Meganeoman skrev:
Hur länge måste man vänta innan man kan måla efter fasadtvätt? Gör det något om man skrapar lite efter tvätt - eller måste man tvätta om igen då?
Köp en fuktmätare och kolla. Jag lät det alltid stå ett par dagar iallafall men många parametrar. En fuktmätare för ett par hundralappar är mitt tips så slipper du vara osäker.
 
Meganeoman skrev:
Gör det något om man skrapar lite efter tvätt - eller måste man tvätta om igen då?
Ingen som vet? Tänkte att det kanske är dumt att skrapa innan tvätt!
 
Någon som vet om det räcker att tvätta med Jotun Kraftvask, innan målning, eller skall man även spruta på Alg- och Mögeldesinfektion som komplement?
 
makke1 skrev:
Någon som vet om det räcker att tvätta med Jotun Kraftvask, innan målning, eller skall man även spruta på Alg- och Mögeldesinfektion som komplement?
Det är bara om du har synligt mögel som du behöver använda alg- och mögeltvätt. Kommer du måla med en plastfärg (Demidekk t.ex) så finns det antimögelmedel inblandat i färgen.
 
  • Gilla
makke1
  • Laddar…
Meganeoman skrev:
Ingen som vet? Tänkte att det kanske är dumt att skrapa innan tvätt!
Får du bara bort allt junk som lossnade av skrapningen från fasaden behöver du inte tvätta igen
 
Hej. vi ska tvätta fasaden inför målning och undrar om någon kan på denna bild avgöra om det är mögel eller bara skit. Sitter och kollar vad man ska tvätta fasaden med och är inne på. ”Grovrent” och ”Alg och mögelfritt” med Alcro..

ska man tvätta med Grovrent och sen alg och mögelfritt?
 
  • Närbild på träfasad med smuts och möjliga mögelfläckar inför rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tegelfasad på ett hus med möjliga mögel- eller smutsfläckar lämplig för tvätt före målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova med YES.

Protte
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Prova med YES.

Protte
Blev en aning skillnad
 
  • Husvägg före och efter högtryckstvättning med stege lutad mot väggen och gammal takantenn ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jake_plisken och 14 till
  • Laddar…
Nissens
Enk Projektet Enk Projektet skrev:
Någon som tvättat med högtryckstvätt trots att man inte ska göra det?
Hur gick det isf?
Lite sent svar från mig... men...
Det går utmärkt att använda högtryckstvätt. Fasaden är ju inte så känslig för vatten. Jag brukar köpa Biltemas ”trallrent” blandar ca 50% vatten och sprutar på fasaden med lågtrycksspruta. Det får verka i 5-10 minuter, sedan kör jag högtryckssprutan och all smuts, mögel mm försvinner lätt. Efter detta ser allt nymålat ut. Fördelen med ”trallrent” förutom att det gör ordentligt rent är att det inte etsar på glas, och att det inte är speciellt skadligt för miljön. Så man behöver inte maska fönstren.
När högtrycksspolningen är klar får allt torka ett par veckor för säkerhets skull. Sedan är det bara att måla. Förutsatt att inget behöver skrapas förstås.
 
  • Gilla
OkFar
  • Laddar…
Målar just nu huset, tvättar med alkalisk avfettning (hd-grön) eller vad ni som inte tvättar bilen kallar för "grovrent". Sprayar på, borstar med borste med vattenslang ansluten och avslutningsvis blåser jag rent med högtrycken. Ser inga som helst problem med att köra högtryck även om man förstås får tänka sig för, använder inte högtrycken för att blåsa av smuts utan för att skölja bort tvättmedel.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle säga....om man tvättade fasade årligen skulle man inte behöva måla lika ofta.....för underhållstvätt funkar vanligt diskmedel utmärkt. För tvätt före målning tycker jag att lite starkare saker är lämpligt. En alkaliskt avfettning funkar typ "grovrent". Men, de "riktiga" tvättmedlen som färgfabrikanterna säljer dyrt brukar också matta av befintlig färg en del så man kan tänka sig att man får en bättre yta att måla på efter dessa medel.

Tvättade man förr? Antagligen inte men då målade man heller inte var tionde år utan mycket oftare och luften var ej heller lika skitig.
Luften i dag er mye renere enn før.
 
Vad jag vet tvättar man med milda medel för att göra rent för att få det fint, med tex diskmeldel eller såpa.

Ska man tvätta för att måla om bör man tvätta med målassoda/målartvätt som är basiskt för att göra den avfettad och ren och säkra att färgen fäster optimalt.
Dock så är den starkt, svagt frätande.

En målare sa till mig att tvättar man med målarsoda/målartvätt så SKA man måla om. Smuts kommer att fastna lättare på den påverkade/tvättade ytan.
 
  • Gilla
Robris och 2 till
  • Laddar…
Här kommer ett tips. Tog en sån dunk som man sätter på trädgårdsslangen och sprutar på tak för att få bort mossa. Fyllde istället i en skvätt diskmedel. Skummade ner hela huset så någon minut.
 
  • Gilla
Pesak
  • Laddar…
Har använt tvättborste med skaft för biltvätt som har vattenanslutning vid tvätt av fasad. Funkar toppenbra. Lade på mögelskydd innan målningen. Tänkte har jag gjort allt man kan förebygga så behöver man inte ångra något om mögel skulle återkomma.
Har nu gått 8 år och ser inga tendenser till mögel på fasaden. Kan ju vara för tidigt att dra slutsatser, hoppas det ska funka ytterligare ett antal år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.