Nu är det dags att byta ut min gamla DeWalt 707 till något bättre och modernare:)
Valet står mellan Makita LS0714L och Bosch GCM 8 SJL, det känns som två sågar med likvärdiga specifikationer.
Jag tror att de har tillräcklig sågkapacitet för mitt användande, det jag känner att de saknar är att de bara går att vinkla åt ett håll. (Det stör mig idag med DeWalten)
Finns det något annat bra alternativ i samma prisklass? Eller någon som är aningen dyrare med mycket bättre kapacitet och funktioner?

Jag vet att det finns ett antal trådar angående dessa sågar men jag har läst och letat men kommer inte fram till vad jag ska välja.

/Kalle
 
Mina erfarenheter är att båda sågarna är fina att använda, men att makitan är i en betydligt högre division när det gäller hållbarhet och byggkvalite.
För privatbruk är säkert boschen tillräckligt bra när den inte ska släpas runt på olika byggen.
 
Ganska stora skillnader mellan sågarna ändå tycker jag. Makitan har ganska många år på nacken och bara 190mm klinga och 1000W motor samt saknar mjukstart men har lägst vikt. Boschen är en helt ny design med 216mm klinga, 1600W, mjukstart, större geringsvinklar och kapkapacitet. Jag hade valt Boschen personligen.

En annan intressant såg du kan titta på är Metabo KGS 216 Plus (alltså inte den billiga KGS 216 M som brukar rekommenderas):
http://metabo.se/Produktkatalogen-M...era-och-stationaera.34562+M519e519b47a.0.html
Lutning åt båda hållen och konstantelekronik med mjukstart.
 
Metabon verkar helt klart intressant, den hade jag missat att den fanns. Men i specifikationen står det att den bara klarar att såga 41 mm vid snedställning 45 grader. Det är för lite för min del, 45 mm är minimum.
Är det någon som har använt en Metabo KGS 216 Plus som kan ge en recension av den?
 
imported_Kalle_F skrev:
Metabon verkar helt klart intressant, den hade jag missat att den fanns. Men i specifikationen står det att den bara klarar att såga 41 mm vid snedställning 45 grader. Det är för lite för min del, 45 mm är minimum.
Är det någon som har använt en Metabo KGS 216 Plus som kan ge en recension av den?
Tänk på att det gäller tiltning av sågen inte vanlig gering. Vid vanlig 45 graders gering klarar sågen fortfarande 70mm.
 
Efter timmar av funderingar och surfande på forumet och diverse verktygsidor har jag börjat snegla på en modell större såg. Det vill säga Bosch GCM 10 SD, Makita LS1016L och LS1018L.
Säljs LS1018L fortfarande? Och vad är skillnaden mot LS1016L förutom mindre motor? Den ligger väldigt mycket lägre i pris så jag antar att det är en enklare modell, men det är ju trots allt en makita.
Någon som har koll på läget?

/Kalle
 
imported_Kalle_F skrev:
Efter timmar av funderingar och surfande på forumet och diverse verktygsidor har jag börjat snegla på en modell större såg. Det vill säga Bosch GCM 10 SD, Makita LS1016L och LS1018L.
Säljs LS1018L fortfarande? Och vad är skillnaden mot LS1016L förutom mindre motor? Den ligger väldigt mycket lägre i pris så jag antar att det är en enklare modell, men det är ju trots allt en makita.
Någon som har koll på läget?

/Kalle
LS1016L är den lite lyxigare av de två med lite högre motoreffekt, tystare motor, större geringsvinkel åt vänster konstantelekronik, samt fyra gejdrar (Makita kallar tekniken DXT) vilket bör ge mer exakta snitt. Här har du en länk med en direkt jämförelse.
http://www.makita.se/compare-tools/compare.html?compare_items=LS1016L, LS1018L

Av de tre sågarna du nämner hade jag valt LS1016L. Har själv en GCM 10SD och saknar mjukstart, laser samt konstantelekronik på den.
 
Efter att ha kollat lite klipp på LS1018L och priser på sågarna lutar det åt en LS1018L under förutsättning att den finns att få tag på. Karl Hedin kör den på kampanj för 4144 kr inkl moms och Duab för 4175. Känns inte motiverat att lägga knappt 3000 till för att få en GCM 10 (som saknar laser?) eller en LS1016L. Tror att det kommer känns som ett rejält lyft mot min 707:a hur som helst:)
 
Om du ändå tittade på metabo kgs 216 plus så kolla gärna på den större 254 plus också. Annars tror jag att du blir nöjd med vilken du än väljer
 
Hehe, det började med en oskyldig fråga om sågar i 4000 kronors klassen och nu är förslagen uppe i 8500 kronors klass?
När vi ändå är i farten så varför inte GCM 12 GDL eller Kapex?
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Jag beställde just den sågen (KGS 216 plus) från Rubart nyss för 340€ frakten inräknat. Vad jag förstått så har folk även provat denna och liknande sågar och det går kapa 45 högt även när man lutar 45 grader på våra vanliga storlekar.

Edit: Citeringen blev fel. Var tänkt att citera imported_Kalle_F
 
Redigerat:
Du kan väl testa att kapa en 45*95 med sågen lutad 45 grader när du väl fått hem sågen. Återkom gärna med en rapport!
 
Köpte idag en gcm 8 sjl som jag packade upp när jag kom hem. Provade att dra igång den utan att såga i någonting. Hör då ljud som nästan kan liknas i att klingan tar i någonting när den börjar snurra, även om ljudet inte låter exakt som detta. Är inte van kap- och gersågare men de jag provat tidigare har inte haft detta ljud. Kan klingan ta i eller är det något annat, mjukstarten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.