Eriksgatan
Jag skulle först testa med att låta den göra om karteringen. Den verkar inte riktigt veta var den är. Nästa steg om detta inte hjälper är att "byta signal ID" för att minska risken för att en grannes klippare/slinga stör. Hjälper inte heller det så återställ klipparen till fabriksinställningarna och gör om installationen.
 
T
Tack för svar. Jag har ingen granne med robottklippare. Men kan testa att byta.
 
mortimer skrev:
Ser inte ut till att vara den mest genomtänkta kosntruktionen. Vilken del av detta är det som kärvar och behöver smörj ? Är den vita detaljen fast och sedan "guppar" axeln upp och ner beroende på underlaget eller om den lyfts så det är denna axeln som ska smörjas. Med andra ord när axelmagneten och magneten i chassit har kontakt så talar det om för styrelektroniken att den inte är lyft och när de glider isär så är den lyft.
Allt på bilden sitter ihop, jag har uppfattat det som att det är i axelgenomföringen genom den svarta plattan som det lätt kärvar om det är torrt. Hela den vita delen med magneten sitter ihop med axeln och följer denna upp och ner, den vita delen med magneten löper i ett spår i sidan av hålet i bottenplattan.
 
Eriksgatan
En anledning till att karteringen kan behöva göras om är när man har "justerat" lite för mycket i kurvor och kanter t ex pga. att man vill minimera kantklippning. Eftersom hela navigationen utgår från exakt var kanterna är i förhållande till varandra så blir det fel om man flyttar på kanttråden efter att karteringen gjorts. Gör därför alltid om karteringen även om du t ex bara justerat någon decimeter i något hörn.
 
Eriksgatan
Jag vill dokumentera här i tråden vad som idag står på Bosch hemsida i beskrivningen av Indegons produktegenskaper, dvs vad de säljer den på för argument utifall att Bosch senare kommer att ändra på detta på sin hemsida. Nedanstående är samma information idag som i september 2012. Dessa produktegenskaper är också de som de handlare jag talat med framhåller som argument om varför man skall köpa en Bosch Indego 10.
2013-05-07 Indego egenskaper.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Granfot
  • Laddar…
Nån som har fått sin att larma?
 
Eriksgatan
Hagi i GAIS skrev:
Nån som har fått sin att larma?
Nej. (Men det är ju "inbyggt" så man kanske inte hör det om man inte är inne i klipparen...)
 
  • Gilla
matspeter och 1 till
  • Laddar…
Har en funderingar/frågor kring laddstationen och slingan: Är slingan alltid aktiv, eller bara när klipparen är ute och klipper? Den borde ju rimligtvis kunna stänga av slingan när roboten står på laddningen i alla fall. Är det någon som vet hur mycket el laddstationen drar i "standby"?
 
Indegon ger blandade känslor. När allt funkar gör den ett bra jobb.
Alltför ofta funkar inte allt.
Några av de problem jag stör mig på:
1. Displayen syns ganska dåligt även efter justering.
2. Den svarar extremt slött på knapptryck.
3. Den visar alltför ofta felmeddelanden om kanttråden, helt kort, innan den börjar jobba.
4. Kartering kan behövas 3 gånger i följd om man håller en svarsknapp inne för länge så att den hoppar förbi en menysida.
5. Den har kapat min kanttråd 3 ggr trots hög klipphöjd och sträckt tråd. Dock stannar den där brottet sker så man kan hitta det.
6. Uppdateringar ska kunna ske med ett SD-kort men måste göras på en verkstad! Stenålder!
7. Uppdateringar behövs för den är långt ifrån färdig även i 2013 års version.

Annars verkar den OK.
Ljudnivån är himmelskt låg jämfört med min gamla Stiga 4-taktare.

Har någon provat att gräva ner tråden några centimeter?
 
Eriksgatan
LM Gbg skrev:
Indegon ger blandade känslor. När allt funkar gör den ett bra jobb.
Uppdateringar ska kunna ske med ett SD-kort men måste göras på en verkstad! Stenålder!
Har någon provat att gräva ner tråden några centimeter?
Enligt Bosch skall man kunna uppdatera den själv med SD-kort genom att ladda ned uppdateringar från deras hemsida, det sade åtminstone en kundtjänstmedarbetare där senast idag. Någon uppdatering har åtminstone jag inte kunnat finna där ännu.
Att gräva ned tråden har jag gjort på några ställen och det fungerar fint. Även att lägga den under 5 cm tjocka betongplattor fungerar problemfritt, det brukar fungera för alla robotklippare.

YES! Jag fick inlägg nr 1000! Tack alla som bidragit till tråden!
 
Redigerat:
Nämner det igen. För er som är sugna på en indego och har hornbach nära, 10% extra av priset så får den för dryga 9300. Börjar bli lite väl billig...


;)
 
Felde skrev:
Nämner det igen. För er som är sugna på en indego och har hornbach nära, 10% extra av priset så får den för dryga 9300. Börjar bli lite väl billig...


;)
Inget fel i billiga produkter :D
 
Köpte min på Hornbach för 2,5 vecka sen för 12500:-
Har kvittot brevid mig här,ska åka förbi dom nu på hemvägen :)
 
Finns en positiv detalj till med Hornbach. Bosch lämnar 2 års garanti och därefter så lämnar Hornbach ytterligare 3 år. Bevisbördan m.m.. är kanske lite svårare de 3 sista åren dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.