Någon som provat sioo (eller sioox) behandling på en hel träfasad? Hittade detta igår för första gången och blev nyfiken. efter ett snack med lokala färghandeln blev jag inte mindre nyfiken. Dock hittar jag bara sökresultat om trall etc. Nu handlar det en hel träfasad och erfarenheter kring det....
 
  • Gilla
Jakob Hareide
  • Laddar…
Även jag blir sugen på att köra detta för fasaden på mitt planerade bygge. Vad sa de på färghandeln? Enligt Sioo själva ska hållbarheten vara upp till tio år och det ska även kunna användas på vanlig obehandlad furu-/granpanel. Sioo har bilder från en villa med lärkpanel som behandlats med systemet. Ser riktigt snyggt ut tycker jag.

http://www.sioo.se/impregnering/laerk-paa-hus--altan_16.html
 
Vi valde faktiskt detta. Får se om det blir en vinstlott eller ej. Är dock väldigt nöjd över färgprovet som Herje Boström på Sioo skickade. Det var ett prov som stått i två år. Har själv målat upp lite prover för att se hur det ter sig i regn osv. Man ser klart och tydligt hur det trängt in i trät.
Efter många samtal och mail så beslutade vi oss att köpa färdighyvlad, färdigbehandlad panel av dem. Då är den helt färdigbehandlad och bara att spika upp. Den är alltså fabriksmålad på hyvleriet.
Sen tar det upp till 2 år innan man får rätt nyans tydlgen.
Var och kollade på några altaner behandlade med detta. Det var ju fint, men det är ju svårt att jämföra trall med fasad.
Ska bli spännande att se iaf. Får vår fasadpanel i nästa vecka. Får se om/när man åker på att måla om huset. Jag tror dock på produkten!
 
Förresten, mailar du Herje på Sioo så har han fler bilder att maila. B.la på en skola på Öckerö där man får sig en klar bild över hur det blir. Fick både bilder på hur det ser ut när det är helt nytt och efter ett år och efter två år.
 
Spännande! Vilken paneltyp blev det? Lärk eller furu/gran? Vad fick du betala per lpm färdigbehandlat?
 
  • Gilla
Hasse11
  • Laddar…
Det blev gran. Enkelfas, liggande panel. Men dom kunde hyvla fram precis efter önskemål. Tydligen var de väldigt noga med vart virket kom ifrån och kvaliten på virket oavsett sort. Det återstår att se iofs om det stämmer:)
Landade på 38:-/lpm inkl allt. Då är det alltså helt färdigt med Sioo-behandlingen. 2strykningar med grunden och 1 gång med väderskyddet.
Fick en offert från ett lokalt hyvleri på en "specialdesignad" panel. De ville ha ca 25000:- för bara panelen. Vilket är billigt. (De företaget ligger väldigt bra i pris) Men då ska man räkna in att man ska stå och behandla/måla/lägga lasyr. Då landade det på ca (minst)30 000:- till PLUS att man får göra arbetet själv.

Vi har ca 220kvm väggyta. Så funkar detta som de påstår så blir det nog fint! Det går ju att måla över det annars, men blir det den nyansen jag sett på prov så kommer det bli kanon.

Vi var runt och kolla på määängder av hus, pratade med flera olika målare, fackhandlare. Ingen hade kunskap om detta dock. Blev duktigt idiotförklarad när jag tog detta från vissa.
Men vi var inne på lasyr, och vi hittade aldrig rätt känsla eller nyans efter många prover. Och det är ju definitivt inte underhållsfritt. (Iofs ingen behandling som är) Men jag pratade med några husägare som bara efter 4 år fick bättra på sina hus med lasyr.
Falu Vapen var vi inne på med. Det lade vi ner omgående efter att pratat med flera målare samt husägare som valt detta.

Järnvitriol var önskemålet från början, men vi gillar inte mörkheten som blir efter några år. samt att man är låst vi det sen.
Så Sioo kändes rätt och spännande att prova. Men det finns extremt lite info om det. Jag mailade runt lite men det var inte mycket info att få.

Nu ska panelen dyka upp i nästa vecka och då är det 3v sedan beställing! Så det var plus i kanten med.
 
