Seniorkonsult,

Du skriver

En miss av BM:

Jag undrar:

Som han borde ha märkt?
 
Redigerat:
Jepp, en miss är en miss. Besiktningsmannen BM borde ha sett och noterat felet förstås!
 
Hur tolkar du då konsumenttjänstlagen paragraf 60 punkt 2?
 
M
Bambi skrev:
Hur tolkar du då konsumenttjänstlagen paragraf 60 punkt 2?
Att man kan ta upp dolda fel.
 
På min punkt två står det:

Besiktningsmannen varken märkt eller BORDE HA MÄRKT.

Seniorkonsult,

Med sin otroliga branschvana tycker BM borde sett felet, vad är oklart?
 
Redigerat:
M
Bambi skrev:
Prova läs innatill igen
"2. besiktningsmannen varken har märkt eller borde ha märkt vid slutbesiktningen, "

Felet ska inte ha upptäckts av besiktningsmannen och det borde inte heller ha upptäckts av besiktningsmannen. Det räcker inte alltså med att man har en blind besiktningsman utan man lägger in ett borde också för att tala om att det krävs att besiktningsmannen hittar de fel som en normal besiktningsman skulle gjort.

Jämför med Jordabalken där det står om dolda fel:
" Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet"

Samma sak där, man skriver borde för att lägga vissa krav på köparens undersökning.
 
miksil,

Vi är av olika uppfattning där.

Skulle vara kul att höra hur seniorkonsult ser på frågan.

Mvh
 
M
Bambi skrev:
På min punkt två står det:

Besiktningsmannen varken märkt eller BORDE HA MÄRKT.
Precis.
Eftersom TS kan se det så är det ju ett uppenbart fel och inte dolt. Så den som har klantat sig är BM.

Så det man kan göra är väl att ge sig på besiktningsmannen med ev krav.
 
M
Bambi skrev:
miksil,

Vi är av olika uppfattning där.

Skulle vara kul att höra hur seniorkonsult ser på frågan.

Mvh
Hur ser du det då?
 
Jag läser innantill med lite pussel av texten: Efter godkänd slutbesiktning får endast fel i besiktningsprotokollet åberopas. Trots första stycket/min mening får konsumenten åberopa fel som besiktningsmannen inte märkt eller borde ha märkt vid slutbesiktingen.
 
Redigerat:
Texten hänvisar inte till att man får vara slarvig...för ett synligt fel skall upptäckas
"2. besiktningsmannen varken har märkt eller borde ha märkt vid slutbesiktningen, "
det handlar här om fel som framkommer under garantitiden. Ett dolt fel, t ex en läckande ledning, en oisolerad väggdel är exempel på sånt som då kan tas upp men, återigen inte en sak som är helt synlig vid SB.
Bambi; påtala inom 6 månader.
 
M
Bambi skrev:
Jag läser innantill med lite pussel av texten: Efter godkänd slutbesiktning får endast fel i besiktningsprotokollet åberopas. Trots första stycket/min mening får konsumenten åberopa fel som besiktningsmannen inte märkt eller borde ha märkt.
Och detta fel borde besiktningsmannen ha märkt, alltså får man inte ta upp det.
 
#38 miksil: Just så. Man kan reklamera till BM. Det finns ju vissa minimibelopp för anmärkningar och reklamationstider beroende på avtal och självrisker som jag inte kan för tillfället.
 
Seniorkonsult,

Påtala inom 6 månader är punkt 3.

*läser för mig själv igen* Trots första stycket får konsumenten åberopa fel som besiktningsmannen borde ha märkt vid slutbesiktningen.

Jag är bara en glad amatör som funderar på varför det tillägget står där annars :)

Kul att ventilera lite åsikter och ser problem från olika vinklar.

Lycka till mellanbarn

Mvh
Bambi
 
Redigerat:
Kan omöjligt hålla med dig seniorkonsult, speciellt med tanke på de paragrafer man kan återgå till för att hävda väsentliga fel som speglar arbetsprestationen som i sin tur har en garantitid på fem år och som i detta fall om det är ett fel vara mot branschreglerna. INGET säger att den biten av anläggningen är godkänd till sin del, projektet i sig har godkänts men vi vet varken bu eller bä om just denna bit och därmed anser jag med stöd av de kapitel och paragrafer jag angivit att man mycket väl kan hävda detta fel (om det nu är det) på en GB. Det finns som sagt undantag från de regler ni talar om, i synnerhet om det gäller väsentliga fel och detta torde hamna under detta i så fall.
Det mesta klarnar en hel del om man läser de påföljande texterna till kapitel och paragrafer hur man ska tyda de "korta" skrivna reglerna, där hittar man utrymme för bra mycket mer än vad som bara står svart på vitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.