byggmax brädgård och det som min XL-bygg-handlare har. Båda har ibland jättefina virkespaket, likväl ibland sådana som man tycker sågen borde skickat till majbrasan istället. :)
Skillnaden på Byggmax är väl snarast så att personalen inte håller efter så bra i sina virkesställ. Efter att svensson har varit och rivit runt för att leta dom finaste bitarna så är allt huller och buller och blir snett och vint bara av det, iom att ingen ordnar upp. Och ingen plockar heller bort de sämsta bitarna som ligger kvar där, så till sist ligger det kvar 20% av ett virkespaket i bedrövligt skick, och det kan fortfarande vara så att det inte har gått upp för personalen att det är dags att rensa ur och lägga in ett nytt paket virke.

Men nå.
Jag vill alltså inte helt utesluta att det möjligtvis kan vara en mindre kvalitetsskillnad, till Byggmax nackdel, om dom har uppköpare som inte ligger på sina inköpskanaler ang den kvalitet dom erhåller, och att dom kanske konsekvent väljer lägsta pris så att om det finns några paket med misslyckad tryckimpregnering (för lite vätska, fel tid eller nåt sånt) så köper dom det partiet rabatterat.
Men ärligt talat tror jag inte det själv. Och vore det så borde Byggmax uppköpare få sparken och istället anställa någon som sköter sitt jobb. :)

Byggmax är liksom en för stor aktör för att hålla på och dribbla med kvaliten (kan kosta för mycket i slutänden) och har lite för stora inköpsvolymer för att hålla på och jaga defekt virke på "spotmarknaden". Tror jag alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.