Hur blev panelen? Nyfiken!

Är själv i full fart med att projektera en lada/snickeri som vi tänker klä med trä helt och hållet. Sioo-behandlat Thermowood på tak (faltak) från Moelven men tänker att väggar kan bestå av vanlig fura. Förstod jag det rätt om du beställde färdigbehandlat virke direkt från Sioo?
 
Nu har det gått ett tag och vi är jättenöjda! Förändringen rent färgmässigt sker sakta sakta men den märks. Fick ett prov av Herje på Sioo som var två år gammalt och det är kanonsnyggt!
Sen hurvida det kommer fungera osv får tiden utvisa. MEN vi beställde färdigbehandlat från Sioo. Virket var av mycket bra kvalité och behandlat från fabrik på båda sidor. De lovade 3 veckors leverans och den tiden höll de. Tror priset landade på 37:-/Lpm inkl moms. Räknar man då med att det är färdigbehandlat i det priset (behandlat 3ggr/sida) så tycker jag det är ett bra pris. Och som sagt det var inget dåligt virke vi fick. OM produkten håller vad den lovar och man slipper måla på många år så är det riktigt bra pris! bifogar en bild från denna sommaren. Här har panelen suttit i 3 månader max. Man ser klart och tydligt att processen är mer långt gången där vattnet har kommit åt. SKa bli kul och följa iallafall=)
IMG_4598.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zink82 och 3 till
  • Laddar…
Sen varför bilden lade sig så vet jag inte:) men men...:)
 
Hej Nasty,
Nu är det cirka 1 år ? efter att panelen som behandlats med sioo har monterats..
Är ni fortfarande nöjda? Alger, tillväxt på panelen?
 
Några bilder som du vill dela med dig från i år?
 
Kan lägga upp lite bilder snart. Ska ta lite nya..
Men ja.. påväxt såsom i svartmögel ja.
tyckte väl det kom aningen tidigt (kom efter 6 mån knappt)
Men vi visste ju att det tar upp till 2 år för att få själva ytan. Och att det behövde tvättas efter 1-1,5år.
visade lite bilder för Herje på Sioo nu när jag träffade honom. Det visade sig att den hyvlade panelen vi fick var "fel". Eller rättare sagt vi har inte beställt hyvlad och Herje har heller inte gett order om att den ska vara hyvlad. Vet inte om detta kommer spela roll i slutändan när processen är i full gång dock. Det vi kunde tänka oss (jag och Herje) var att det beslutet togs på sågverket eftersom vi har liggande panel.
jag har börjat provtvätta lite. Gjorde lite fel enligt sioo's instruktioner dock så jag ska pröva deras sätt med.
Men min första tanke kring tvätten är att svartmöglet släpper väldigt lätt på den hyvlade panelen.
Nyansen i träet har blivit betydligt ljusare på ett år.
Med facit i hand så hade jag nog föredragit stående panel. (Försökte iofs få igenom min vilja på stående panel från börjar här hemma)
Det kanske rinner av lite lättare då.

Jag tycker det är väldigt fint med en panel som ser lite obehandlad ut. För oss är det en estetisk fråga. Och trä är ju ALDRIG underhållsfritt helt. Och väldigt få underhållsfria produkter är snygga rent estetiskt enligt mig.
Men samtidigt så känner jag väl att ska man behöva tvätta 250kvm panel en gång om året så vetifan på ren svenska om det är värt det.
Detta får ju tiden utvisa dock... ett målat hus åker ju också på svartmögel etc. Läste senast en artikel igår från Vi i villa att det var rekomendation från många tillverkare att tvätta sin fasad ibland så ofta som vartannat år.
Tycker att Herje har varit trevlig och prata med men ibland kan supporten från företaget vara lite loj... man är ju lite nervös när man köpt panel för 80k och det finns i princip inget refferenshus här i krokarna att titta på. Och då menar jag hör i krokarna som i våra väderförhållanden (bor utanför borås). Det spelar ju också in...
men ska lägga upp lite bilder och skriva mer:)
 
20140228_100512.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
20140406_190610.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla brädan längst ner på sista bilden. Den är uppsatt nu. Så såg det ut från början
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.