Hej,

Har funderingar på att glasa in verandan, men vill då höja den lite + lägga lite isolering. Frågan har varit upp innan ,men då var det frågan om att plinta om allt. Nu är funderingen om man kan regla direkt på det som redan finns idag.

Allt annat skall bort utom den befintliga trallen ,men jag kommer att höja golvet 10cm så det blir i fas med resten av huset med antingen 70 reglar eller annan regel.

Se bild
http://www.rip-off.se/slask/IMG_1052.JPG

/Micke
 
Puffar upp denna. Ingen som kunde tycka till?

/Micke
 
Jag hade bara gjort så om befintliga underlaget är välplintat och tjälsäkrat.
Väldigt surt om partiet pajjar pga rörelser i regelverket. Behövs inte många cm innan det kärvar och fastnar.

Hur är befintliga plintar placerade idag, var kommer stolpar och hammarband i förhållande till dessa?
 
Trallen ligger på andra reglar. Hur dessa är satta vet jag inte eftersom det har legat sen 1978. Stolparna är satta i gjutna plintar (3st) sedan är staketet på sidan även det satt i plint.

Trallen och staketet (på sidan) har alltså stått sen 1978 ,men taket och frontstaktet är tillbyggt och där vet jag inte årtal. Eftersom taket är plexi så borde det vara på 80-talet.

Det har iaf inte flyttat på sig och trallen visar inga tecken på att vara dålig någonstans.

Om man nu reglar över denna trall så bör man väl se till att någon luft kommer under där annars blir det rätt tätt eller räcker det som kommer mellan springorna på sidan?
 
Jag ser tyvärr ingen lätt lösning, utan det är jobb involverat med att titta på det befintliga och avgöra om det är värt att bygga in.
Hade du tänkt riva tak och väggar och börja om där?
Har du några fler kort på konstruktionen i stort, samt måttangivelser på plintar och ytan?

Isf fortsätta med golvet flytande, fritt från väggkonstruktionen. Då reglar du på golvet 70*45 och sen den ytan du önskar. Du kan då isolera facken mellan gamla trallen och nya ytan (friiggo + svart vindpapp tex). Bör läggas tvärs befintlig regling, så ytan kommer då gå rakt ut från huset. Tänkt igenom om det är snyggt och passar!
Dock måste du bryta upp ett par trall och kolla hur det är är under, så att det inte är väldigt fuktigt och att det kan cirkulera luft även när trallen är överbyggd.

Glasparti, väggar och tak byggs nytt, alt förstärks och sen placeras partierna i denna konstruktionen.
Med endast 3plint på framsidan så måste du troligen bygga en syll med dubbla 45*225 tryckt mellan dina befintliga plintar och ett nytt hammarband ovan enligt samma princip.
Avstånden mellan befintliga plintar och ytan på tak avgör vilken last det ska dimensioneras för. Viktigt att nedböjningsfaktorn måste minimieras så att partierna går att skjuta och inte spricker vintertid.

Med reservation för att jag är amatörbyggare, och gärna dimensionerar saker säkert, med marginal.
 
Nä det är ingen lätt lösning, men jag skall riva upp någon planka och titta under. Nu står ju detta redan under tak och trallen ser nästan ny ut på vissa delar så jag tror nog att det är relativt ok under.

Reglarna borde ju hamna där de röda strecken är?

Luften kan endast cirkulera i mellan springorna. Kommer inte in under trallen.

Även om det är flytande golv så kommer ju stolpar vid vägg och takreglar att fästas i huset, eller?

Tar lite fler kort på lunchen...
 
Tak och väggar ska absolut fästas i huset, vilket inte bör vara några problem.
 
Det ser ju inte ut att bli så svårt. Hur stora partier har ni tänkt er?
 
Lite större än vad den del med tak är. Har inte måttat exakt ,men 4x3 meter typ.

Nä jag tror att det skulle gå att bygga på det som är. Ser OK ut i trallen, men jag skall göra rent innan och helst lyfta trallen så att det kan lufta ordentligt under och sen fylla med grus under eller är det överdrivet arbete?
 
Nä det kan säkert vara så, men man vill ju vara noga så det blir rätt :)

Ja jag har sett den där när jag spanade runt.

Om man bygger direkt på trallen så får väl stolparna fästas i läkten med genomgående bult där jag inte har gjutna plintar sedan behöver man ju ingen bärlina här eftersom trallen får bli det. Korrekt?

Vad tar man för dimension på stolpar? 90 eller?

Tänkte bygga taket med K24 virke och kanalplast. Rekommendationer på reglar? 75 och 45 kanske eller skall man ha tjockare.

Är bara en glad amatör som gillar att snickra :)
 
Jag hade byggt helt nya väggar runt om, och inte fästa något av det i trallen. utan i nya syllar och befintliga plintar om de sitter bra. Sen ansluta golvet till denna konstruktionen.

Vikten från taket går via hammarbandet över till stolparna och ned i syll/plintar, det handlar om kanske 200-300kg/m2 takyta, så det är rätt stora krafter som ska ned i marken. Därav att man måste veta 100% att underlaget hållet.
 
Jag ska riva bort allt utom trallen, men jag har bara fem plintar att jobba med så några till måste skapas.
Syllarna ska alltså vila på plintarna? Hmm hur gör man då i mitten? Hade tänk regla direkt på trallen annars, men det kanske är helt fel?

Vet vad hammarband är, men är det inte bättre att fasa ur stolparna och lägga takregeln direkt i där? Blir det så mycket vikt? Ganska lätt tak och man kan inte ha för mkt snö på det.
 
Hammarbandet finns till för att fördela och stabilisera konstruktionen, det går inte att pruta bort i normalkonstruktionen. Samma sak med syllen.
Iom att du ska ha glasparti så finns det inget plank mellan stolparna som hjälper till skjuvningstabiliseringen sidled, så då måste man verklingen bygga konstruktionen stabil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.