Jag tänkte be forumets experter om lite råd gällande vårt uterum.
Vi har i dag ett inglasat uterum som är 5,2x3,2 meter och som golv ligger det tryckimpregnerat trä.
Golvreglarna är även dessa av tryckimpregnerat trä.

Eftersom golvreglarna vilar på stockar på marken så tänkte vi säkra upp golvreglarna med plintar istället så att det inte kan sjunka mer än vad det redan gjort.

Frågan är bara med isolering. Hur skulle ni på bästa sätt isolera golvet så att det går att använda till viss del även på vintern?

IMG_0605 (Small).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0607 (Small).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0608 (Small).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0609 (Small).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand för svar.

// Peter
 
  • IMG_0606 (Small).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0610 (Small).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Det går att lägga västkustskiva eller friggoskivka där. Kan täckas med svart vindpapp för att det inte ska lysa igenom.
Du måste spika någon form av bärande länkt under reglaran så att isoleringen inte går igenom, tex trallläkt på tvären.
 
Ok, låter ju helt rätt.
Bör vi ta bort det gamla golvet eller kan vi återanvända det?
Jag hörde någonstans att man inte bör bygga in tryckimpregnerat trä för att det möglar lättare.
Vi tänkte ju lägga något trevligare golv där också, vilket jag glömde nämna tidigare.

// Peter
 
Har du fukt där, så att även tryckt möglar så är det problemet som ska åtgärdas. Det ser ju torrt och fint ut på bilderna. Är det någon tillskjutande fukt utifrån, regnvatten tex?
Är det torrt alltid så kan man regla med vanligt virke utan problem. Tryckt kan lukta lite i stängda miljöer.
 
Det ser torrt och fint ut på marken. Det ligger nån typ av singel där och jag tänkte ev. sätta in två ventiler också så att det får luftas ut. Men det kanske är bäst att ta bort golvet och lägga in en golvspånskiva istället för att behålla det gamla golvet?
 
Inte golvspån om det är uterum, då måste du göra en riktig torpargrund under, med blindbotten.

Enklaste och som tål lite fukt är ju konstruktionen du har nu, med tillägget isolering för att klara någon månad till på hösten.
Vill du ha lackat eller oljat furugolv så behövs det en mer seriös konstruktion.

Lite bilder i en tråd
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/168862-inglasad-uteplats.html
 
Redigerat:
har du möjlighet att bygga på höjden kanske lite frigolit 30-50mm ovanpå trallen ihop med ett laminat golv funkar bra?.

Mvh kim
 
J
Problemet är ju att man inte ska ha tryck impreg i inomhusmiljöer då det inte är hälsosamt. Men vågar inte säga att det är fel men jag skulle undvika. Jag har gjort mkt jobb åt förskolor/kommun och där väljer dom bort tryckimpr i nästan alla lägen även för utomhusbruk.
 
  • Gilla
bambugolvteraserfasader
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.