Jag skulle ge dig en annan rekommendation. Köp de tilthjul som finns som tillbehör så blir du av med problemet till 98%. Då tar hjulen i före kanten. Sen hade jag inte kapat den heller utan plockat bort den helt för den delen. Sitter med två insexskruvar..

Edit: att sätta vikter i nosen rekommenderar jag inte heller. Har själv testat med olika vikter och den har en tendens att bli för framtung. Har du då en slänt så har maskinen en tendens att kasa nerför istället för att köra...
 
Det låter som en bättre lösning, ska åka och fixa tilthjul efter helgen, har du någon uppfattning om ca priset för dessa ?
 
Ca pris 286kr. Artikelnummer 1126-9127-01
 
Här har du en liten bild på hur själva listen/kanten där bak sitter fast (du har inga sladdar där om du inte har säkerhetshandtag) samt en bild på tilthjulen. Bifogar även bild från min förra maskin med tilthjul monterade.
 
  • uploadfromtaptalk1368103980758.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1368104145592.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var ju inte så farligt pris. Jättebussigt av dig med infon,Tack.
Blir att införskaffa tilthjul och ta bort plåten om problemet fortsätter efter att jag jämnat till marken där det är ojämnt,
har funkat bra dom sista klippningarna, så jag ska ge den några chanser till.
 
Ingen fara, glad to help! Tänk även på att knivskyddet kan vara boven i dramat ifall du har det monterat. Händer ibland att den fastnar på den om man har otur..
 
Jag har rätt många träd i gräsmattan som inte har några ytliga rötter. Så de är inte omringade med tråd utan roboten stöter emot stammarna och vänder håll istället. Men vid några tillfällen har den lyckats köra emot utan att krocksensorn aktiverat (tror det beror på mjukt underlag med mer jord än gräs). Då står den bara där och slirar. Vad händer om man bara låter den vara? Kommer den någonsin tänka "Fasen, nu har jag kört rakt fram i 30 minuter... nåt känns fel" och baka bort från trädet? Eller kommer den stå där och gräva ner sig tills batteriet är slut?
 
peternicklas
bjoma skrev:
Jag har rätt många träd i gräsmattan som inte har några ytliga rötter. Så de är inte omringade med tråd utan roboten stöter emot stammarna och vänder håll istället. Men vid några tillfällen har den lyckats köra emot utan att krocksensorn aktiverat (tror det beror på mjukt underlag med mer jord än gräs). Då står den bara där och slirar. Vad händer om man bara låter den vara? Kommer den någonsin tänka "Fasen, nu har jag kört rakt fram i 30 minuter... nåt känns fel" och baka bort från trädet? Eller kommer den stå där och gräva ner sig tills batteriet är slut?
Om den inte stannar och vänder vid hinder så ska du reklamera den, den uppfyller inte då CE märkningen. Kan ju lika gärna vara ett litet barn som den kör på och då bara fortsätter och kör över barnet om barnet skulle trilla.
 
peternicklas skrev:
Om den inte stannar och vänder vid hinder så ska du reklamera den, den uppfyller inte då CE märkningen. Kan ju lika gärna vara ett litet barn som den kör på och då bara fortsätter och kör över barnet om barnet skulle trilla.
Fast jag är ganska säker att jag hade fått samma beteende oavsett vilket exemplar av 520-klippare jag hade använt. Det är alltså inte något fel på stötsensorn utan det är att stöten blir för mjuk. Träden står rätt tätt på några ställen. Så om roboten först krockat med ett träd, vänt håll och sedan börjar accelerera mot ett annat träd som den då krockar med innan den kommit upp i full fart (plus mjukt underlag) så blir krocken för mjuk för att stötsensorn ska reagera.
 
peternicklas
bjoma skrev:
Fast jag är ganska säker att jag hade fått samma beteende oavsett vilket exemplar av 520-klippare jag hade använt. Det är alltså inte något fel på stötsensorn utan det är att stöten blir för mjuk. Träden står rätt tätt på några ställen. Så om roboten först krockat med ett träd, vänt håll och sedan börjar accelerera mot ett annat träd som den då krockar med innan den kommit upp i full fart (plus mjukt underlag) så blir krocken för mjuk för att stötsensorn ska reagera.
Då är det fel på 520 klipparen. Jag har ett annat fabrikat och den kan jag få till att stanna och snurra runt genom att stoppa den med foten många gånger efter varandra. Detta ska även regleras genom att mäta strömuttaget från motorn.
 
peternicklas skrev:
Då är det fel på 520 klipparen.
Ja det är ju tråkigt om det är så. Fast erkänn att det är en lurig nöt att knäcka hur roboten ska veta att den stött emot något när stöten är så mjuk att sensorn inte triggar och stömuttaget är normalt pga den mjuka jorden som snabbt gör om hjulen till slicks. Fast om andra tillverkare lyckats göra sin robot failsafe borde ju Stiga också kunna tycker man.

Hur som... Nån som har svar på frågan jag ställde förut. Dvs om roboten har någon form av timeout efter att ha kört rakt fram tillräckligt länge?
 
Helt klart en lurig situation om underlaget är så mjukt att den slirar istället för att trycka in krocksensorerna, men det kan ju också vara så att själva kåpan på något sätt går onödigt trögt. Kåpan ska ju tryckas bakåt vid krock och påverka microbrytarna som sitter uppe under laddningsknopparna. Prova att dra bakåt i någon av laddningsknopparna så hör du att det klickar i brytarna. Kärvar de?

Sen tycker man ju att programmet BORDE förstå att något är på tok om klipparen inte träffar på någon slinga eller annat hinder inom en viss tid. Har dock aldrig provat för att se vad som händer.
 
Min klippare har ju lyckats fastna flera gånger och precis som du skriver, på mjukt underlag. Var just ute och startade om den då den fastnat i en slänt. Det var blött i gräset och lutningen är nog lite mer än rek, hjulen har antagligen börjat slira då det blev brant och den började gräva ner sig. Samtliga gånger då den fastnat, antingen framåt eller bakåt, så har den efter en stund stannat, stoppat kniven och fel-larmat
 
Behöver absolut inte vara "fel" på roboten bara för att den inte "löser" ut ordentligt. Första felet många gör är att spänna laddmuttrarna för hårt. Dessutom rekommenderas det ar spreja "pucken" som sitter under skalet/håller fast skalet med silikonsprej eller dylikt. Detta görs förslagsvis under vinterservicen. Dessutom läser brytarna endast ut vid påkörning rakt framifrån, och har du otur så kommer det största trycker mer från sidan. De nya 527 modellerna har en annan typ av brytare som gör hela skalet "flytande" och löser ut vid slag/stötar från alla håll.
 
Åkte in till återförsäljaren för att köpa tilthjul igår. Det var inget dom hade hemma och han verkade måttligt intresserade av att ta hem sådana, men kunde beställa om jag lämnade artikelnr, vilket jag tänkte göra.
På vägen hem funderade jag på om det inte går att lösa på annat sätt. Svängde inom Clas ohlson och köpte passande hjul ( 37 kr st ) vilka jag nu monterat och tycker borde funka bra.
Foto0241.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.