Jag fick samma problem med min klippare idag. Efter att klippt färdigt sitt arbetspass så ska den gå tillbaka till laddstation i läge "följa kabeln": På vägen följer den då slingan ut på en liten ö och hittar inte tillbaka därifrån, utan bara fortsätter varv efter varv runt ön.
Då jag har lagt slingan till ön, så ligger kablarna tätt i förbindelsen, och denna ska då maskinen arbetar, vara "osynlig" dvs att maskinen kan passera över förbindelsen, utan att undvika den. Jag kan tänka mig att det blir samma sak då maskinen ska följa slingan tillbaka till laddstationen, den hittar ut till ön men inte tillbaka pga att den inte hittar förbindelsen,då denna är "osynlig".
Tänkte prova att köra den i läge "kurvbana" ist och lägga ut ett "återkallande ca 5meter innan stationen för att den inte ska missa. Kan detta vara en lösning för att den inte ska fastna på ön ? Eller några andra förslag ? Att lägga en "trekant på den lilla ön, tror jag tyvärr inte funkar.
 
pelleprognos skrev:
På vägen följer den då slingan ut på en liten ö och hittar inte tillbaka därifrån, utan bara fortsätter varv efter varv runt ön.
Vad, följer den slingan ut till en ö? Har du lagt kablarna rätt så ska den inte "se" slingan som går ut till ön, utan bara passera som om de inte fanns. Det gäller även när klipparen följer kabeln hem.

Hur stor ö handlar det om?
 
En trekant på ön bör lösa ditt problem. Samtidigt så bör maskinen lämna ön efter cirka 3 varv beroende på öns storlek.

Edit: för övrigt är kurvbana en riktigt bra grej. Om man tycker att man fått hjulspår tidigare blir man i princip av med det fenomenet helt..
 
boltis skrev:
En trekant på ön bör lösa ditt problem. Samtidigt så bör maskinen lämna ön efter cirka 3 varv beroende på öns storlek.

Edit: för övrigt är kurvbana en riktigt bra grej. Om man tycker att man fått hjulspår tidigare blir man i princip av med det fenomenet helt..
Men jag har nåra stora öar men dom har inte en tillräckligt lång raksträcka för att få triangel att fungera. Men ska den även hoppa av stora öar efter tre varv?
 
mortimer skrev:
Händer samma fenomen när batteriet är fulladdat ? Rätt avstånd mellan trådarna också mot ön ? Kan inte avstånden just för Stiga dock. Haft klipapren länge så något har ändrats i just den punkten där klipparen får problem ?
Maskinen är ny så har ej testat så mykke men jag tror nog att det händer samma sak när den är fulladdad. Jodå det är rätt.
 
Gimbal skrev:
Vad, följer den slingan ut till en ö? Har du lagt kablarna rätt så ska den inte "se" slingan som går ut till ön, utan bara passera som om de inte fanns. Det gäller även när klipparen följer kabeln hem.

Hur stor ö handlar det om?
Ursäkta, har uttryckt mig fel, då jag inte sett när/hur maskinen kom till ön.
Ön är den sista av tre st som är sammankopplade med övergångar, vilka jag har sett att maskinen passerar över och alltså bör vara rätt. Ön är 3 meter i omkrets och även den minsta av dom tre.
Om det är så att maskinen är på en ö och får indikation på att den ska hem och ladda sig, så är det kanske så att den inte "ser" förbindelsen för att komma bort ifrån ön.
 
Den kan ju även fastna på stora Öar med kurvbana så det hjälper ju inte då ju.
 
tommy185 skrev:
Den kan ju även fastna på stora Öar med kurvbana så det hjälper ju inte då ju.
Finns det då någon lösning på problemet ?
Jag har nu lagt till ett "återkallande" innan laddstationen och kör maskinen i läge kurvbana, får se hur det går.
Tänkte annars prova att lägga kablarna längre ifrån varandra(min 5 cm ) i utgången på ön och se om det hjälper för att den ska hitta ut. Annars testar jag med att slå ner en stolpe, som den går emot och förhoppningsvis byter riktning till en annan del av slingan. Fler förslag någon ?
 
Nej kurvbana är ju inte till för att lämna öar, så att det inte funkar är kanske inte så konstigt. Frågan är hur stora öar den kan "detektera" av sig själv. Vi har bara småöar på kanske max 2m i diameter och dessa gör den ganska precis 2 varv runt innan den lämnar. (utom en gång ska erkännas då den gick ett par timmar runt ett träd och nötte upp rena traktorstigen.)

Jag provade precis mot en liten ö med senaste mjukvaran bara för att kolla så det inte smugit sig in en bugg i senaste versionen (r16071) men den gjorde 2 varv och lämnade precis som den gjorde förra året.

Har ni provat mot mindre öar så att åtminstone det funkar?
 
Som jag tidigare skrev, så är ön där klipparen fastnade bara ca 3 meter i omkrets, eller ca 1 meter i Diameter.
Jag testade precis att köra den i läge kurvbana och fick den då att hamna på ön under tillbaka gången till laddstationen. Den studsade genast bort ifrån ön och fortsatte sedan sin studsbana fram till "återkallandet" där den började följa slingan noga fram till laddstationen.
Verkar alltså som allt funkar som det ska i läge kurvbana, vilket jag fortsätter köra den på.
 
Ah 3m i OMKRETS (jag läste diameter första gången och tänkte att det var lite större än de vi har). En sådan liten ö borde den ju detektera med lätthet. Märkligt om det inte fungerade.
 
Klipparen har nu utan större problem studsat tillbaka till laddstationen varje gång i läge "kurvbana".
Ett annat problem som har inträffat vid några tillfällen, är att maskinen fastnar. Då plåten baktill inte har mycket frigång ( är nog tänkt som tippskydd i branter ) så fastnar maskinen ganska lätt om den försöker backa ut ifrån hinder eller dyl, och marken är lite ojämn. Det är inga problem att köra framåt över ojämnheterna, men att backa därifrån går inte. Jämnar ut med lite jord på problemplatserna efterhand, så går det, men lite irriterande är det, känns inte helt genom tänkt.
 
Ta bort plåten så ska du se att han tar sig fram bättre.. :)
 
Men då måste du väl ha rätt rejäla gropar om den ska bli hängande på den plåten?
Som tippskydd funkar plåten i allafall hyfsat, har en brant där den ibland vill stegra över (om ett framhjul träffar någon liten tuva på vägen upp), då lyfter framhjulen, plåten tar i, klipparen tvärnitar och tippar framåt igen, funderar en liten stund (hämtar sig från chocken kanske) och drar sedan i gång igen.

Från det ena till det andra, nya firmwaren verkar trevlig. Mycket bättre kontroll på hjulmotorerna. Tidigare så gick det som hejsan i ovan nämda backe när den körde nedåt, nu hör man riktigt hur den motorbromsar på vägen ner för att sedan skuva på när det blir platt igen. De mjukare manövrerna minskar hjulspinnet också. Trevligt.
 
boltis skrev:
Ta bort plåten så ska du se att han tar sig fram bättre.. :)
Ehh, tar sig bakåt menar du :)
Pratade med återförsäljaren idag och han påstod att det var ett vanligt problem. Han rekommenderade mig att
kapa plåten ca 1,5-2 cm och sätta fast några tyngder framtill för att motverka stegring i sluttningar.
Tycker det känns lite trist att göra åverkan och modifiera om en helt ny maskin. Däremot tycker jag att det är dåligt att man inte löst detta, då det tydligen är vanligt förekommande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.